zweven

• Ben Dubois (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2007 10:50 #51353 door Ben Dubois (GAST)
zweven is gemaakt door Ben Dubois (GAST)
<p>Beste lezers,</p><p>Mijn Amazon (B18 1965) is na een aanrijding met een ree, door mijn garage gerepareerd. ziet er weer piekfijn uit! Ik heb tijdens die reparatie ook mijn achtervering laten vervangen voor "sterkere" veren. hij hing door de lpg tank en passagiers op de achterbank heel erg in de kont. De spatlappen schuurden over de weg. Nu ik na de aanreiding er weer mee rijdt en wat aan het stuur trek, zo naar links en rechts, begint die wat te zweven, of is het overhellen? ik heb het gevoel dat ik dan op een bootje zit. weet iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? Ik weet dat bandenspanning ook belangrijk is, maar zo zweven? ben benieuwd naar jullie reacties.</p><p>gr.Ben</p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2007 14:17 #84806 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic zweven
Ik vermoed dat je schokbrekers versleten zijn. Als je de veren vervangt, ook de schokbrekers vervangen. De schokbrekers hebben heel wat te verduren met een gastank achterin. Veruit de beste schokbrekers zijn Koni of Bilstein. Koni classic schokbrekers zijn verstelbaar die kan je dus aanpassen aan je eigen voorkeur wat demping betreft, Bilstein zijn gasschokbrekers en zijn niet verstelbaar. Bilsteins kunnen achter wat hard geveerd zijn, maar met een gastank achterin valt dat wel mee. Deze schokbrekers gaan veel langer mee dan andere merken, maar zijn wel wat duurder. Zeker met een gastank zou ik je aanraden om een van deze merken te monteren. Koni schokbrekers voor achter heb ik op deze site gevonden voor &euro;81,50 per stuk, Bilsteins zijn zo'n &euro;100 per stuk(Of er moet iets aan de ophanging beschadigd zijn door de aanrijding wat over het hoofd gezien is bij de reparatie.)

www.extreme-carstyling.nl/product_info.p...pers&ProductID=75661

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2007 15:22 #84805 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic zweven
In aanvulling op bovenstaande: De rubbers in de ophanging kunnen ook hun beste tijd ook wel eens gehad hebben. Ik heb alles vervangen, nieuwe bussen en dempers en het verschil is enorm.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2007 16:28 #84804 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic zweven
Zit de stabilisatorstang er wel weer onder/vast?

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2007 22:31 #84803 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic zweven
ik heb het al vaker gezegd: door deze veren komt de auto achter hoger te staan .Dit maakt de stabiliteit minder.Mijn advies is ;alleen standaard veren plaatsen.

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2007 15:15 #84802 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic zweven
Nogal overtrokken dat laatste. Zware veren in combinatie met koni's voldoen in de praktijk prima en met Bilsteins waarschijnlijk nog beter. Schokdempers hebben meer invloed op al dan niet zweverig weggedrag dan de veren (mits in goede staat) . Ik heb naderhand ook nog IPD-stabilisatorstangen (voor en achter) gemonteerd en mijn auto gaat beslist strakker door de bocht dan de meeste Amazons met al dan niet doorgezakte standaardveren. En ik heb niet eens een gastank!

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-04-2007 15:57 #84801 door Hendrik Postma (GAST)
Beantwoord door Hendrik Postma (GAST) in topic zweven
Ik heb laatst ook even mogen ervaren hoe een amazon kan zweven. Bij het vervangen van de draagarmrubbers voor hadden we bij het terugplaatsen de bouten van de schokdempers iets losgehaald om de draagarm weer op zijn plaats te krijgen. De bouten waren er snel eruit getrild en de amazon leek echt te zweven. 2 bouten erin en alles was over. Ik heb eerder ook verzwaarde veren achter met nieuwe schokdempers geplaatst en dat verschil merkte ik wel maar dat was geen zweven. Ik zou de schokdempers controleren, misschien is 1 lek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD