Versnellingsbak??
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-07-2007 10:28 #51111
door Toon Boelens (GAST)
Versnellingsbak?? is gemaakt door Toon Boelens (GAST)
<p>Gisteravond hoorde ik een raar schurend/tikkend geluid ergens bij de versnellingsbak vandaan komen. Dit geluid houdt tijdens het rijden aan, en nu gaat het schakelen regelmatig wat moeilijker. Soms wil hij helemaal niet meer in een versnelling, en soms gaat het probleemloos. Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn? Koppeling werkt goed maar als ik ontkoppel en uitdrijf blijft er een tikkend geluid hoorbaar. Het betreft een Volvo Amazon uit 1967 met een B18A motor met een M40 versnellingsbak.</p><p>Mvr gr, Toon</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-07-2007 11:57 #85822
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Versnellingsbak??
<p>Toon,</p><p> </p><p>Ik zou beginnen met het verversen van de versnellingsbakolie. De meeste versnellingsbakken lekken inmiddels wel een beetje; soms schrik je wel eens van de kleine hoeveelheid olie (of liever gezegd drab) die er nog in zit.</p><p> </p><p>Het vullen van de bak gaat het makkelijks als je de versnellingpook even demonteert. Vullen via de vulplug is erg lastig.</p><p> </p><p>Wat natuurlijk ook kan zijn is een probleem met je kardan, kan ook tikkende geluiden veroorzaken maar dat heeft m.i. geen enkele relatie met het slecht schakelen.</p><p>Succes.</p>
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-07-2007 11:07 #85821
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Versnellingsbak??
<p>Omdat ik vanavond pas tijd heb om naar een neef van mij te gaan die een brug heeft, heb ik gisteravond op de gok een halve liter versnellingsbakolie die ik nog had staan via de versnellingspook bijgevuld. Een proefrit van een 7 km naar mijn vriend leverde weinig tot geen resultaat. Echter toen ik na een uurtje of 2 terug naar huis reed, was het probleem voor 95% over. </p><p>Vanmorgen op weg naar mijn werk leek alles weer goed, hoor alleeen nog heel soms iets tikken. Denk toch dat er een of meerdere lagers niet meer 100% zijn, maar heb nu in iedergeval wat meer tijd om de revisie te plannen. Omdat ik toch al had afgesproken om vanavond naar mijn neef te gaan, check ik vanavond op de brug nog even of er iets te ontdekken valt.</p><p>Han, ondanks dat ik de tip van het vullen via de versnellingspook al wist toch bedankt. Wist je trouwens dat ik in gebouw HTC32 werk, waar jij ook hebt gezeten ;0)</p><p>Grtz, Toon</p><p> </p><p> </p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2007 11:39 #85820
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Versnellingsbak??
waarom "op de gok een halve liter versnellingsbakolie" toevoegen zonder
eerst na te gaan hoeveel olie er nog ongeveer in zit? Ik vraag me steeds af
waarom de mensen het toch zo moeilijk maken: is er nu iets makkelijker als
olievulplug met platte 1/2" sleutel er uit te draaien, en dan bvb met
geplooid draadje naar niveau van olie in bak peilen, ook na toevoegen olie
ofwel langs vulplug of langs boven doorheen deksel. Heb nooit geweten dat
delicate stukken als bakken en motoren "op de gok" met olie gevuld worden...
Omwille vd door Han gemelde reden, en verwaarlozen van normaal periodiek
onderhoud/controle, zit er dan waarschijnlijk in veel bakken en motoren
veel te weinig olie!
eerst na te gaan hoeveel olie er nog ongeveer in zit? Ik vraag me steeds af
waarom de mensen het toch zo moeilijk maken: is er nu iets makkelijker als
olievulplug met platte 1/2" sleutel er uit te draaien, en dan bvb met
geplooid draadje naar niveau van olie in bak peilen, ook na toevoegen olie
ofwel langs vulplug of langs boven doorheen deksel. Heb nooit geweten dat
delicate stukken als bakken en motoren "op de gok" met olie gevuld worden...
Omwille vd door Han gemelde reden, en verwaarlozen van normaal periodiek
onderhoud/controle, zit er dan waarschijnlijk in veel bakken en motoren
veel te weinig olie!
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-07-2007 13:20 #85819
door Toon Boelens (GAST)
Op de gok omdat ik thuis anders buiten in de regen onder de auto had moeten kruipen. Anderhalf jaar geleden heb ik de versnellingsbakolie ververst en sindsdien 30.000 km gereden. Blijkbaar lekt er heel langzaam wat olie uit. Vanavond ga ik sowieso de olie aftappen en nieuwe erin doen.
- Jasper van t Wout (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-07-2007 21:17 #85818
door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Versnellingsbak??
<p>Ik heb ooit bij Imparts in Arnhem een soort van oliespuit gekocht met een slang eraan waarmee je de olie van je bak heel lekker soepeltjes bijvult.</p><p>Vaak is gekraak en gekrunsj in je bak te wijten aan overmatige slijtage van met name het koplager, danwel het niet meer lekker zitten van het fragiele veer en klipjessysteem binnenin wat voor de synchronisatie zorgt. Schakelt ie nog soepeltjes van de ene naar de andere versnelling met de motor uit dan is dat laatste meestal nog wel vrij aardig.</p><p>Koplager is vrij makkelijk te vervangen als je de bak er eenmaal onderuit hebt. </p><p>Voor vragen mail
jaspers@tiscali.nl
</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jasper</p><p> </p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2007 21:52 #85817
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Versnellingsbak??
<p>@Toon: heb reden van je gok nu begrepen, met 1/2l erbij is peil voorlopig
zeker OK, zeker met je plan vanavond.</p><p>@Jasper: als ik zo'n oliespuit ooit had kn aanschaffen had ik het gedaan,
behelp me voorlopig nog steeds met 1/2l cocafles met dun darmpje doorheen
deksel, is echter niet zo handig maar 't lukt wel. Bij volgend bezoek aan
speciaalzaak wordt oliespuit aangeschaft (zo wordt het trouwens ook gedaan
in werkplaats)</p>
zeker OK, zeker met je plan vanavond.</p><p>@Jasper: als ik zo'n oliespuit ooit had kn aanschaffen had ik het gedaan,
behelp me voorlopig nog steeds met 1/2l cocafles met dun darmpje doorheen
deksel, is echter niet zo handig maar 't lukt wel. Bij volgend bezoek aan
speciaalzaak wordt oliespuit aangeschaft (zo wordt het trouwens ook gedaan
in werkplaats)</p>
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-07-2007 12:13 #85816
door Toon Boelens (GAST)
Gisteravond olie eruit laten lopen. Olie was grijsachtig van kleur en aan de aftapplug zat wat grijze drap. Ondanks dat ik een een garage op ten brug kon werken, heb ik toch via het gat voor de versnellingspook nieuwe olie erin gedaan. Aftapplug terug gedraaid, vulplug eruit, even de versnellingspook gedemonteerd (Minder dan 5 minuten) Vervolgens heeft mijn broer de olie erin gedaan totdat ik hem er aan de onderkant uit zag lopen. Pook terug gezet, en vulplug terug erin en klaar waren we. Alles samen hebben we een half uurtje aan de auto gewerkt, en hoewel ik er zelf heel erg aan twijfelde, is het geluid helemaal verdwenen en schakelt de bak weer als vanouds. Was overigens al na het bijvullen, dus voor de nieuwe olie erin zat.