Blaadjes...

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-07-2007 19:06 #51079 door Marijn Hendrikx
Blaadjes... is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Beste mede-volvorijders,</p><p>Eigenlijk heb ik drie vragen. Ik heb al door de eerdere artikelen zitten spitten, maar kom er toch niet helemaal uit.</p><p>Het eerste gaat over de blaadjes die ik in mijn hele auto heb. Mijn auto staat nogal eens onder een boom hier in de straat en daar vallen hele kleine blaadjes af die vervolgens door het rooster vallen. Er zit inmiddels al een hele berg in, maar ik kan ze er niet uithalen. Daardoor gaan ze ook via mijn ventilator door het hele interieur heen... Heeft iemand enig idee hoe ik die blaadjes eruit kan krijgen, zonder mijn auto open te hoeven zagen ... :).</p><p>Daarnaast wil ik mijn nieuwe Stromberg er van het weekend op zetten. Ik heb al in Haynes gekeken hoe ik goed de basisafstelling kan maken, toch is me dit nog niet helemaal duidelijk. Heeft iemand handige stappen/ tips?</p><p>Verder merk ik de laatste tijd dat mijn temperatuurmetertje niet meer zo mooi in het midden staat als andere jaren... Ik wijtte het afgelopen winter aan het wat koudere weer (dan stond ie altijd wat meer links van het midden), maar dat lijkt nu zo te blijven. Ik begrijp uit eerdere berichten dat deze metertjes soms wat gevoelig zijn. Toch baal ik er een beetje van, want hij stond altijd keurig in het midden bij een normaal warme motor. Ik merk ook dat ik vaker koelvloeistof bij moet vullen. Het enige dat ik ooit veranderd heb, is dat ik ipv op 20w/50 olie nu al geruime tijd op 15w/40 rijd (bijna geen verbruik/ lekken, dus vandaar deze keuze). Heeft iemand een idee, waar dit "koude" gedrag vandaan kan komen? Moet ik me er zorgen over maken?</p><p>Alvast hartstikke bedankt voor eventuele reacties!</p><p>Vriendelijke groeten,</p><p>Marijn </p><p>P.S.: Ik ben (nog) geen lid, maar dat komt meer omdat ik niet veel tijd heb voor activiteiten, etc. Als het wel meer verplicht is voor het mede-gebruik van het forum, dan hoor ik het graag. Voel me anders nogal bezwaard...</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-07-2007 19:08 #85936 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Blaadjes...
Het gaat om een Volvo 144 B20 uit '69 (kan mijn eigen berichtje niet wijzigen, zie ik..)

• 08541-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-07-2007 13:07 #85935 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic Blaadjes...
Bij een 140 moet je zeker oppassen met blaadjes: dat rooster tussen je motorkap en je voorruit watert af via je kokerbalken. Het idee van Volvo daarachter was dat bij het rijden steeds lucht door je kokerbalken blaast en je zo condensvocht kwijtraakt. Prachtig bedacht, ware het niet dat blaadjes die door het rooster naar binnen kunnen nooit meer door de afwateringsgaatjes eruit kunnen. Dit beschouw ik als een echte constructiefout in de 140!

Ik had in mijn 144 van 1972 beide kokerbalken vol met iepezaadjes: bij mij in de straat staan enorme iepen, en de zaadjes geven ieder jaar een enorm festijn. Al zet je je auto in een zijstraat (moet in Amsterdam maar net plek zijn, dus dat lukt ook niet altijd), je krijgt er een hoop van mee: ze waaien straten ver. Mijn huidige auto (Amazon Combi) parkeer ik ook liefst om de hoek, zeker in herfst en voorjaar: daar staan onschuldig kleine meidoorns. Amazon heeft deze kokerbalken-truc niet, maar evengoed komen die zaadjes in alle spleten terecht (motorkap, deuren etc).

Als je dit te lang laat duren, zit je inderdaad aan het openzagen van je auto vast. Niet meer onder of bij bomen parkeren als de blaadjes vallen en in ieder geval zorgen dat de afwateringsgaatjes open blijven: bij het wassen van de auto de slang op het rooster zetten en kijken of het onder de kokerbalken gaat stromen.

Richard

• Jeroen Mekenkamp
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-07-2007 10:25 #85934 door Jeroen Mekenkamp
Beantwoord door Jeroen Mekenkamp in topic Blaadjes...
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 142, tot grote ergernis. Volgens mij is de enige manier om de blaadjes eruit te krijgen (zonder het gebruik van een slijptol ;-) )het demonteren van de kachel.. een klusje dat ik toch maar eens ter hand moet nemen.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-07-2007 12:31 #85933 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Blaadjes...
<p>Dank je wel voor jullie reacties, ik vreesde dit ook al. Toen ik mijn kachelmotor een keer vervangen heb, heb ik er ook al een berg uitgehaald.. Over een tijdje zal dit weer wel het geval zijn..</p><p>Verder probeer ik ook steeds de zaak goed door te spuiten met een hogedrukspuit bij de wasserette. Dat scheelt wellicht nog iets... In de gaten houden dus.</p><p>Bedankt! Marijn</p><p> </p><p> </p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2007 09:03 #85932 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Blaadjes...
Voor een740 waren destijds kapjes in de handel die het rooster van boven afdekten tegen sneeuw. Misschien zijn die er ook voor een 140 en helpt het ook enigzins tegen blaadjes.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD