handrem
- Bezoeker
-
27-05-2007 19:39 #51208
door
handrem is gemaakt door
<p>De handrem van mijn Volvo 145 werkt bijna niet meer. Nu heb ik geen idee wat ik moet doen. In het Haynes werkboek kom ik er niet uit. Ik heb achter schijfremmen . Kom er niet uit.</p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-05-2007 12:01 #85411
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic handrem
<p>Jos,</p><p>Bij auto,s met rondom schijf remmen, dus ook die van jouw , heeft de handrem een eigen remtrommeltje. Deze zit achter de schijfrem van het achterwiel en wil nog wel eens voor problemen zorgen.</p><p>De handrem is bij dit type auto een ondergeschoven kindje, er zijn maar weinig mensen die regelmatig de handrem demonteren voor controle, waarschijnlijk komt dit omdat je eerst de remklauwen moet demonteren voordat je de handrem kan demonteren</p><p>Wat te doen: de beste oplossing is om deze remtrommel te demonteren, schoonmaken en weer inelkaar zetten, als de remschoenen niet versleten zijn tenminste , anders moet je deze vervangen. Nogmaals dit is naar mijn mening de beste oplossing. Je weet dan zeker dat alles weer goed werkt en geen problemen geeft bij de APK keuring. </p><p> </p><p>succes Kees Vos Bennekom</p><p> </p>
- Bezoeker
-
28-05-2007 19:09 #85410
door
Beantwoord door in topic handrem
<p>Kees, dus dat betekent dat je in ieder geval eerst de remklauwen eraf moet halen om bij het remtrommeltje te komen. Okay, maar is er misschien nog ergens een bout die ik kan aandraaien waarmee ik de handrem stel zodat ik dit allemaal niet hoef te doen. Zou te mooi zijn om waar te zijn.</p><p> </p><p> </p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-05-2007 19:47 #85409
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic handrem
Je kan de handremschoenen stellen via een gaatje in de remtrommel. Dit gaatje moet je ong. bovenaan zetten (remschijf verdraaien) totdat je (met een lamp) door het gat een "ster" bout kan zien zitten. Valt niet mee als je niet precies weet waar die zit! Deze 'ster' met een grote schroevendraaier van onder naar boven wrikken zo kan je hem verdraaien . Daardoor stel je de remschoenen strakker af. Maar helaas zit deze 'ster' meestal door verwaarlozing vast geroest en dan lukt het niet deze te van buitenaf te verdraaien. In dat geval zit er niets anders op dan de remklauw en remtrommel eraf te halen zodat je er goed bij kan komen om de boel gangbaar te maken. Je remklauw kan je gewoon aan de remslang laten zitten, hang hem ergens aan op met een touwtje oid zodat hij niet AAN de remslang komt te hangen! Controleer ook je handremkabel of deze gangbaar is en stel hem zo af dat er net geen spanning op staat als de handremhandel helemaal beneden staat.
Kijk op deze link op pagina 70, daar staat het beschreven bij een 1800E maar is precies hetzelfde als bij jouw 145.
volvo1800pictures.com/document/servicema...vicemanual_180_E.pdf
Kijk op deze link op pagina 70, daar staat het beschreven bij een 1800E maar is precies hetzelfde als bij jouw 145.
volvo1800pictures.com/document/servicema...vicemanual_180_E.pdf
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-05-2007 20:28 #85408
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic handrem
Sorry,maar achter zit geen remslang,maar een leiding kan je m.i. beter afkoppelen.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-05-2007 21:15 #85407
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic handrem
Je hebt gelijk Jaap voor zitten de remslangen aan de remklauw en achter zitten er leidingen aan ik haalde ze door elkaar, stom van me! Helaas moeten de remleidingen dus afgekoppeld worden.