- Berichten: 249
Aandachtspunten
- Bezoeker
-
30-05-2007 19:22 #51199
door
Aandachtspunten is gemaakt door
Beste mede-volvo liefhebbers,
ik ben helemaal fan van de Volvo Amazone B20 en ben van plan een exemplaar aan te schaffen, hebben jullie misschien nog tips over waar je op moet letten qua techniek plaatwerk enzovoorts. Als iemand mij hier mee kan helpen zou dat heel fijn zijn!
Bij voorbaat dank,
Rogier Franssen
ik ben helemaal fan van de Volvo Amazone B20 en ben van plan een exemplaar aan te schaffen, hebben jullie misschien nog tips over waar je op moet letten qua techniek plaatwerk enzovoorts. Als iemand mij hier mee kan helpen zou dat heel fijn zijn!
Bij voorbaat dank,
Rogier Franssen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-05-2007 19:36 #85432
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Aandachtspunten
Hoi Rogier,
Er zijn diverse website met kooptips, etc. Zoveel dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Ik ga deze ruimte niet gebruiken om ze nogmaals allemaal op te noemen, maar wil wel een paar mijn inziens hele belangrijke tips geven:
- Wordt niet 'verliefd' op een specifiek exemplaar. Zorg ervoor dat je er een reeks gereden hebt zodat je ze kan vergelijken, zowel qua gevoel van rijden, stugheid, vering, etc als gewoon het geluid. Als je er maar een rijdt weet je nooit of bepaalde geluiden horen of vreemd zijn...
- Het mooiste zou zijn als je 'even' de moeite en kosten neemt (44 euro en 5 min. inschrijfwerk) om lid te worden van de V44 club, zodat je daarna ook mensen uit de club, al dan niet van een technische commissie, om advies kan vragen over de aankoop, mee kan laten kijken, etc. Er is altijd wel een enthousiasteling is je regio die daar zin en tijd voor heeft. Overigens misschien ook wel als je niet lid wordt, maar dat terzijde.
- En als laatste, maar zeker niet minst belangrijke: pas erg goed op voor verkooppraatjes en charlatans. Ondanks dat 'de specialisten' op het gebied van Volvo oldtimers over het algemeen mensen zijn met passie voor deze auto's die dit graag delen met anderen en het liefst hun klanten tevreden zien in een mooie wagen zijn er net als in de moderne autobranche nog altijd mensen die alleen maar om geld geven en je wat dan ook wijs maken als ze je maar de auto kunnen verkopen. Het is niet netjes om op dit forum namen te noemen van bedrijven die zich hier schuldig aan maken, maar ik kan je vast wel adviseren om uit de buurt te blijven van Geldermalsen. ahum.
- Een naam van een bedrijf wat mijn inziens altijd goede zaken doet, wel eerlijk handelt en vooral ook eerlijke auto's verkoopt waarbij ook goed wordt aangegeven wat zwakke punten zijn is Volvo Klassiekers in Barneveld. Wellicht leuk om er eens een kijke te nemen, als je niet te ver weg woont.
- Mocht je overigens van plan zijn meer dan een paar duizend euro uit te geven aan je amazon dan zou ik je aanraden een soort van aankoopkeuring te laten doen, dit geeft een stuk beter zicht op hoe en wat van een auto. Dit kan bij de ANWB, maar ik weet niet hoe die precies te werk gaan bij oldtimers, maar ook bij een van de vele specialisten in het land. Als je een keuring laat doen zorg er dan voor dat je iets op papier krijgt en neem geen genoegen met 'dat sturen we je nog wel even toe' na de koop. Voor je het weet wacht je er een jaar op en hoor je nooit meer iets van je verkoper, evenals op je factuur... ahum.
Er zijn diverse website met kooptips, etc. Zoveel dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Ik ga deze ruimte niet gebruiken om ze nogmaals allemaal op te noemen, maar wil wel een paar mijn inziens hele belangrijke tips geven:
- Wordt niet 'verliefd' op een specifiek exemplaar. Zorg ervoor dat je er een reeks gereden hebt zodat je ze kan vergelijken, zowel qua gevoel van rijden, stugheid, vering, etc als gewoon het geluid. Als je er maar een rijdt weet je nooit of bepaalde geluiden horen of vreemd zijn...
- Het mooiste zou zijn als je 'even' de moeite en kosten neemt (44 euro en 5 min. inschrijfwerk) om lid te worden van de V44 club, zodat je daarna ook mensen uit de club, al dan niet van een technische commissie, om advies kan vragen over de aankoop, mee kan laten kijken, etc. Er is altijd wel een enthousiasteling is je regio die daar zin en tijd voor heeft. Overigens misschien ook wel als je niet lid wordt, maar dat terzijde.
- En als laatste, maar zeker niet minst belangrijke: pas erg goed op voor verkooppraatjes en charlatans. Ondanks dat 'de specialisten' op het gebied van Volvo oldtimers over het algemeen mensen zijn met passie voor deze auto's die dit graag delen met anderen en het liefst hun klanten tevreden zien in een mooie wagen zijn er net als in de moderne autobranche nog altijd mensen die alleen maar om geld geven en je wat dan ook wijs maken als ze je maar de auto kunnen verkopen. Het is niet netjes om op dit forum namen te noemen van bedrijven die zich hier schuldig aan maken, maar ik kan je vast wel adviseren om uit de buurt te blijven van Geldermalsen. ahum.
- Een naam van een bedrijf wat mijn inziens altijd goede zaken doet, wel eerlijk handelt en vooral ook eerlijke auto's verkoopt waarbij ook goed wordt aangegeven wat zwakke punten zijn is Volvo Klassiekers in Barneveld. Wellicht leuk om er eens een kijke te nemen, als je niet te ver weg woont.
- Mocht je overigens van plan zijn meer dan een paar duizend euro uit te geven aan je amazon dan zou ik je aanraden een soort van aankoopkeuring te laten doen, dit geeft een stuk beter zicht op hoe en wat van een auto. Dit kan bij de ANWB, maar ik weet niet hoe die precies te werk gaan bij oldtimers, maar ook bij een van de vele specialisten in het land. Als je een keuring laat doen zorg er dan voor dat je iets op papier krijgt en neem geen genoegen met 'dat sturen we je nog wel even toe' na de koop. Voor je het weet wacht je er een jaar op en hoor je nooit meer iets van je verkoper, evenals op je factuur... ahum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
30-05-2007 19:43 #85431
door
Beantwoord door in topic Aandachtspunten
Hallo Vincent,
hartstikke bedankt voor je snelle reactie denk dat ik hier zeker wat mee kan. Testrijden wordt wel een probleem omdat ik nog geen rijbewijs heb, maar dat kan ik evt. samen met een automonteur doen die ik goed ken. mijn plan was om er een te kopen net voor me rijbewijs, dat ik hem helemaal tot in de puntjes kan maken en vervolgens als ik mijn rijbewijs heb er in gaan rijden. ik zit er aan te denken binnenkort een oldtimercursus te volgen bij autorestauratie bedrijf v.d. Grinten in Enschede, zodat ik wat basisdingen kan leren over het werken met oldtimers.
Ik wil in ieder geval binnenkort is een meeting bijwonen, lijkt me erg interessant!
Bedankt in ieder geval voor je tips.
Groeten Rogier
hartstikke bedankt voor je snelle reactie denk dat ik hier zeker wat mee kan. Testrijden wordt wel een probleem omdat ik nog geen rijbewijs heb, maar dat kan ik evt. samen met een automonteur doen die ik goed ken. mijn plan was om er een te kopen net voor me rijbewijs, dat ik hem helemaal tot in de puntjes kan maken en vervolgens als ik mijn rijbewijs heb er in gaan rijden. ik zit er aan te denken binnenkort een oldtimercursus te volgen bij autorestauratie bedrijf v.d. Grinten in Enschede, zodat ik wat basisdingen kan leren over het werken met oldtimers.
Ik wil in ieder geval binnenkort is een meeting bijwonen, lijkt me erg interessant!
Bedankt in ieder geval voor je tips.
Groeten Rogier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 249
30-05-2007 22:11 #85430
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Aandachtspunten
Rogier,
Wat wellicht ook helpt is heel goed te bedenken wat je precies wilt met de auto. De een wil gewoon een auto, er niet al teveel geld in stoppen, gewoon apk-goedgekeurd houden en zo nu en dan iets leuks. De ander wil een auto met een goede basis om uiteindelijk echt puntgaaf te maken, met alle kosten van dien. Zorg ervoor dat je advies krijgt van iemand die weet waar hij over praat. Zelf verkeek ik me nogal op kosten van bijvoorbeeld laswerk (en het bijbehorende weer strak maken natuurlijk). Soms lijkt een auto aantrekkelijk qua prijs maar als je nu al weet dat je uiteindelijk echt een strakke mooi gespoten auto wilt bezitten dan is het geen slecht idee om iets meer te betalen voor een exemplaar wat in beginsel gewoon al zo min mogelijk roest en plamuur bevat. Het ergste wat er immers kan gebeuren is dat je geheel leeg loopt (financieel) op een project en het vervolgens met duizenden euro's verlies weer te koop moet zetten. En getuige de vaak aangeboden half gerestaureerde projecten op marktplaats zou je niet de eerste zijn
Nog even om je een idee te geven van hoe het kan lopen; mijn eigen Amazon heb ik inmiddels net een jaar. Ik ben erin gestapt met het idee hem als dagelijkse woon-werk (en enige) auto te gaan gebruiken, wetende dat dit zou betekend dat ik veel geld zou besparen op LPG t.o.v. benzine, geen wegenbelasting en een relatief goedkope verzekering, maar ook wetende dat ik waarschijnlijk minstens dit bedrag weer kwijt zou zijn aan onderhoud. Omdat ik 20.000 km per jaar rij bespaar ik op deze manier veel geld, maar wil ik de auto ook, zeker technisch, in erg goede conditie houden wat weer veel geld in onderhoud steken betekend. Het afgelopen jaar heb ik uiteindelijk maar zo'n 200 euro meer uitgegeven aan mijn totale autokosten (belasting, verzekering, brandstof en onderhoud) dan aan mijn vorige auto, een Ford Fiesta op benzine. En dan heb ik gelukkig ook weer een aantal onderdelen die voorlopig weer even mee gaan, zoals een accu, nieuwe dynamo, nieuwe banden en nieuwe startmotor en een Simons sportuitlaat. En als je zelf je onderhoud doet bespaar je natuurlijk nog wat geld. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je van te voren moet beseffen dat het rijden in een leuke auto gewoon geld kost, of dit nou een oldtimer is of een moderne auto. Voor een duppie op de eerste rang zitten is gewoon erg lastig. Maar als je daar vrede mee hebt dan is het rijden in een Volvo Amazon echt de moeite waard!
Het komende jaar ben ik denk ik minder kwijt aan technische probleempjes en onderdelen maar waarschijnlijk wel een berg geld aan apk-laswerk...
Wat wellicht ook helpt is heel goed te bedenken wat je precies wilt met de auto. De een wil gewoon een auto, er niet al teveel geld in stoppen, gewoon apk-goedgekeurd houden en zo nu en dan iets leuks. De ander wil een auto met een goede basis om uiteindelijk echt puntgaaf te maken, met alle kosten van dien. Zorg ervoor dat je advies krijgt van iemand die weet waar hij over praat. Zelf verkeek ik me nogal op kosten van bijvoorbeeld laswerk (en het bijbehorende weer strak maken natuurlijk). Soms lijkt een auto aantrekkelijk qua prijs maar als je nu al weet dat je uiteindelijk echt een strakke mooi gespoten auto wilt bezitten dan is het geen slecht idee om iets meer te betalen voor een exemplaar wat in beginsel gewoon al zo min mogelijk roest en plamuur bevat. Het ergste wat er immers kan gebeuren is dat je geheel leeg loopt (financieel) op een project en het vervolgens met duizenden euro's verlies weer te koop moet zetten. En getuige de vaak aangeboden half gerestaureerde projecten op marktplaats zou je niet de eerste zijn

Nog even om je een idee te geven van hoe het kan lopen; mijn eigen Amazon heb ik inmiddels net een jaar. Ik ben erin gestapt met het idee hem als dagelijkse woon-werk (en enige) auto te gaan gebruiken, wetende dat dit zou betekend dat ik veel geld zou besparen op LPG t.o.v. benzine, geen wegenbelasting en een relatief goedkope verzekering, maar ook wetende dat ik waarschijnlijk minstens dit bedrag weer kwijt zou zijn aan onderhoud. Omdat ik 20.000 km per jaar rij bespaar ik op deze manier veel geld, maar wil ik de auto ook, zeker technisch, in erg goede conditie houden wat weer veel geld in onderhoud steken betekend. Het afgelopen jaar heb ik uiteindelijk maar zo'n 200 euro meer uitgegeven aan mijn totale autokosten (belasting, verzekering, brandstof en onderhoud) dan aan mijn vorige auto, een Ford Fiesta op benzine. En dan heb ik gelukkig ook weer een aantal onderdelen die voorlopig weer even mee gaan, zoals een accu, nieuwe dynamo, nieuwe banden en nieuwe startmotor en een Simons sportuitlaat. En als je zelf je onderhoud doet bespaar je natuurlijk nog wat geld. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je van te voren moet beseffen dat het rijden in een leuke auto gewoon geld kost, of dit nou een oldtimer is of een moderne auto. Voor een duppie op de eerste rang zitten is gewoon erg lastig. Maar als je daar vrede mee hebt dan is het rijden in een Volvo Amazon echt de moeite waard!
Het komende jaar ben ik denk ik minder kwijt aan technische probleempjes en onderdelen maar waarschijnlijk wel een berg geld aan apk-laswerk...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
30-05-2007 23:45 #85429
door
Beantwoord door in topic Aandachtspunten
<p>hoi rogier
zelf heb ik 4 jaar geleden een katterug gekocht met de bedoeling om er een opknapbeurt aan te besteden. die opknapbeurt is er na 4 jaar nog niet van gekomen om de simpele reden: de auto is niet stuk te krijgen. ik gebruik de kat elke dag, zomer en winter. afgelopen jaar 15.000 km.
de dingen die ik tot nu toe heb vervangen: clignoteur, waterpompje en nog enkele andere kleine dingen.
de enige raad die ik je wil geven: neem iemand mee die echt verstand van zaken heeft en meet vooral de cilinderdruk op want dit zegt al veel over de toestand van de motor. verder vond ik het belangrijk dat de auto niet rot is omdat het las en spuitwerk (meestal) duurder is dan de technische kant. de onderdelen zijn in verhouding niet echt duur.
succes met de aanschaf.
roel</p>
zelf heb ik 4 jaar geleden een katterug gekocht met de bedoeling om er een opknapbeurt aan te besteden. die opknapbeurt is er na 4 jaar nog niet van gekomen om de simpele reden: de auto is niet stuk te krijgen. ik gebruik de kat elke dag, zomer en winter. afgelopen jaar 15.000 km.
de dingen die ik tot nu toe heb vervangen: clignoteur, waterpompje en nog enkele andere kleine dingen.
de enige raad die ik je wil geven: neem iemand mee die echt verstand van zaken heeft en meet vooral de cilinderdruk op want dit zegt al veel over de toestand van de motor. verder vond ik het belangrijk dat de auto niet rot is omdat het las en spuitwerk (meestal) duurder is dan de technische kant. de onderdelen zijn in verhouding niet echt duur.
succes met de aanschaf.
roel</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- K.W. Stoel
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
31-05-2007 09:51 #85428
door K.W. Stoel
Beantwoord door K.W. Stoel in topic Aandachtspunten
<p>Dag Rogier,</p><p>Vorig jaar heb ik een Volvo 164 uit 1971 gekocht en die heb ik vooraf laten keuren door Niek de Boer/werkt als monteur bij Scandcar en weet echt alles van alle klassieke Volvo's</p><p>Daarmee voorkom je een kat in de zak. Kosten 75 euro.</p><p>Moet je doen</p><p>Klaas</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 249
31-05-2007 14:54 #85427
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Aandachtspunten
Die Niek adverteert ook op marktplaats in de catagorie "oldtimers" met de advertentie "doe geen miskoop" met daar nog een hoop informatie over zijn werkwijze erbij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Kooi (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 99
31-05-2007 18:53 #85426
door Rob Kooi (GAST)
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic Aandachtspunten
<p>Hallo Rogier, Ik kan maar 1 ding zeggen ga er veel kijken en vraag vooral. Koop niet in een impuls maar slaap er een nachtje over. Kijk ook vooral met iemand die nuchter is in dit soort dingen.</p><p>Heb je vragen mag je me altijd bellen/mailen.</p><p>mail adres is
Volvofreaks@gmail.nl
</p><p> </p><p>groeten Rob</p>
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.