Help! Welke P1800?
- Erik Stet (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-06-2007 17:45 #51188
door Erik Stet (GAST)
Help! Welke P1800? is gemaakt door Erik Stet (GAST)
Geachte gebruikers van dit forum,
Dat ik een P1800 wil aanschaffen, daar ben ik van overtuigd. Ik weet alleen niet welk type de beste keus zou zijn. Aangezien ik de auto niet alleen wil wegzetten in een garagebox, neig ik naar een P1800E, gezien de verder ontwikkelde techniek van dit type. Daarbij denk ik aan zaken als het injectiesysteem van Bosch, rembekrachtiging en schijfremmen rondom. Echter, een autoriteit op het gebied van Volo-klassiekers heeft mij verteld dat slechts de laatste modellen van de E uit 1972 technisch in orde zijn en dat deze erg moeilijk te vinden zijn.
Wat is wijsheid? Is de E echt beter dan de S? En nu we het er toch over hebben, kan iemand een P1800 in de verkoop aanraden? Ik zoek een model dat echt in goede conditie verkeert, waar dus geen of nauwelijks werk aan zit.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Erik
Dat ik een P1800 wil aanschaffen, daar ben ik van overtuigd. Ik weet alleen niet welk type de beste keus zou zijn. Aangezien ik de auto niet alleen wil wegzetten in een garagebox, neig ik naar een P1800E, gezien de verder ontwikkelde techniek van dit type. Daarbij denk ik aan zaken als het injectiesysteem van Bosch, rembekrachtiging en schijfremmen rondom. Echter, een autoriteit op het gebied van Volo-klassiekers heeft mij verteld dat slechts de laatste modellen van de E uit 1972 technisch in orde zijn en dat deze erg moeilijk te vinden zijn.
Wat is wijsheid? Is de E echt beter dan de S? En nu we het er toch over hebben, kan iemand een P1800 in de verkoop aanraden? Ik zoek een model dat echt in goede conditie verkeert, waar dus geen of nauwelijks werk aan zit.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- AB Velthuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-06-2007 18:27 #85490
door AB Velthuis (GAST)
Beantwoord door AB Velthuis (GAST) in topic Help! Welke P1800?
op marktplaats staan er op dit moment 3 te koop.
ook met injectie, of het iets is weet ik ook niet.
succes met je aanschaf.
ook met injectie, of het iets is weet ik ook niet.
succes met je aanschaf.
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-06-2007 20:46 #85489
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic Help! Welke P1800?
Ik heb een volvo 164 E, dus met injectie. Dit doet het helaas nog niet. Maar het grote voordeel is dat als je op LPG en benzine wilt rijden, dat je heel makkelijk kunt overschakelen, je hoeft geen carburateur leeg te rijden. Ook hoef je niet te choken etc. Dus vrouw of vriendin kunnen er vaak ook beter mee overweg(mocht die er ook mee rijden natuurlijk). Alleen bij het injectie systeem moeten alle sensoren en andere onderdelen behorend bij het injectiesysteem ALLEMAAL goed werken, anders werkt het totale systeem niet. Maar als je gewoon een auto koopt die helemaal in orde is en het injectiesysteem werkt moet het denk ik geen hinder zijn. Nieuwe bekabeling van het injectiesysteem helpt heel wat problemen voorkomen denk ik, na 35 is de isolatie van de bekabeling gewoon wat "brokkeliger" en kan deze soms door trillingen van motor ed weggaan.
Een carburateur versie is gewoon qua werking wat simpeler, maar wel choken dus. Misschien klein minder vermogen, maar ach daarvoor koop je ook geen oldtimer.
Hoe het verder met de verschillende versies zit bij de P1800, S, E of ES weet ik niet, maar injectie bij 144, P1800 en 164 is allemaal hetzelfde.
Een carburateur versie is gewoon qua werking wat simpeler, maar wel choken dus. Misschien klein minder vermogen, maar ach daarvoor koop je ook geen oldtimer.
Hoe het verder met de verschillende versies zit bij de P1800, S, E of ES weet ik niet, maar injectie bij 144, P1800 en 164 is allemaal hetzelfde.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-06-2007 21:58 #85488
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Help! Welke P1800?
Kijk eens rond op 1800pictures, daar staan alle verschillende types P1800, 1800S en 1800E&ES met hun specifikaties. Alle 1800's zijn goed (mits GOED onderhouden) en absoluut betrouwbaar voor dagelijks vervoer. De E en ES bieden wat meer modern comfort zoals erg goede remmen, injectie, meer vermogen en er is maar een miniem verschil tussen de '72E en die daarvoor. De '72E en later, hebben een andere aansturing van de koudstartinjector en is de drukregelaar in de benzinedistributieleiding geplaats ipv op het schutbord. En de eerdere E's hebben een duurdere benzinepomp, maar deze is makkelijk omtebouwen naar een goedkoper type pomp. Al bij al marginale verschillen, belangrijker is dat je eeen goed onderhouden 1800 koopt. Succes met kiezen!
Peter
'73ES
volvo1800pictures.com/
Peter
'73ES
volvo1800pictures.com/
- Jörg Wiegers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2007 13:26 #85487
door Jörg Wiegers
Beantwoord door Jörg Wiegers in topic Help! Welke P1800?
Ben het met Peter eens.
Hebben zelf een ES met B20F uit 72 en een 1800E met B20E uit 71. (en heb inderdaad de koude start-injector aansturing omgebouwd naar de latere versie). Heerlijke auto, rijdt al jaren probleemloos en is goed te onderhouden.
Als je naar een injectie gaat kijken zorg er dan voor dat je 'm met koude motor kunt starten. Als hij bij nagenoeg de 1e keer loopt en tijdens opwarmen stationair het toerental ook redelijk rond de 1200 (soms kleine periode nog iets oplopend) en bij warm rond de 800 zit, is in elk geval het koude start circuit en de hulp-lucht-regelaar ook goed.
Een B20F is merkbaar minder krachtig dan de B20E, maar wel krachtig genoeg.
De ES rijd comfortabeler dan de E.
De injectie-systemen zijn nog goed te repareren in het geval er toch iets stuk is.
Via Ebay kun je uit Amerika goedkoop gebruikte onderdelen vinden.
Wij wonen we in Heemskerk, dus als je in de buurt bent ......
Groet,
Jorg.
Homepage: home.casema.nl/moonjorg/
Email: moonjorg@casema.nl
Hebben zelf een ES met B20F uit 72 en een 1800E met B20E uit 71. (en heb inderdaad de koude start-injector aansturing omgebouwd naar de latere versie). Heerlijke auto, rijdt al jaren probleemloos en is goed te onderhouden.
Als je naar een injectie gaat kijken zorg er dan voor dat je 'm met koude motor kunt starten. Als hij bij nagenoeg de 1e keer loopt en tijdens opwarmen stationair het toerental ook redelijk rond de 1200 (soms kleine periode nog iets oplopend) en bij warm rond de 800 zit, is in elk geval het koude start circuit en de hulp-lucht-regelaar ook goed.
Een B20F is merkbaar minder krachtig dan de B20E, maar wel krachtig genoeg.
De ES rijd comfortabeler dan de E.
De injectie-systemen zijn nog goed te repareren in het geval er toch iets stuk is.
Via Ebay kun je uit Amerika goedkoop gebruikte onderdelen vinden.
Wij wonen we in Heemskerk, dus als je in de buurt bent ......
Groet,
Jorg.
Homepage: home.casema.nl/moonjorg/
Email: moonjorg@casema.nl