Koude motor, inhouden gas
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
16-01-2007 17:27 #51568
door Marijn Hendrikx
Koude motor, inhouden gas is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Een korte vraag; laatst stond ik met een koude motor (B20A, Stromberg) voor het tweebaans stoplicht.... en ja op de linkerbaan... Dan wil het wel eens gebeuren dat er een kwallow in een te vervelend bakkie naast je staat te winken... Ik wéét dat ik dit eerlijk waar normaal nooit doe, maar goed, k denk één keertje moet kunnen...</p><p>Dus ik trek die gast er finaal uit in mijn lange eerste versnelling, maar dan.. - schakel - versnelling twee en ik trap helemaal volgas in... ineens een schok (geen gastoevoer leek t??) en geen versnelling meer. Ik laat in een reactie mijn gas heel even los en geef weer bijna volgas en geen enkel probleem meer..???</p><p>Ook verderop nog even met warme motor het uiterste eruit gehaald (bedoel je wilt dan toch zeker zijn..) en alles prima. Loopt haast geruisloos (op t gezonde naaimachinegeluidje na) en trekt perfect!</p><p>Vandaag same time, same place.... En verdorie wéér hetzelfde (ook koude motor). Daarna geen enkel probleem... Ik wil uiteraard mijn motor niet mollen, maar vind het zo 'apart'.. Is dit een typisch koude motor + lpg verschijnsel?</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-01-2007 18:29 #83736
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Koude motor, inhouden gas
Koude motor, weinig warmte voor verdampen gas, veel vraag gas, niet dus?
FF wachten tot de motor warm is en dan rijden, kan wat oplossen.
FF wachten tot de motor warm is en dan rijden, kan wat oplossen.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-01-2007 09:26 #83735
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Koude motor, inhouden gas
Het is in iedergeval de manier om je motor snel om zeep te helpen. Mocht je al flink willen gassen, doe het dan met een goed warmgereden motor.
- Jan Soetens (GAST)
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-01-2007 12:31 #83734
door Jan Soetens (GAST)
Groetjes,
Jan
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic Koude motor, inhouden gas
<p>Ik weet niet hoe anderen rijden of erover denken, maar ik vind dat ik met mijn 144 met ook een B20A motor bij voorbaat niks op de linkerstrook te doen heb. Ik ben zuinig op mijn auto en heb een defensieve rijstijl.</p><p>En ja, met m'n moderner spul ga ik wel links staan (al is het maar om zo'n slome oldtimer voorbij te steken ehhh ik bedoel al is het maar om die mooie oldtimer op de rechtse strook eens goed te bekijken
</p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>
Groetjes,
Jan
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-01-2007 13:32 #83733
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Koude motor, inhouden gas
<p>Ik doe het ook serieus waar nóóit meer, maar wat ik vermoedde is dus ook zo, de grote hoeveelheid koud, vloeibaar gas, bevriest de verdamper in feite heel even.</p><p>Verder geen problemen hoor, zo heel erg maakte ik het nou ook weer niet!</p><p> </p><p>Bedankt! Marijn</p>
17-01-2007 19:03 #83732
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Koude motor, inhouden gas
<p>Dag Marijn, </p><p>Het verdamper van het vloeibare lpg naar gasvorm ontrekt warmte aan de omgeving. De warme koelvloeistof verzorgt dit. Met een koude motor is dat dus een stuk lastiger, en kan de verdamper dus letterlijk bevriezen. Je krijgt dat ijsvorming/rijp ed, en het verdampen van het gas stopt, omdat het te koud is. Maar dat had je inmiddels begrepen.</p><p> </p><p>Flink veel van een koude motor vragen is (zoals je ook al begrepen had) niet aan te raden. Als het koelwater nog koud was, was de motor dus zéker nog te koud voor zulke acties. Wil je een keer raggen, zorg dat je dan minstenst 15 a 20min gereden hebt. Het koelwater is al veel eerder warm (zie metertje op dashboard) maar het gaat om de olie in het blok. Eenmaal lekker warm, kun je weer lekker doortrekken, al kun je bij een B20A beter vroeg opschakelen, want bij hoog toeren gebeurt daar niet veel meer.</p><p>Groeten Ben</p>
tinustuning.nl
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-01-2007 21:29 #83731
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Koude motor, inhouden gas
Bedankt voor je reactie Ben! Het is me geheel duidelijk nu, niks ernstigs aan de hand dus. Daar ging het mij om, ik dacht wellicht een probleempje bij de hand te hebben, dat later parten zou kunnen gaan spelen. Dat is dus gelukkig niet het geval! Vriendelijke groeten, Marijn