- Berichten: 799
Slecht ontkoppelen, HELP
- Bezoeker
-
22-11-2006 14:10 #51693
door
Slecht ontkoppelen, HELP is gemaakt door
<p>Sinds enkele weken bezit ik een Amazon S122 uit 1968. Vreselijk leuke auto en we hebben er al zo'n 2000 km mee gereden met veel plezier. Sinds deze week ontkoppelt de versnelling echter slecht. Het aangrijpingspunt van de koppeling is heel laag komen te liggen (bij heel iets op laten komen begint de auto al te rijden) en hij is lastig in de eerste en tweede versnelling te krijgen. Dat was niet zo. </p><p>Wie weet wat er mogelijk aan de hand is en wat er aan te doen is?</p><p>Of is er iemand in de buurt van Hilversum die kan meekijken cq helpen.</p><p>Ik ben benieuwd naar jullie reactie.</p><p>Groet Ilse Jansen </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2006 14:59 #83104
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Slecht ontkoppelen, HELP
<p>ik neem aan dat koppeling bij 1968AM nog hydraulisch is.
Aangezien probleem zich pas nu voordoet, is er iets fout met
cylinders of met leidingen. Zie eerst na of nog
genoeg olie in reservoir voor koppeling is
(= de zgn. "master cylinder", links bovenaan in motorcompartiment);
indien niet, dan vlug bijvullen. Mogelijks is er verlies van olie zowel bij
"master" cyl. als bij "slave" cyl. 1ste lek ziet men bovenaan
koppel.pedaal binnen in wagen ter hoogte van stangetje dat uit cyl. komt -daarvoor de bekleding wel even opzij duwen -,
2de lek ziet men onderaan wagen ter hoogte van hefboom die koppeling bedient.
Indien lek, dan corresp. cyl. + olie vervangen. Verifieer tenslotte ook of
metalen of gummi leiding niet lekt; bij lek terug vervangen. Cyls.etc. zijn te verkrijgen bij VOD en andere handelaren.</p><p>
Oorzaak moet vlug op te sporen zijn.</p><p> </p><p>Succes met reparatie.
</p>
Aangezien probleem zich pas nu voordoet, is er iets fout met
cylinders of met leidingen. Zie eerst na of nog
genoeg olie in reservoir voor koppeling is
(= de zgn. "master cylinder", links bovenaan in motorcompartiment);
indien niet, dan vlug bijvullen. Mogelijks is er verlies van olie zowel bij
"master" cyl. als bij "slave" cyl. 1ste lek ziet men bovenaan
koppel.pedaal binnen in wagen ter hoogte van stangetje dat uit cyl. komt -daarvoor de bekleding wel even opzij duwen -,
2de lek ziet men onderaan wagen ter hoogte van hefboom die koppeling bedient.
Indien lek, dan corresp. cyl. + olie vervangen. Verifieer tenslotte ook of
metalen of gummi leiding niet lekt; bij lek terug vervangen. Cyls.etc. zijn te verkrijgen bij VOD en andere handelaren.</p><p>
Oorzaak moet vlug op te sporen zijn.</p><p> </p><p>Succes met reparatie.
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
22-11-2006 15:13 #83103
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Slecht ontkoppelen, HELP
<p>Het verlies van vloeistof door lekkage is inderdaad de meest voor de hand liggende oorzaak. Mocht je geen lekkage vinden kan het zijn dat de vloeistof teveel water heeft aangetrokken. In dit geval volstaat het de vloeistof te vervangen door nieuwe. Wel goed ontluchten uiteraard.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 891
22-11-2006 15:26 #83102
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Slecht ontkoppelen, HELP
<p>Neem eens contact op met Ernst Kasteleijn, Loosdrecht.</p><p>
www.volvomuseum.com
</p>
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
22-11-2006 20:46 #83101
door
Beantwoord door in topic Slecht ontkoppelen, HELP
<p>Willy (en ook anderen),</p><p>Dank voor jullie reactie. Super. Het bleek inderdaad de hydraulische vloeistof te zijn. Lek zat niet bij pedaal. Probleem tijdelijk verholpen doordat we de cylinder gevuld hebben en blijkbaar niet 1,2,3 weer leegloopt. Moeten nu nog op zoek naar echte lek. 2e lek optie van Willy de Baere nog niet goed onderzocht, maar daar gaan we vast wel uitkomen.</p><p>Nogmaals dank.</p><p>groet,</p><p>Ilse</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
22-11-2006 22:31 #83100
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Slecht ontkoppelen, HELP
omdat jullie nieuwe AM bezitters zijn, toch tip voor toekomst: zou geen lek
gevonden worden, dan is periodieke controle van vloeistof peil (ook bij
remvloeistof reservoir, versnellingsbak, en achterbrug) toch noodzakelijk.
Ervaring leert nl. dat niveau na verloop van tijd steeds (heel) langzaam
zakt, druppel voor druppel verdwijnt vloeistof. Kan dus zijn dat bij jullie
AM controle van peil(en) reeds heel lang uitgesteld is. Mogelijks ook een
geruststelling dus voor conditie van jullie AM.
gevonden worden, dan is periodieke controle van vloeistof peil (ook bij
remvloeistof reservoir, versnellingsbak, en achterbrug) toch noodzakelijk.
Ervaring leert nl. dat niveau na verloop van tijd steeds (heel) langzaam
zakt, druppel voor druppel verdwijnt vloeistof. Kan dus zijn dat bij jullie
AM controle van peil(en) reeds heel lang uitgesteld is. Mogelijks ook een
geruststelling dus voor conditie van jullie AM.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





