zwabberende wegligging

• Theo Minderman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2007 14:09 #51554 door Theo Minderman (GAST)
zwabberende wegligging is gemaakt door Theo Minderman (GAST)
<p>hallo ik zal me even voorstellen ik heet theo minderman en ben sins kort lid van de volvo club.</p><p>ik ben ook sins kort in het bezit van een volvo 144 uit 1968 met als krachtbron een b18b motor.</p><p>ik heb achter verzwaarde veren gemonteerd i.v.m achterover hangen van de auto en de aanwezigheid</p><p>van een gastank.</p><p>ik vind de wegligging slecht vooral bij harde wind (ik woon in zeeland dus komt vaak voor)</p><p>dan moet ik zachter gaan rijden wat mijn mede weggebruikers mij niet in dank afnemen.</p><p>ik gebruik de auto elke dag (woon werk verkeer) ik kan veel zelf gezien ik automonteur ben.</p><p>zijn jullie bekent met dit probleem en wat kan ik hier aan doen?</p><p>ik heb nog een vraag als ik mijn ruitenwissers aan zet hoor ik snerpend geluid (van staal op staal)</p><p>denk zelf iets te moeten smeren? weten jullie raad b.v.d.theo minderman</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2007 14:23 #83786 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic zwabberende wegligging
Amazones en oudere autos algemeen zijn zijwindgevoeliger dan moderne auto's. Dit verklaart al een deel. Het vervangen van de rubberbussen in de ophanging zowel voor als achter helpt doorgaans fors. Eventueel kun je ook PU bussen monteren, die zijn nog iets steviger dan de originele rubberen. Verder de schokbrekers vervangen door bilsteins(of een ander goed merk). Verder de originele, hoge en smalle banden vervangen door brede(op een bredere velg). Als laatste kun je dan voor een zwaardere stabilisatorstang plaatsen en eventueel achter ook een. Kortom, mogelijkheden te over.
Als je onder het dashboard kijkt zie je het ruitenwissermechanisme zitten. Kijk of er niks schuurt of aanloopt, en smeer de draaipunten. Het is eenvoudig te demonteren.

• Hans Van Maastricht (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2007 14:19 #83785 door Hans Van Maastricht (GAST)
Beantwoord door Hans Van Maastricht (GAST) in topic zwabberende wegligging
<p>Hallo Theo,</p><p>Goede vraag en een bekend fenomeen. Een van de redenen is, dat de spoorbreedte van de Amazon en de 1e 140 serie smaller zijn dan de latere series Volvo. Daarnaast is het NL wegdek dusdanig door vrachtverkeer gesloopt dat de spoorvorming er ook niet veel goeds aan bijdraagt. De spoorbreedte tussen vragwagens en oudere personenwagens is verschillend, met als gevolg dat onze "ouwetjes" continue aan het "spoorzoeken" zijn tussen de twee sporen.</p><p>Zoals Piek in de bovengenoemde reactie schrijft, zijn er een aantal goede suggesties, ik wil er nog een opmerking bij plaatsen, n.l.</p><p>Vervang je onderste draagarm rubbers, welke middels een lange bout dwars door het vooras-lichaam heen geplaatst is, ALLEEN door zwart rubber en <strong>niet</strong> door PU (blauw poly urethaan)!</p><p>Ervaring heeft uitgewezen dat wanneer je de onderste in PU versie neemt de levensduur aanzienlijk korter is dan met normaal zwart rubber. De andere rubbers op de vooras kunnen zondermeer op PU versie overgezet worden. Ik heb een revisie vooras voor een Amazon liggen en kan je e.e.a. eenvoudig uitleggen als je wilt.</p><p>Verder veel succes met je wisser mechaniek. Is niet makkelijk ! De spiebaan asjes , waar je wisserarm op gemonteerd wordt, worden door tandwieltjes aangedreven in een klein huisje, deze kun je weer smeren met wat nieuw en dikker vet, maar ook hier ..... niet eenvoudig..</p><p> Groeten uit Emmeloord.</p><p>Hans -> 0651-317-566</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD