Herprodukties worden TEGENGEWERKT door Volvo?

• J.L.M. Bruin
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2006 11:50 #51730 door J.L.M. Bruin
Herprodukties worden TEGENGEWERKT door Volvo? is gemaakt door J.L.M. Bruin
<p>Ik heb bij een binnen de V44 bekende vereniging mij destijds ingeschreven voor de herproduktie van de rubber dorpelplaten voor een katterug. Dit zijn zwarte rubberen platen, voorzien van een stalen inlaag met hierop de naam VOLVO gedrukt. Aangezien ik daar al een tijdje niets meer van vernomen heb, heb ik ze onlangs eens opgebeld. Ik kreeg een onwaarschijnlijk verhaal te horen.........<font color="#ff0000"><font color="#0000ff">Volvo zou <strong>niet </strong>hun medewerking aan deze herproductie verlenen omdat de naam VOLVO op dit onderdeel gebruikt wordt</font>.</font> Dus Volvo werkt tegen bij het in stand houden van hun oude automobielen. Wij zijn ondertussen rijdende reclamezuilen geworden, een beter bewijs van een lange levensduur is er niet. Ik vind dit zeer merkwaardig. Ik zou graag willen weten of meer mensen hiervan op de hoogte zijn en wat de mening van het bestuur is.</p><p>Nog even een stukje 'VOLVO beleid' van de site www.volvocars.nl :</p><h1 class="line">Care by Volvo</h1><p>Het genot van het rijden met een Volvo houdt niet op bij het comfort, de prestaties en de veiligheid van de auto. Wij vinden dat <strong>wie zorg draagt voor zijn of haar Volvo, hiervoor ook moet worden beloond</strong>. Vandaar dat wij tal van diensten aanbieden die het bezitten van een Volvo even aangenaam maken als het rijden ermee.</p><p> </p>

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2006 12:21 #82975 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Herprodukties worden TEGENGEWERKT door Volvo?
<p>Als het gaat om de rubber dorpelplaten voor een 544, onderdeelnummers 660157 en 660158: deze zijn lang niet te koop geweest, maar staan inmiddels tegen zeer gepeperde prijs (200 euro/stuk) weer in de VOD-prijslijst. Of ze in voorraad zijn moet je even checken. Ze zijn ook bestelbaar bij Genuine Classic Parts ( www.gcp.se ) in Zweden, dat formeel de exclusieve rechten heeft voor herproducties voor klassieke Volvo's. Daar staan ze in de lijst voor 93 euro/102 dollar (daar zullen wel extra verzendkosten bijkomen).</p><p>Ik heb het geluk gehad dat ik twee jaar geleden een ongebruikt stel uit een oude voorraad heb kunnen kopen (waren de laatste). </p><p>Het is niet waarschijnlijk dat herrproducties stuiten op dit soort rechtenkwesties (kwam in het verleden wel vaker voor) omdat Volvo deze rechten heeft ondergebracht bij GCP (van oorsprong een auto-recyclingbedrijf in Zweden), dat de prijzen sindsdien zeer fors heeft opgeschroefd. Het is veelal een kwestie van vraag (bestellingen) en van de beschikbaarheid van mallen en dergelijke. </p><p> </p>

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2006 20:37 #82974 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Herprodukties worden TEGENGEWERKT door Volvo?
Volvo is toch overgenomen door Ford? De affiniteit met het Volvo verleden is financieel niet aantrekkelijk genoeg...

Amazon Combi '66

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2006 20:57 #82973 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Herprodukties worden TEGENGEWERKT door Volvo?
<p>Nogmaals: al ruim voor de overname van Volvo door Ford is Volvo zelf gestopt met de onderdelenvoorziening voor oudere types (in iedergeval tot en met 140 en 160 en inmiddels misschien ook wel iets later). De voorraden en alle rechten zijn toen overgedaan aan GCP, in feite een grootschalig sloop/recyclingbedrijf dat tot dan toe alleen in gebruikte onderdelen handelde. GCP is wel actief met herproducties, maar door deze stap zijn de onderdelen sindsdien erg veel duurder geworden. Misschien ook omdat Volvo erg lang historische prijzen heeft gehanteerd, omdat herproducties duur zijn, maar waarschijnlijk ook omdat dat mogelijk is dankzij een nagenoeg monopoliepositie.</p><p>Volvo bemoeit zich al zo'n acht jaar niet meer rechtstreeks met de onderdelenvoorziening voor klassiekers. Wel schijnt Volvo (Ford) nog een belang te hebben in GCP. Volvo vindt deze onderdelenvoorziening dus al heel laal lang niet meer interessant en dat wordt alleen maar minder.</p><p>De fabriek is ook al een aantal jaren geleden gestopt met het reviseren van motoren voor onze klassiekers. Ook is een groot aantal mallen voor plaatwerk vernietigd omdat het opslaan (onder spanning) te duur zou zijn geworden. Wel heeft de fabriek indertijd een aantal van die mallen (o.a. voor P1800) aan verschillende verenigingen aangeboden, maar het bewaren daarvan is voor clubs om dezelfde reden als voor de fabriek niet haalbaar.</p><p>Bovendien waar vindt je bedrijven die met dat soort mallen betaalbaar kleine series plaatwerk kunnen maken?</p><p>Dit alles heeft weinig met affiniteit met het verleden te maken, maar wel met financi&euml;le afwegingen. Volvo koestert zijn verleden wel in het eigen museum en het bijbehorende archeif, maar naar verhouding is dat kennelijk (nog) wel betaalbaar. Overigens valt onder de hoede van Ford ook wat dat betreft het ergste te vrezen. Henry Ford II had als credo: 'history is bunk'. Het Ford museum in Dearborn is min of meer een algemeen techniekmuseum en het Den Hartogh Ford Museum in Hillegom bezit meer historische (vooral vooroorlogse) Fords dan het eigen museum (een aantal exemplaren is daar zelfs van overgenomen).</p><p> </p>

• B.C.M. Voorn (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-11-2006 18:58 #82972 door B.C.M. Voorn (GAST)
Beantwoord door B.C.M. Voorn (GAST) in topic Herprodukties worden TEGENGEWERKT door Volvo?
<p>Sja. </p><p><em>"Ik vind dit zeer merkwaardig."</em></p><p>Ik vind het merkonwaardig! Bij het produceren van auto's moet je rekening houden met eventuele kosten van herproduceren van noodzakelijke onderdelen. Als je dan na een erg lange tijd (ver na afschrijving etc) de onderdelen zelf niet meer produceert, wees dan als fabrikant dan wel zo beleefd om anderen de kans te geven die onderdelen wel te produceren. </p><p>Ben ook wel benieuwd naar de positie in deze van het bestuur.</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD