Nieuwsje: Duitsland: 'Uitstoot CO2 bepalend voor wegenbelas

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2007 09:47 #51473 door Vincent Kroese (GAST)
Nieuwsje: Duitsland: 'Uitstoot CO2 bepalend voor wegenbelas is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
<p class="heading ISI_IGNORE">'Uitstoot CO2 bepalend voor wegenbelasting' </p><p class="ISI_IGNORE">Uitgegeven: 18 februari 2007 17:55 </p><!-- ISI_LISTEN_START --> <strong>BERLIJN - Duitsland gaat zijn wegenbelasting op een andere leest schoeien in een poging de problemen rond de opwarming van de aarde tegen te gaan.</strong> <br clear="all" /><p> Auto's die veel schadelijke stoffen uitstoten zullen voortaan zwaarder worden belast. De vraag of een motor al dan niet zwaar is zal niet doorslaggevend zijn.<!-- BEGIN: AdSolution-Website-Tag 4.1 : Nu.nl / economie-algemeen_336x280 --><script language="JavaScript" type="text/javascript">Ads_kid=0;Ads_bid=0;Ads_xl=0;Ads_yl=0;Ads_xp='';Ads_yp='';Ads_opt=0;Ads_wrd='';Ads_prf='';Ads_par='';Ads_cnturl='';Ads_sec=0;Ads_channels='';document.write("<script type="text/javascript" language="javascript" src=" as.nu.nl/dat/cjf/"+iframenr10+".js ">"); a.as-eu.falkag.net/dat/bgf/200606/21/pixel%283%29.gif " alt="" />

red.as-eu.falkag.net/dat/bgf/trpix.gif?&...d=204981&bid=1005881 " alt="" />

Stinkbom

Dat heeft de Duitse minister van Vervoer Wolfgang Tiefensee zaterdag bekendgemaakt. "Wie in een stinkbom rondrijdt, zal meer moeten betalen", aldus de bewindsman. Hij zei toe te willen werken naar een systeem van straffen en beloningen. Op die manier moet de ontwikkeling van schone technologieën meer kans krijgen.

Zuiniger

Ministers Tiefensee vindt dat Duitse en andere autofabrikanten in Europa meer moeten doen om het milieu te beschermen. Hij zei er zeker van te zijn dat het nieuwe belastingsysteem zal leiden tot auto's die minder vervuilen en zuiniger rijden.

Problemen

Duitsland is momenteel voorzitter van zowel de Europese Unie en de G8, de groep van rijke industrielanden. Bondskanselier Angela Merkel wil dat aangrijpen om de problemen rond klimaatverandering aan te pakken.

Volgens de milieuorganisatie van de Verenigde Naties UNEP doen Europese landen nog onvoldoende om de veranderingen in het klimaat tegen te gaan.


<p> </p>
<p>---</p>
Bij onze Oosterburen leven er dus plannen om wegenbelasting aan CO2-uitstoot te koppelen. Iets wat wellicht funest is voor oldtimerbezitters?
Zijn er hier nog mensen die actief volgen waar het beleid m.b.t. oldtimers in Nederland heen gaat? Blijven we de komende jaren gewoon belastingvrij rijden, ook op lpg en ook met 20.000 km per jaar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2007 13:38 #84227 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Nieuwsje: Duitsland: 'Uitstoot CO2 bepalend voor wegenbelas
<p>ach, niets is zeker in deze wereld, vooral de politiek is op dit gebied een onbetrouwbare partner.....</p><p>elke discussie over dit onderwerp is per definitie koffiedikkijkerij (carpe diem)</p><p>de enige die onze belangen behartigt is de Fehac; je kan ze volgen op www.fehac.nl </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-02-2007 20:14 #84226 door 11236-dummy
<p>Hebben ze in Duitsland dezelfde regel dat oldtimers uitgezonderd zijn van wegenbelasting?? Als dat nu wordt afgeschaft (eventueel) dan gaat er een markt open in Duitsland, want iedereen wil dan van z'n oldtimer af. Dat betekent dalende prijzen. Of dat gunstig is, laat ik even in het midden.</p><p> </p><p>In Nederland willen ze met het nieuwe kabinet ook dit soort plannen doorvoeren. En reken maar dat oldtimerbezitters mee gaan betalen aan de kilometerheffing etc. De vervuiler betaalt en oldtimers zijn over het algemeen nu eenmaal vervuilers, ook al zijn het er niet zo heel veel in verhouding. Eens kijken of de Fehac nog wat kan betekenen. Het schijnt intern een puinhoop te zijn bij deze organisatie... </p><p> </p><p>Time will tell...</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2007 23:03 #84225 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Nieuwsje: Duitsland: 'Uitstoot CO2 bepalend voor wegenbelas
even een reactie op Bas (hieronder)<p>beste Bas, je denigrerende opmerkingen over de Fehac zijn volstrekt misplaatst; vergeet niet dat het nog steeds aan de Fehac te danken is dat we met onze klassiekers in Nederland alles kunnen doen wat we willen tegen een gunstig tarief.</p><p>Intern een puinhoop? een paar jaar geleden waren er wat strubbelingen in het bestuur (en noem mij eens een club waar dat niet gebeurt) maar die zijn alweer lang opgelost en de club draait goed</p><p>blijf wel bij de tijd voordat je gedateerde klok en klepel verhalen gaat rondtoeteren</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2007 08:03 #84224 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Nieuwsje: Duitsland: 'Uitstoot CO2 bepalend voor wegenbelas
<p>Duitsland heeft een regeling voor oldtimerkentekens (waardoor de belasting lager uitpakt), het zgn. H-kenteken (met rode letters en cijfers), maar het gebruik daarvan betekent automatisch dat je auto nog maar zeer beperkt (en zeker niet voor dagelijks gebruik) de weg op kan. Dus alleen evenementen, historische ritten en dergelijke.</p><p>Overigens geldt in Duitsland nu al een 'stinkerbelasting' die vooral een stimulans is geweest voor de export van oudere katalysatorloze auto's naar het oostblok en naar Nederland (vooral veel GTI'tjes en dergelijke). Andere aanleiding zijn de rijverboden in Duitsland op dagen met smog voor auto's zonder katalysator. </p><p>Reken er maar op dat <strong>dagelijks</strong> gebruik van oldtimers en andere 'vuile' auto's ook in Nederland de komende jaren moeilijker, dat wil zeggen veel duurder, wordt. De kilometerheffing (waarbij precies valt te volgen welke auto waar en wanneer rijdt) maakt het gemakkelijk vuile auto's zwaarder te belasten op werkdagen en ook het gebruik op dagen met smog aan banden te leggen.</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Antje Fenton (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2007 12:40 #84223 door Antje Fenton (GAST)
Beantwoord door Antje Fenton (GAST) in topic Nieuwsje: Duitsland: 'Uitstoot CO2 bepalend voor wegenbelas
<p>In Duitsland kennen ze twee soorten kentekens voor oldtimers.
Het H- kenteken is een normaal kenteken met zwarte letters en zijfers met een H aan het eind.
Dit kenteken kan alleen verkregen worden als de auto aan bijzondere voorwaarden voldoet.
Zo mag er niets aan verandert zijn wat niet ook in de eerste 10 jaar van de auto had verandert kunnen worden. Met dat kenteken kun je een verlaagd belastingstarief krijgen van zo ca. 190 euros per jaar.
De auto mag dan wel dagelijks gebruikt worden mits je een verzekering vindt voor een groter aantal kilometers.</p><p>Het andere kenteken is het 07- kenteken. Dat kun je voor merdere hobbyautos tegelijk gebruiken.
Daarmee mag alleen naar evenementen gereden worden.</p><p>Naast de belastingsverhoging voor auto's met hogere emissie hebben ze het nu op de forums vooral over de plannen dat autos die niet aan de euro2-norm voldoen niet meer in de steeden mogen rijden. Wat voor veel oldtimerbezitters die in de stad wonen een immens probleem betekend.
Ook ik zou er probleemen door kunnen krijgen, mijn ouders wonen in Dortmund....</p><p>Groetjes
Antje
</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-02-2007 12:56 #84222 door 11236-dummy
Ach, ik neem aan dat er vast wel iets van een uitzondering komt voor auto's ouder dan 30 jaar bijvoorbeeld. In Duitsland is toch ook wel een belangenorganisatie voor oldtimers?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD