- Berichten: 249
Wintercheck voor de Amazon/oldtimer - wat is aan te raden?
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-11-2006 15:14 #51716
door Vincent Kroese (GAST)
Wintercheck voor de Amazon/oldtimer - wat is aan te raden? is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
Na een lange zomer is het nu toch echt flink regenachtig en zijn we hard op weg naar de winter! Dit betekend voor velen dat de oldtimer netjes in een stalling komt te staan en misschien voor de vorm nog een paar keer de weg op zal gaan tot de vorst voorbij is. Voor veel anderen is een stalling helaas geen optie, en ook zullen er veel mensen door weer en wind gewoon de weg op gaan.
Zelf behoor ik tot de catagorie die nog wel even door zal rijden en waarschijnlijk de Amazon pas laat staan op het moment dat er pekel gestrooid gaat worden.
Mijn vraag nu is een eigenlijk: wat zijn nu echt de punten waar winterse rijders op moeten gaan letten, en eigenlijk het beste even kunnen nalopen voor het echt koud wordt? Belangrijk is natuurlijk dat de banden en de remmen in goede conditie zijn, maar er zijn vast ook een hoop dingen die minder voor de hand liggen. Kan een van de specialisten ons (ik ben vast niet de enige 'leek' ) voorzien van een soort checklist? Dingen als doorsmeerpunten, wat voor koelvloeistof (en wat niet), dikkere of juist dunnere olie? Andere bandenspanning bij lage temperaturen? Geen handrem meer gebruiken in verband met vastvriezen? Ik noem maar even iets maar er is ongetwijfeld een hoop meer te zeggen over het winterklaar maken van de auto! En wat zijn de zwakke punten die nog wel eens vergeten worden en resulteren in langs de kant staande klassiekers in de winter?
Wie voelt zich geroepen en deelt zijn of haar kennis met ons? Alvast bedankt!
Zelf behoor ik tot de catagorie die nog wel even door zal rijden en waarschijnlijk de Amazon pas laat staan op het moment dat er pekel gestrooid gaat worden.
Mijn vraag nu is een eigenlijk: wat zijn nu echt de punten waar winterse rijders op moeten gaan letten, en eigenlijk het beste even kunnen nalopen voor het echt koud wordt? Belangrijk is natuurlijk dat de banden en de remmen in goede conditie zijn, maar er zijn vast ook een hoop dingen die minder voor de hand liggen. Kan een van de specialisten ons (ik ben vast niet de enige 'leek' ) voorzien van een soort checklist? Dingen als doorsmeerpunten, wat voor koelvloeistof (en wat niet), dikkere of juist dunnere olie? Andere bandenspanning bij lage temperaturen? Geen handrem meer gebruiken in verband met vastvriezen? Ik noem maar even iets maar er is ongetwijfeld een hoop meer te zeggen over het winterklaar maken van de auto! En wat zijn de zwakke punten die nog wel eens vergeten worden en resulteren in langs de kant staande klassiekers in de winter?
Wie voelt zich geroepen en deelt zijn of haar kennis met ons? Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
12-11-2006 19:09 #83017
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Wintercheck voor de Amazon/oldtimer - wat is aan te raden?
<p>veel zaken moet je eigenlijk het hele jaar door goed bijhouden, dan gaat het in de winter ook goed, zoals banden; persoonlijk rij ik het liefst het hele jaar op winterbanden (maar die discussie wil ik nu niet opstarten) en de spanning is zomer en winter gelijk; zorg dat er ruim voldoende profiel op zit; eventuele smeerpunten regelmatig bijhouden; zorg voor goede ruitenwisserbladen/rubbers; accu en startmotor moeten in goede konditie zijn; en de hedendaagse koelvloeistof is voldoende voor temperaturen onder nul; ververs om de twee jaar de remvloeistof zodat er geen (condens)water inkomt dat kan bevriezen; verzorg de deur/achterbaksloten met de juiste olie, smeer de portierrubbers in met talkpoeder; zorg dat de ontwateringsgaten in deuren en dorpels goed open zijn; vul het tankje voor de ruitensproeier met vorstbestendige vloeistof; gebruik de normale olie 10W40 of 20W50 die je altijd gebruikt;</p><p>natuurlijk is regelmatig met de auto rijden beter dan maanden stilzetten; anderzijds is rijden in verse pekel ook slecht; maar ook in de winter zijn er altijd dagen dat de weg droog is, en dan kan de klassieker een uurtje uitgelaten worden. Ik heb mijn oude Dodge ooit een goede dinitrol behandeling gegeven, en er is tijdens winterrally's fors mee door de pekel gereden, maar er is nog steeds geen roest te zien; nou zijn oude amerikaanse autos steviger dan europeese, maar die dinitrolbehandeling vind ik echt een aanrader. Als de auto nat is, buiten laten staan tot ie droog is gewaaid, is beter dan nat in de garage zetten of nat onder een hoes plaatsen.</p><p>Neem vooral anti condensdoekjes mee en vergeet geen ijskrabber in de auto te leggen; de slotontdooier uiteraard niet in de auto bewaren.....</p><p>Verder goed verzekeren en beheerst rijden</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 304
12-11-2006 21:08 #83016
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Wintercheck voor de Amazon/oldtimer - wat is aan te raden?
Bedankt Pieter! Duidelijk verhaal. Mijn Amazon staat van de winter lekker in de garage en wordt zolang het weer het toelaat wekelijks uitgelaten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 249
12-11-2006 22:02 #83015
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Wintercheck voor de Amazon/oldtimer - wat is aan te raden?
Inderdaad bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
13-11-2006 09:15 #83014
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Wintercheck voor de Amazon/oldtimer - wat is aan te raden?
<p>bij aankoop van elke AM/PV werd indertijd 1) een instructieboekje, en 2) een
garantie-en serviceboekje bijgeleverd. Daarin staan alle
maatregelen die moeten genomen worden om probleemloos
gedurende het ganse jaar te kunnen rijden, zowel winter als
zomer. </p><p>
In het 2de boekje wordt de lijst opgesomd van uit te voeren
werkzaamheden, "iedere 2500 km, 5000 km, 10.000 km, 20.000 km,
40.000 km" [deze lijst (62 punten in totaal) kan op 1 A4 pag. afgedrukt worden],
en in het instructieboekje worden die heel uitvoerig (23 pags)
besproken. </p><p>
Het engelstalig instructieboekje was vroeger te downloaden van
web2.volvo122s.cl/pdf/121-122S-1966_ManualUsuario.pdf ,
werkt nu echter niet meer. Wie er toch nog 1 zou willen, kan ik
alsnog in mail toesturen. Ik zag ook dat die nog op marktplaats te koop zijn.</p><p>
Oudere auto's - AMs en PVs van straks 40 jaar en meer -
vragen echter nog meer onderhoud:
behalve het normale onderhoud-volgens-het-boekje, is roest
volgens mij het grootste probleem. Daarom wordt in mijn geval daar
als volgt extra aandacht besteed:</p><p>
1. omdat ik stalling heb gaat de auto steeds binnen, en dan wel zo dat
indien hij nat is (wat nog zelden gebeurt, ook met +-13.000km/jaar),
deze steeds na +-15min volledig droog is:</p><p>
2. slang-met-borstel + spons + zeemvel
liggen dus steeds klaar, en natte auto
wordt grondig afgedroogd met bijzondere aandacht voor de heel gevoelige
- moeilijk te herstellen - punten zoals: </p><p>
- onderkant wagen aan de zijkanten
- onderkant deuren
- rand kofferdeksel
- rand motorkap
- rand spatborden voor, achter (voor wie het nog niet deed: spuit eens wielkast achter uit, je staat verbaasd wat daar aan modder uitkomt...)</p><p>- front van wagen: de uiterste hoeken, links en rechts,
worden extra gedroogd
- chroom aan ramen voor en achter (deze chroom wordt ook
meermaal in was gezet -> straks 40 jaar oude chroom ziet
er nog als nieuw uit).</p><p>
Roesten van spatborden (aan koplampen, en achteraan boven) werd gestopt
door polyester constructie - een soort "binnenscherm", vergelijkbaar met
wat in VOD te koop is - die opspattend water tegen houdt.</p><p>
Samen met Dinitrol, Valvoline, Owatrol, of preventie met ander middel,
kan roest inderdaad heel lang tegengehouden worden.</p><p>
Omdat echter aan AM/PV heel veel zelf te doen is,
blijft op LPG rijden met deze toch goedkoop.</p><p>
</p>
garantie-en serviceboekje bijgeleverd. Daarin staan alle
maatregelen die moeten genomen worden om probleemloos
gedurende het ganse jaar te kunnen rijden, zowel winter als
zomer. </p><p>
In het 2de boekje wordt de lijst opgesomd van uit te voeren
werkzaamheden, "iedere 2500 km, 5000 km, 10.000 km, 20.000 km,
40.000 km" [deze lijst (62 punten in totaal) kan op 1 A4 pag. afgedrukt worden],
en in het instructieboekje worden die heel uitvoerig (23 pags)
besproken. </p><p>
Het engelstalig instructieboekje was vroeger te downloaden van
web2.volvo122s.cl/pdf/121-122S-1966_ManualUsuario.pdf ,
werkt nu echter niet meer. Wie er toch nog 1 zou willen, kan ik
alsnog in mail toesturen. Ik zag ook dat die nog op marktplaats te koop zijn.</p><p>
Oudere auto's - AMs en PVs van straks 40 jaar en meer -
vragen echter nog meer onderhoud:
behalve het normale onderhoud-volgens-het-boekje, is roest
volgens mij het grootste probleem. Daarom wordt in mijn geval daar
als volgt extra aandacht besteed:</p><p>
1. omdat ik stalling heb gaat de auto steeds binnen, en dan wel zo dat
indien hij nat is (wat nog zelden gebeurt, ook met +-13.000km/jaar),
deze steeds na +-15min volledig droog is:</p><p>
2. slang-met-borstel + spons + zeemvel
liggen dus steeds klaar, en natte auto
wordt grondig afgedroogd met bijzondere aandacht voor de heel gevoelige
- moeilijk te herstellen - punten zoals: </p><p>
- onderkant wagen aan de zijkanten
- onderkant deuren
- rand kofferdeksel
- rand motorkap
- rand spatborden voor, achter (voor wie het nog niet deed: spuit eens wielkast achter uit, je staat verbaasd wat daar aan modder uitkomt...)</p><p>- front van wagen: de uiterste hoeken, links en rechts,
worden extra gedroogd
- chroom aan ramen voor en achter (deze chroom wordt ook
meermaal in was gezet -> straks 40 jaar oude chroom ziet
er nog als nieuw uit).</p><p>
Roesten van spatborden (aan koplampen, en achteraan boven) werd gestopt
door polyester constructie - een soort "binnenscherm", vergelijkbaar met
wat in VOD te koop is - die opspattend water tegen houdt.</p><p>
Samen met Dinitrol, Valvoline, Owatrol, of preventie met ander middel,
kan roest inderdaad heel lang tegengehouden worden.</p><p>
Omdat echter aan AM/PV heel veel zelf te doen is,
blijft op LPG rijden met deze toch goedkoop.</p><p>
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





