Afstellen Stromberg -specifieke vraag
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-11-2006 00:18 #51695
door Marijn Hendrikx
Afstellen Stromberg -specifieke vraag is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Beste mede-volvorijders,</p><p>Mijn Volvo 144 uit '69 wil maar niet goed op benzine lopen de laatste tijd. Het gaat hier om een B20A met Stromberg 175 SE carburateur. Dus met vaste sproeier en alleen een messing koper(?)-kleurige vaste schroef aan de onderkant. Op LPG loopt hij trouwens buitengewoon goed, maar dat terzijde.</p><p>Eerst verzoop hij steeds, waardoor ik de oorzaak in de (ver uitgesleten sproeier) zocht. Deze heb ik inmiddels vervangen en tot ongeveer een millimeter onder het gelijke vlak geklopt (erg voorzichtig geen verbuigingen/ beschadigingen etc.) zoals me was aanbevolen bij de aanschaf ervan. Overigens zat de oude ook net eronder zag ik voor ik begon. </p><p>Verder heb ik al twee naalden geprobeerd; een nieuwe en een gebruikte maar niet versleten naald. De auto blijft desondanks erg sputteren en schokken. De motor loopt stationair wel, maar ook niet ideaal. Als ik hem dan laat lopen op een wat hoger toerental (dus in stilstand), dan hoor je hem steeds een soort pruttel geven. Uiteraard gaat dus bij een hoog toerental erg snel, maar je hoort het wel. Dit vertaalt zich bij het rijden in schokkerig en inhoudend rijgedrag. Ik heb al meerdere standen van de verschillende naalden geprobeerd en krijg steeds meer de indruk dat die blijven hangen ofzo... Herkent iemand dit verschijnsel en moet ik misschien iets meer verstellen aan die sproeierbuis? Dieper of juist hoger?</p><p>Alvast bedankt voor eventuele reacties!</p><p>Marijn</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Huib Wassink (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-11-2006 00:23 #83093
door Huib Wassink (GAST)
Beantwoord door Huib Wassink (GAST) in topic Afstellen Stromberg -specifieke vraag
<p>Dat pruttelen of misfires, komt meestal door een arm mengsel
Als de kleppen en de ontsteking goed afgesteld zijn, zou je de regelschroef telkens een slagje verder uit kunnen draaien totdat de motor goed loopt.</p><p>Maar een echt goede afstelling krijg je natuurlijk alleen maar met de juiste aparatuur.</p>
Als de kleppen en de ontsteking goed afgesteld zijn, zou je de regelschroef telkens een slagje verder uit kunnen draaien totdat de motor goed loopt.</p><p>Maar een echt goede afstelling krijg je natuurlijk alleen maar met de juiste aparatuur.</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-11-2006 21:02 #83092
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Afstellen Stromberg -specifieke vraag
<p>Hmm.. okee dat begrijp ik wel, maar dat draaien aan de luchtinlaatschroef voorop, heeft dus geen enkel effect op het rare "pruttelgeluid" op benzine. </p><p>De ontsteking lijkt me prima in orde, want die stond goed en was enige tijd eerder heel erg nauwkeurig afgesteld. Ook op benzine liep hij toen keurig, tot die naald + sproeierbuis versleten waren...de sproeierbuis was echt ovaal geworden en het laten dalen van de naald had geen effect meer.</p><p>Dat de onsteking goed staat blijkt toch ook uit het feit dat hij op gas deze misfires totaal niet heeft en echt heel erg mooi loopt??</p><p>Ik heb ook geen flauw idee welke apparatuur wordt bedoeld, kan hooguit aan een emissiemeter denken..???</p><p>Kan iemand me verder helpen?</p><p> </p><p> </p><p> </p>
- Kees van der Heiden (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-11-2006 08:45 #83091
door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Afstellen Stromberg -specifieke vraag
<p>Bij een B18 Stromberg heb je de messingkleurige mengsel afstel schroef onderaan de carbarateur. Die stel je af met een CO meter. Maar bij jouw B20 Stromberg zit dat er niet meer. Daarom heeft de dealer een speciaal afstelgereedschapje waarbij de sproeierbuis hoger of lager geperst wordt. Hoe dat precies werkt weet ik ook niet. Het resultaat wordt weer met de CO meter getest. Ik zou in elk geval even bij een garage langs gaan om een CO meting te doen. Die moet zo 3-4% zijn.</p><p> </p><p> </p><p> </p>
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-11-2006 09:44 #83090
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Afstellen Stromberg -specifieke vraag
<p>Marijn,</p><p>Op ebay.de wordt op dit moment een afstelgereedschap voor de Stromberg carburateur aangeboden. Als je zoekt bij onderdelen oldtimers Volvo intikt, zie je hem ergens langskomen.</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-11-2006 20:31 #83089
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Afstellen Stromberg -specifieke vraag
<p>Ik wilde nog even laten weten, hoe ik het euvel heb opgelost. Ik begreep namelijk van een monteur dat je dat soort gereedschap in feite niet echt nodig hebt. Het is meer het gemak van het niet hoeven demonteren van je carb. </p><p>En dat klopt ook wel, want met de hand lukt het ook prima, je hebt alleen wat meer werk aan het eraf en erop schroeven van de carb. + luchtfilter.</p><p>Ik heb de sproeierbuis keurig op 1 mm van de rand van de venturi laten staan en de oude (nog niet versleten) naald gebruikt. Door deze zover mogelijk in de zuiger te zetten en de vlotter nog eens heel nauwkeurig af te stellen zoals in Haynes staat (en er op gelet dat het armpje, waar het staafje waar de drijvers aan vast zitten inzit, goed vast staat). Nu loopt ie weer keurig en ik ben dus erg tevreden. Het lijkt er sterk op dat er gewoon te weinig benzine doorkwam én de vlotter niet goed functioneerde, waardoor ik gewoon verkeerd zat te zoeken naar de oorzaak!
</p><p>Bedankt voor de ideeën! Marijn</p><p> </p>

- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-11-2006 18:15 #83088
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Afstellen Stromberg -specifieke vraag
<p>is het vlotternivo wel op de juiste hoogte afgesteld? </p><p>door veel op LPG te rijden kan dit na langere tijd ervoor zorgen dat het vlotter niet meer op de juiste hoogte afdicht. dit gaf bij mijn B18a een</p><p>identieke klacht.</p><p> </p><p> </p><p> </p>