Handige volgorde ontsteking??
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-04-2007 21:28 #51358
door Marijn Hendrikx
Handige volgorde ontsteking?? is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Beste mensen,</p><p>Zaterdag was ik mijn 144, B20 een 10.000 km beurt aan het geven en wilde ik mijn motor goed afstellen. Nu deed ik dat altijd statisch, maar ik heb nu al een tijdje een stroboscooplamp. Desondanks kreeg ik het toch niet zo goed voor elkaar (als op het gehoor...), terwijl dit juist veel beter zou moeten gaan.</p><p>Kan iemand mij de correcte volgorde van handelingen aangeven en vooral ook hoe ik de contacthoek dynamisch in kan stellen? Want als ik de ontsteking goed zet (23 graden BDP), dan is de contacthoek weer sterk verlopen en vica versa... Hierdoor heb mijn contacthoek dus maar weer statisch gesteld, waardoor de ontsteking weer ietsje onder het goede punt kwam te zitten.. Na een keer of 10 stellen, voordat allebei enigzins binnen de marges zit, wordt dat wat vervelend, dat moet sneller kunnen vermoed ik..</p><p>Alvast bedankt voor de reacties!</p><p>Vriendelijke groet,</p><p>Marijn</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-04-2007 21:30 #84786
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Handige volgorde ontsteking??
<p>Ik moet er wel even bij vermelden, dat ik dus een lamp heb met een contacthoekmeter (dwell). Bedankt! Marijn</p>
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-04-2007 22:04 #84785
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Handige volgorde ontsteking??
<p>Bij het dynamisch afstellen moet ik bij mijn B18 de vacuumvervroeger loskoppelen en de vervroeging instellen bij 1500 toeren. Ik neem aan dat voor de B20 iets dergelijks geldt. Heb je hier rekening mee gehouden bij het afstellen? gr, michiel</p>
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-04-2007 13:28 #84784
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Handige volgorde ontsteking??
<p>Voor dynamische kontakthoekinstelling, heb je niets te maken met vacuumvervroeger en toerental. Dit moet je doen bij het ontstekingstijdstip afstellen. De goede volgorde is eerst kleppen stellen, dan kontakthoek instellen, en daarna het ontstekingstijdstip volgens specificatie van de betreffende motor. (B18A is tussen 21 en 23 graden bij 1500 toeren en losgekoppeld vacuumslangetje) Dynamisch kontakthoek instellen doe je door de verdelerkap en rotor te verwijderen, de stroboscoop aansluiten en de knop op Dwell Angle zetten. Laat iemand anders nu starten zodat je de hoek kunt aflezen en indien nodig bijstellen. Dit doe je door het schroefje waar de kontaktpunten mee vast zitten los/vast te zetten, en met een schroevedraaier in het speciale gleufje en tegen het nokje op de punten te draaien tot de hoek goed staat. De motor draait dus rond tijdens dit afstellen, maar loopt natuurlijk niet (kan ook moeilijk zonder rotor en verdeelkap)</p><p> </p><p>Succes, Toon</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-04-2007 17:27 #84783
door Marijn Hendrikx
<p>Hallo Michiel en Toon,</p><p>Het gaat me idd. om het dynamisch afstellen, maar wat ik nog niet goed begrijp is dat bij mij de contacthoek weer erg versprong (verminderde in waarde), nadat ik die gesteld had en vervolgens, zoals Toon zegt, de ontsteking dynamisch afstelde?</p><p>Ik begrijp dat het een en ander met elkaar samenhangt, maar dit scheelde wel veel... Het lijkt me dat dit verschijnsel nu weer plaatszal vinden... M.a.w. of ik het dan dynamisch of statisch afstel maakt niet zozeer uit, verspringen doet ie toch..</p><p>En Toon, moeten de bougies wel aangedraaid zijn bij het starten zonder rotor, of maakt dat weinig uit voor het stellen van de contacthoek?</p><p>Groeten Marijn</p><p> </p>
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-04-2007 17:20 #84782
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Handige volgorde ontsteking??
<p>Maakt niet uit of bougies wel of niet zijn (in)aangedraaid voor het instellen van de kontakthoek, de motor hoeft niet te lopen. Je start dus zonder dat de motor aanslaat (immers je verdelerkap en rotor zijn er af.) De kontakthoekmeter doet niets anders als checken hoe lang de kontaktpunten zijn gesloten totdat ze weer door een van de vier nokken van het asje van de verdeler worden geopend. Het lijkt mij onlogisch dat de kontakthoek anders wordt als je de voorontsteking anders zet. Bij het verstellen van de verdeler om de voorontsteking in te stellen blijven verdelerasje en kontaktpunten in dezelfde stand staan tov elkaar, je verandert alleen het moment waarop ze open gaan. Misschien zit er speling of slingering op het verdelerasje of zijn je kontaktpunten versleten. </p><p>Succes, Toon</p>
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-04-2007 21:35 #84781
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Handige volgorde ontsteking??
<p>Hi Marijn,</p><p> </p><p>Eerlijk gezegd heb ik zelf nog niet zo aan m'n contacthoek gezeten. Ik zal het iig eens proberen binnenkort. Ik had t contactpuntje net vervangen, maar eigenlijk nog helemaal niet aan de contacthoek gedacht.</p><p>Ik zie in het Haynes manual staan:</p><p>Contact breaker gap: 0.4-0.5mm (B18 & B20)</p><p>Dwell angle: 59' - 65' @500 rpm (B18 & B20)</p><p>B20A timing: 21'-23' @1500rpm, vac unit disconnected</p><p>Tot zover wellicht niets nieuws, behalve dat de contacthoek bij 500rpm gemeten moet worden en de timing bij 1500 rpm. Er is nog wat marge in de instelling van beide eigenschappen. Lukt het je om bij beide in de buurt te komen? </p><p>Hoever verloopt de contacthoek eigenlijk bij het stellen?</p><p>En is de contactpuntsafstand juist ingesteld? (meten wanneer het puntje geheel open staat).</p><p>Ik zal dit weekend eens kijken hoe het bij mij staat en hoe de motor reageert op verandering van de dwell-angle enzo. Ik ben nu wel nieuwsgierig
</p><p> </p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-04-2007 22:49 #84780
door Marijn Hendrikx
<p>Hmm ik zie dat de berichtjes ineens in een andere volgorde staan??? In elk geval hartstikke bedankt Toon! Ik ga zaterdag nog eens een poging doen en kijken of dat verloop nu weer optreedt, misschien heb ik iets over het hoofd gezien!</p><p>Michiel ook bedankt voor je reacties! Ik heb normaal de contacthoek gewoon met een 0.40 mm voelermaatje gesteld, je zit dan al vaak heel dicht bij de 60 graden (iets meer of minder). Maar het komt heel nauw.. Een heel precies afgestelde motor loopt stukken beter en krachtiger dan een motor die maar net binnen de specs. valt is mijn ervaring..</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>