- Berichten: 150
bouten vleigwielhuis
- Emo van Halsema
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-06-2007 21:52 #51192
door Emo van Halsema
bouten vleigwielhuis is gemaakt door Emo van Halsema
wie kan me zeggen met welke maat inbus de versnellingsbak aan het vleigwielhuis vast zit? het leek 9mm, maar een 9mm inbus sluit ook niet mooi. Zal dus wel een inch maat zijn? Waar kan ik een setje engelse inbus sleutels kopen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 584
01-06-2007 22:55 #85467
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic bouten vleigwielhuis
Probeer het eens bij een zaak gespecialiseerd in Engelse auto's zoals deze bijv:
www.imparts.nl/
www.imparts.nl/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
01-06-2007 23:15 #85466
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic bouten vleigwielhuis
<p>inbus maat is 3/8"=+-9.52mm. </p><p> </p><p>[Nog wat verdere info, uit ervaring:</p><p>
Na jarenlang knutselen aan AMs is dit de enige engelse inbus maat die ik
nodig had, maw. ik twijfel aan nut van "setje engelse inbus sleutels" (zijn
zeker te koop in speciaalzaken voor autogereedschap). </p><p>
Met zo'n inbus maat kan je dus inderdaad de bak aan huis bevestigen wanneer
motor UIT auto is. Je probleem zal zich echter herhalen wanneer motor IN de
auto zit. In dat geval heb je - op zijn minst - een 3/8" bit nodig, waarop
je andere (verleng)stukken kunt bevestigen die eindigen op een korte of
lange ratel (3/8" of 1/2" vierkant), om daarmee bak los te maken, of terug
te monteren (dus van onder de auto). Het gemak waarmee dit gebeurt hangt
zelfs nog af van de plaats van de bout die men moet losmaken, maw van de
volgorde van combinatie van (verleng)stukken (bvb "gewricht" eerst, of
verderop). Er is ook nog een verschil ts M40 bak, en M41+OD (dus wat
betreft gemak van losmaken/herbevestigen). Ik schafte ooit een Volvo SVO
stuk aan van +-20cm aan: langs 1 kant is dit 3/8", langs andere kant 10mm;
voor sommige van de 4 versn.bak bouten is dit handig. </p><p>
Met motor IN de auto vind ik vooral het losmaken vd bak een "spannend"
moment: "komt de bout los of niet", en indien niet: "hoe krijg ik de
geschonden inbus bout nog los zonder motor uit te bouwen?"]
</p>
Na jarenlang knutselen aan AMs is dit de enige engelse inbus maat die ik
nodig had, maw. ik twijfel aan nut van "setje engelse inbus sleutels" (zijn
zeker te koop in speciaalzaken voor autogereedschap). </p><p>
Met zo'n inbus maat kan je dus inderdaad de bak aan huis bevestigen wanneer
motor UIT auto is. Je probleem zal zich echter herhalen wanneer motor IN de
auto zit. In dat geval heb je - op zijn minst - een 3/8" bit nodig, waarop
je andere (verleng)stukken kunt bevestigen die eindigen op een korte of
lange ratel (3/8" of 1/2" vierkant), om daarmee bak los te maken, of terug
te monteren (dus van onder de auto). Het gemak waarmee dit gebeurt hangt
zelfs nog af van de plaats van de bout die men moet losmaken, maw van de
volgorde van combinatie van (verleng)stukken (bvb "gewricht" eerst, of
verderop). Er is ook nog een verschil ts M40 bak, en M41+OD (dus wat
betreft gemak van losmaken/herbevestigen). Ik schafte ooit een Volvo SVO
stuk aan van +-20cm aan: langs 1 kant is dit 3/8", langs andere kant 10mm;
voor sommige van de 4 versn.bak bouten is dit handig. </p><p>
Met motor IN de auto vind ik vooral het losmaken vd bak een "spannend"
moment: "komt de bout los of niet", en indien niet: "hoe krijg ik de
geschonden inbus bout nog los zonder motor uit te bouwen?"]
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Emo van Halsema
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 150
03-06-2007 15:52 #85465
door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic bouten vleigwielhuis
dank voor reacties. \wat betreft de engelse inbus, volgens mij heb je voor het demonteren van de houders van de injectoren \9op de \B20\F en \F koppen, ook nog een engelse inbus nodig. En inderdaad, de bouten zitten zo kort op de bak, dat je voor een normale inbusdop geen ruimte hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
03-06-2007 16:10 #85464
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic bouten vleigwielhuis
Hier gaan ze wel mee los (let op bolle kop)
www.daf.com/daftrpcatalogus/nl/-158559.htm
Link invoegen lukt niet (Firefox ?)
www.daf.com/daftrpcatalogus/nl/-158559.htm
Link invoegen lukt niet (Firefox ?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
03-06-2007 22:05 #85463
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic bouten vleigwielhuis
<p>in auto-speciaalzaak kocht ik ooit volgende bit (37 mm lang):</p><p> </p><p>langs 1 kant: 3/8" 6-kant, langs andere kant: 5/16"=7.94 mm 6-kant; daarop past volgende speciale 6-kantige Facom dop (met 3/8" 4-kantige aansluiting): "J236 Facom".</p><p> </p><p>Ik geloof deze stukken+andere verlengstukken te gebruiken voor ONDERSTE bouten, of misschien zelfs hieronderstaande lange staaf, want er is zo weinig plaats tussen bak en bout dat elk gereedschap dat in de inbus bout geduwd wordt, er wat scheef in zit, maar het gaat wel. Ik bekijk morgen of combinatie bit+J236 vlot gaat, indien niet laat ik dit weten.</p><p> </p><p> </p><p>Voor BOVENSTE bouten gebruik ik een 22cm lange SVO Volvo staaf, waarop staat: "9992487", staat niet in VOD lijst. Langs 1 kant: 3/8" 6-kantig, langs andere kant: 10 mm 6-kantig. Weet niet of dit nog bij Volvo te bestellen is (is waarsch SVO nr 2487, zie bvb. CDrom pag.7920), misschien in speciaalzaak?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Emo van Halsema
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 150
04-06-2007 15:23 #85462
door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic bouten vleigwielhuis
Inmiddels heb ik een setje 'engelse' inbus gekocht met ronde kop (zie ook bericht van Jaap). Dit eerst maar eens proberen. Oplossing van Willy is misschien een idee voor het VOD?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
04-06-2007 16:46 #85461
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic bouten vleigwielhuis
ik zie in mijn nota's dat ik bak-bouten vast zet met 3.0 Kgm dmv momentsleutel. Vraag mij daarbij af of dit ook kan met 3/8" inbus sleutel, want dit zou toch corresponderen met uitoefen van +-25 Kg kracht, of meer, op de lange kant van sleutel, en weet niet of die daar tegen bestand is. Probleem met motor IN auto blijft in elk geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
04-06-2007 21:01 #85460
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic bouten vleigwielhuis
<p>ik heb de positie vd bak bouten eens bekeken op losstaande motor+M40 bak,
met volgende bevindingen:</p><p>
2 bovenste bouten: er zit niets in de weg, en zowel combinatie
{3/8" 6-kant bit + J236 Facom + verlengstuk(ken)}
als lange 3/8" staaf eindigend op 10mm 6-kant zijn bruikbaar.</p><p> </p><p>2 onderste bouten (bekeken van achter naar voor): </p><p> </p><p>links:
combinatie {3/8" 6-kant bit + J236 Facom + verlengstuk} is
noodzakelijk omdat de verstevigingsribbel op bak in de weg zit om
lange rechte 3/8" staaf te kunnen gebruiken. Door speling bij
in mekaar schuiven van de verschillende stukken, maakt de combinatie
een soort "bocht" waardoor men net voorbij de ribbel passeert.</p><p> </p><p>rechts:
bij gewone M40 bak zit de olievuldop in de weg, daarom moet
korte 3/8" bit gebruikt worden, of vuldop moet er eerst uit,
en dan kn alle combinaties terug gebruikt worden.</p><p> </p><p>Bij M41 bak zit vuldop hoger, zit dus niet in de weg, waardoor terug
alle combinaties bruikbaar zijn.</p><p>
Bij motor in auto is echter 3/8" inbus sleutel helemaal niet bruikbaar
voor bovenste bouten, en waarschijnlijk ook niet om onderste bouten
los te draaien, of stevig aan te spannen.
</p>
met volgende bevindingen:</p><p>
2 bovenste bouten: er zit niets in de weg, en zowel combinatie
{3/8" 6-kant bit + J236 Facom + verlengstuk(ken)}
als lange 3/8" staaf eindigend op 10mm 6-kant zijn bruikbaar.</p><p> </p><p>2 onderste bouten (bekeken van achter naar voor): </p><p> </p><p>links:
combinatie {3/8" 6-kant bit + J236 Facom + verlengstuk} is
noodzakelijk omdat de verstevigingsribbel op bak in de weg zit om
lange rechte 3/8" staaf te kunnen gebruiken. Door speling bij
in mekaar schuiven van de verschillende stukken, maakt de combinatie
een soort "bocht" waardoor men net voorbij de ribbel passeert.</p><p> </p><p>rechts:
bij gewone M40 bak zit de olievuldop in de weg, daarom moet
korte 3/8" bit gebruikt worden, of vuldop moet er eerst uit,
en dan kn alle combinaties terug gebruikt worden.</p><p> </p><p>Bij M41 bak zit vuldop hoger, zit dus niet in de weg, waardoor terug
alle combinaties bruikbaar zijn.</p><p>
Bij motor in auto is echter 3/8" inbus sleutel helemaal niet bruikbaar
voor bovenste bouten, en waarschijnlijk ook niet om onderste bouten
los te draaien, of stevig aan te spannen.
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





