Jankende snelheidsmeter in de winter

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-02-2007 14:48 #51485 door Marijn Hendrikx
Jankende snelheidsmeter in de winter is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Beste mede-Volvofans,</p><p>Ik heb een probleempje met mijn snelheidsmeter, vrees ik(lint). Het gaat om een 144, '69. In de winter maakt mijn auto, na een nacht stilstand of enkele uren buitenstaan, een enorm jankend/ trillend geluid rechtsvoor. Vorig jaar was dit ook enkele malen in de winter, maar in de zomer helemaal niet. Ik dacht er dus van verlost te zijn.. ijdele hoop blijkt...</p><p>Na alle wielmogelijkheden af te zijn gegaan, kreeg ik vandaag ineens in de gaten dat het heel goed uit het dashbord zelf kan komen! En warempel ik zie mijn snelheidslint lichtjes uitslaan op het ritme van dat geluid!!</p><p>Nu is mijn vraag of hier wat aan te smeren, olie&euml;n, vervangen valt (bedoel uiteraard niet de hele unit, want die klopt verder prima en is in goede staat)?</p><p>Alvast bedankt voor de eventuele reacties!</p><p>Groeten, Marijn Hendrikx</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-02-2007 14:50 #84141 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Jankende snelheidsmeter in de winter
<p>Ik bedoel uiteraard LINKSVOOR (het dashbord trilt ook ligt als je je hand erop legt). Aan het rijgedrag van de auto verandert niets, ook zeker geen remproblemen.</p><p>Groeten Marijn!</p>

• Vincent Jans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2007 22:37 #84140 door Vincent Jans (GAST)
Beantwoord door Vincent Jans (GAST) in topic Jankende snelheidsmeter in de winter
<p>Hoi,Het zou naar mijn idee best eens je kilometerkabel kunnen zijn. Deze kabel loopt vanaf je versnellingsbak naar je instrumentenpaneel naar de snelheidsmeter (achterin) . Deze kabel draait rond,des te sneller je rijdt hoe meer omwentelingen hij zal maken. Wellicht maakt deze het geluid, zit het niet goed vast of heeft zijn beste tijd gehad. Groet,Vincent</p>

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2007 23:27 #84139 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Jankende snelheidsmeter in de winter
<p>Hi! Martijn,</p><p>Interessant probleem. Ik heb iets dergelijks in mijn '65 amazon. Vanavond op en neer gereden van den bosch naar tilburg; bij mij lijkt het lawaai gerelateerd te zijn aan het toerental van de motor. Het is super irritant wanneer ik met overdrive zo'n 130-140 op de teller rijdt (=110-115 in werkelijkheid bij mij), maar het treedt in alle versnellingen op vanaf een bepaald toerental.</p><p>Het geluid lijkt iets te verminderen wanneer ik ontkoppel en met het gas de motor op ongeveer hetzelfde aantal toeren hou. </p><p> </p><p>Is bij jou het gejank gerelateerd aan het toerental van de motor, of aan de snelheid van de wagen?</p><p>Bij snelheid zou ik ook denken aan de km kabel van de versnellingsbak naar het dashboard.</p><p> </p><p>Bij toerental denk ik op dit moment een beetje aan de verdelerkap of de verdeler as. Ik hoop hier morgen wat onderzoek naar te kunnen doen. </p><p>In de tussentijd zijn alle suggesties natuurlijk welkom!</p><p> </p><p>mvgr, Michiel</p>

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-02-2007 12:58 #84138 door Marijn Hendrikx
<p>Hallo Michiel,</p><p>Bij mij is het duidelijk afhankelijk van de snelheid, dus als ik ontkoppel en de motor toch op toeren houd, dan zakt het geluid alsnog weg (omdat de snelheid vermindert). </p><p> </p><p>Ik vraag me af of zo'n kabel te olie&euml;n is.. Daarnaast lijkt het meer van vooruit te komen.. dus niet in het deel naar de bak..</p><p> </p><p>Misschien gaat het bij jou om het tussenasrubber? dat geeft ook zoiets, maar dan wel duidelijk meer onder de auto (maar wellicht dat je daar al naar gekeken hebt..) Ik heb hem laatst vervangen en vooral de lager had wat speling. Maar dat gaf bij lange na niet het enorme lawaai dat dit geeft..</p><p>Ik denk voort.. als ik iets weet laat ik het weten!</p><p> </p><p>Groeten Marijn</p><p> </p><p> </p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2007 16:37 #84137 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Jankende snelheidsmeter in de winter
De kabel kun je olieen door hem los te schroeven van de kilometerteller en vervolgens een stuk eruit te trekken. Een beetje dunne olie erin
dan loopt het vanzelf naar beneden. Eventueel na een stukje rijden nog eens herhalen. Je kan ook proberen met de kabel los een stukje te rijden dan weet je of het in de teller of de kabel zit.
succes.

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-02-2007 20:02 - 05-10-2012 18:26 #84136 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Jankende snelheidsmeter in de winter
Ik heb hetzelde probleem met mijn Ama. Kombi 1965 met overdrive.Teller jankt in alle gevallen om gek van te worden. alleen bij minder dan 30km/u of hoger dan 140 is hij stil. Ga binnenkort de zaak maar eens los maken om te kijken waar het zit.Ik denk in de teller zelf, daar de kabel nog niet zo oud is.(±8 jaar), het zit in ieder geval in het dashboerd of daarachter niet in de bak . 

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Laatst bewerkt 05-10-2012 18:26 door 02114-dummy.

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2007 22:58 #84135 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Jankende snelheidsmeter in de winter
<p>Het gelkuid komt bij mij vrij sterk van achter of links naast de instrumentenpaneel. </p><p>Vandaag nog niet toegekomen aan het uitzoeken (eerst uitlaat beter ophangen).</p><p>Ik zal het tussenas rubber ook eens inspecteren.</p><p> </p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2007 23:16 #84134 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Jankende snelheidsmeter in de winter
Haal de km kabel los van de teller, laat het uiteinde in het zicht hangen en ga rijden. Kijk dan of de binnenkabel mooi rond draait en of het geluid is verdwenen. Zo ja dan zit het probleem in de tellerunit. Binnenkabel idd olieen met dunne olie, maar niet teveel en niet met vet. Doordat je binnenkabel samengesteld is uit inelkaar gedraaide kabeltjes werkt dit als een transportband en beland al het vet bovenaan in je teller tijdens het rijden. Geluid kan ook komen door versleten binnenkabel of doordat de km kabel ergens te kort door de bocht gaat. Hij moet vloeiend en met een zo ruim mogelijke bocht naar de teller lopen en nergens klem zitten. Als je teller een beetje fluctueerd dan een nwe kabel monteren. Of je geluid moet ergens anders vandaan komen....

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-02-2007 15:14 #84133 door Marijn Hendrikx
<p>Okee, dan ga ik in elk geval eerst met wat dunne rijwielolie de kabel oli&euml;n. </p><p>Mag/ kan je de tellerunit ook voorzien van naaimachineolie (nog dunner), of kan ik hierdoor juist lopende zaken beschadigen in de tellerunit?</p><p>Ik heb net nog een eindje gereden, maar zoals gebruikelijk is er totaal geen (vervelend) geluid als de auto een tijdje in de zon heeft gestaan....</p><p>Ik hoop dus erg dat het alleen in de tellerkabel zit....</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD