Een geschikte combi
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-08-2007 21:45 #51045
door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Een geschikte combi is gemaakt door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier en heb een een paar vragen die ik graag wil stellen in de hoop dat de ervaringsdeskundigen daar een zinnig antwoord op kunnen geven en me verder kunnen helpen met mijn keuze voor een andere auto.
Al jaren is het mijn bedoeling om een Amazon te gaan rijden. Dit moet dan de vervanger worden van mijn huidige auto waar ik zo'n 12000km/jr mee rijdt. Ik rijd nu een 245 2.3 aut.
Zoals gezegd, ik zoek dus een auto voor dagelijks gebruik. Ik gebruik mijn huidige auto o.a. om mijn caravan te trekken, max gewicht is 1050 kg. Hij weegt in gebruik minder dan 1000. Verder rijd ik voornamelijk wat langere afstanden op snelwegen maar schuw beslist de kleine wegen in Frankrijk en Noorwegen niet. Mijn voorkeur gaat uit naar een auto met vooral koppel onderin. Harder dan 130km/u rijd ik zelden.
Mijn Amazon moet die caravan met redelijk gemak kunnen trekken, Wat raden jullie mij voor auto aan en dan bedoel ik vooral motor en overbrengingsverhoudingen. Ik heb begrepen dat een Amazon sedan een beperking heeft tot 1000kg i.v.m. de achteras overbrenging. Zelf vind ik de Combi i.v.m. het makkelijk meenemen van spullen en hond de beste keus en vooral een heel mooie auto. Een Combi mag geloof ik 1200kg trekken maar mogen en kunnen en nog prettig mee kunnen komen met het andere verkeer zijn niet altijd hetzelfde weet ik...
De Combi, begrijp ik, is er alleen in een 1800cc versie. Is dat wel confortabel met een caravan?
Hoe is dat op de grote weg zonder caravan?
Is hij dan wel in staat om een beetje mee te komen met het verkeer of is hij dan erg laawaaig?
Er zit standaard geen overdrive op toch zou ik dat wel willen. Is het dan niet verstandiger om een 2liter te zoeken i.v.m. een hoger koppel of kan ik beter blijven bij de 1800, ik heb begrepen dat dit een betrouwbaarder blok is dan de 1800?
Om een lang verhaal weer wat korter te maken, wie wil zijn ervaringen delen en mij helpen een weloverwogen keus te maken?
Vast bedankt voor jullie reacties,
Ernst-jan
Ik ben nieuw hier en heb een een paar vragen die ik graag wil stellen in de hoop dat de ervaringsdeskundigen daar een zinnig antwoord op kunnen geven en me verder kunnen helpen met mijn keuze voor een andere auto.
Al jaren is het mijn bedoeling om een Amazon te gaan rijden. Dit moet dan de vervanger worden van mijn huidige auto waar ik zo'n 12000km/jr mee rijdt. Ik rijd nu een 245 2.3 aut.
Zoals gezegd, ik zoek dus een auto voor dagelijks gebruik. Ik gebruik mijn huidige auto o.a. om mijn caravan te trekken, max gewicht is 1050 kg. Hij weegt in gebruik minder dan 1000. Verder rijd ik voornamelijk wat langere afstanden op snelwegen maar schuw beslist de kleine wegen in Frankrijk en Noorwegen niet. Mijn voorkeur gaat uit naar een auto met vooral koppel onderin. Harder dan 130km/u rijd ik zelden.
Mijn Amazon moet die caravan met redelijk gemak kunnen trekken, Wat raden jullie mij voor auto aan en dan bedoel ik vooral motor en overbrengingsverhoudingen. Ik heb begrepen dat een Amazon sedan een beperking heeft tot 1000kg i.v.m. de achteras overbrenging. Zelf vind ik de Combi i.v.m. het makkelijk meenemen van spullen en hond de beste keus en vooral een heel mooie auto. Een Combi mag geloof ik 1200kg trekken maar mogen en kunnen en nog prettig mee kunnen komen met het andere verkeer zijn niet altijd hetzelfde weet ik...
De Combi, begrijp ik, is er alleen in een 1800cc versie. Is dat wel confortabel met een caravan?
Hoe is dat op de grote weg zonder caravan?
Is hij dan wel in staat om een beetje mee te komen met het verkeer of is hij dan erg laawaaig?
Er zit standaard geen overdrive op toch zou ik dat wel willen. Is het dan niet verstandiger om een 2liter te zoeken i.v.m. een hoger koppel of kan ik beter blijven bij de 1800, ik heb begrepen dat dit een betrouwbaarder blok is dan de 1800?
Om een lang verhaal weer wat korter te maken, wie wil zijn ervaringen delen en mij helpen een weloverwogen keus te maken?
Vast bedankt voor jullie reacties,
Ernst-jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2007 07:40 #86061
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Een geschikte combi
Ik heb zelf een combi van 1967 met een b18.
Voor dagelijks gebruik is het zeker te doen. Wat ik wel aanraad is er bijvoorbeeld een overdrive onder te zetten. Combi's hebben een kortere achterasoverbrenging dan de sedan en zijn dus rond de 120 behoorlijk luidruchtig. Met mijn combimet od rij ik op de snelweg rond de 130 en dat is zeker te doen. Ook het verbruik is met 1:10 a 11 alleszins redelijk. Vanuit een 245 lever je wel iets comfort in maar dat zal niemand verbazen.
Caravans heb ik nog niet getrokken, wel aanhangers en dat is geen probleem. Reken er wel op dat als je een caravan van 1200 kg trekt de acceleratie niet zo goed zal zijn als van een 245, je levert uiteraard flink vermogen in. Overigens zijn er volgens mij wel combi's met een B20 die uiteraard sterker zijn dan de B18 versies. In betrouwbaarheid maken beide motoren elkaar niet veel volgens mij. Er zijn bij de club hordes mensen die met caravan de alpen en andere gebergten over trekken en de auto's kunnen dit zonder meer aan, mits uiteraard goed onderhouden.
Samenvattend: Voor caravantrekken is de combi met B20A de beste keuze. Grote plus is een overdrive. Dit gezegd hebbende: mocht je nu een combi vinden die aan alle verwachtingen voldoet maar een B18 heeft, laat dit dan geen reden zijn om hem niet te nemen. Succes met zoeken.
Voor dagelijks gebruik is het zeker te doen. Wat ik wel aanraad is er bijvoorbeeld een overdrive onder te zetten. Combi's hebben een kortere achterasoverbrenging dan de sedan en zijn dus rond de 120 behoorlijk luidruchtig. Met mijn combimet od rij ik op de snelweg rond de 130 en dat is zeker te doen. Ook het verbruik is met 1:10 a 11 alleszins redelijk. Vanuit een 245 lever je wel iets comfort in maar dat zal niemand verbazen.
Caravans heb ik nog niet getrokken, wel aanhangers en dat is geen probleem. Reken er wel op dat als je een caravan van 1200 kg trekt de acceleratie niet zo goed zal zijn als van een 245, je levert uiteraard flink vermogen in. Overigens zijn er volgens mij wel combi's met een B20 die uiteraard sterker zijn dan de B18 versies. In betrouwbaarheid maken beide motoren elkaar niet veel volgens mij. Er zijn bij de club hordes mensen die met caravan de alpen en andere gebergten over trekken en de auto's kunnen dit zonder meer aan, mits uiteraard goed onderhouden.
Samenvattend: Voor caravantrekken is de combi met B20A de beste keuze. Grote plus is een overdrive. Dit gezegd hebbende: mocht je nu een combi vinden die aan alle verwachtingen voldoet maar een B18 heeft, laat dit dan geen reden zijn om hem niet te nemen. Succes met zoeken.
- Marcel van Soest
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-08-2007 11:29 #86060
door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Een geschikte combi
<p>Wij rijden ook een combi met caravan van ongeveer 1000 kg met belading echter alleen in Nederland. Dus bergen heeft onze combi nog niet gezien. Het is dus geen probleem echter de overdrive gebruiken met caravan is af raden, daar kan een overdrive niet goed tegen.]verder rij ik iedere dag met de combi en deze kan probleemloos mee in dit verkeer, je kan toch nergens meer echt hard rijden.</p><p>Kijk wel bij een aankoop of de motor in orde is, dus voldoende compressie.</p>
03-08-2007 11:42 #86059
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Een geschikte combi
<p>Wij zijn momenteel met onze B18 combi en beladen Constructam caravan in Luxemburg. Is allemaal heel goed te doen. Tenminste als je het geen bezwaar vindt om bij een serieuze helling wel eens terug te moeten schakelen naar zijn 3 of zelfs naar zijn 2. Je moet tijdens je vakantie met caravan geen haast hebben. Wij dachten dat wij vanwege onze oude auto moesten terugschakelen, maar hebben op de camping diverse mensen gesproken, zelfs met injectiemotoren die ook op bepaalde plekken in de tweede versnelling de berg op moesten.</p><p>Op de vlakke gedeelten komen wij in het verkeer gewoon mee, afhankelijk van de manier waarop de caravan beladen is rijden wij zo rond de 90 of soms wel 100, maar dat is geen regel. Kalm aan met zo'n combinatie, dan hou je alles heel.</p><p>Mijn motor is een B18B met dubbele SU op benzine, en het verbruik was zo rond de 1 op 9 met bergen en al.</p><p>De OD gebruik ik vanzelfsprekend niet als ik 85 a 90 rij met een caravan, da's niet goed voor de OD.</p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2007 12:31 #86058
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Een geschikte combi
<p>Dag Ernst-Jan</p><p>Volgens mij ben jij diegene die ik naar dit forum heb verwezen. Omdat de ervaren mensen het gebruik overdrive met caravan niet adviseren kun je natuurlijk ook een 5-bak van een 2 serie monteren, volgens de site van tinus-techniek past dit zo op het blok hetzij de pook scheef uit de tunnel komt en ook nog is verplaatst moet worden. Er zijn aangepaste aansluitingen te koop die op een 5 bak van 2 serie passen dan komt de pook er recht uit. deze zijn niet echt duur dacht ik.</p><p>Ik ga deze modificatie igg wel een keer toepassen, scheelt bijna 1000 toeren.</p>
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2007 15:29 #86057
door Bernard Piek
Ik heb misschien de indruk gewekt dat met een od een caravan te trekken is. Dat was niet de bedoeling. Zoals hierboven beschreven gaat dat niet of slecht. Met de solo auto op de snelweg vind ik het wel een (bijna)must. Een andere modificatie naar een 5-bak heeft hetzelde resultaat en is goedkoper, maar dat vind ik dan weer niet mooi.
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-08-2007 17:00 #86056
door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Een geschikte combi
Dag Piek,
Nee hoor ik had niet de ilusie dat ik met een combi in de overdrive een caravan kon trekken. Dat lukte met mijn 242 met B23A zelfs niet makkelijk in 5... Ik begrijp ook heel goed dat ik niet de prestaties van een 245 B23F zal kunnen evenaren. Dat is ook echt niet de bedoeling. Ik wil een Amazon omdat ik dat een hele mooie auto vind en omdat ik daar in wil rijden. Ik hoop er in de toekomst een mooie SMV caravan achter te kunnen hangen. Dat vind ik eigenlijk de mooiste combi...
Heeft iemand nog ervaring met het achteraf vinden van een goede overdrive? Dat wil ik namelijk wel maar zijn er niet altijd bij. Ik hoor dat dat erg moeilijk is en dat niet kunnen proberen een groot risico is.
Ernst-Jan
Nee hoor ik had niet de ilusie dat ik met een combi in de overdrive een caravan kon trekken. Dat lukte met mijn 242 met B23A zelfs niet makkelijk in 5... Ik begrijp ook heel goed dat ik niet de prestaties van een 245 B23F zal kunnen evenaren. Dat is ook echt niet de bedoeling. Ik wil een Amazon omdat ik dat een hele mooie auto vind en omdat ik daar in wil rijden. Ik hoop er in de toekomst een mooie SMV caravan achter te kunnen hangen. Dat vind ik eigenlijk de mooiste combi...
Heeft iemand nog ervaring met het achteraf vinden van een goede overdrive? Dat wil ik namelijk wel maar zijn er niet altijd bij. Ik hoor dat dat erg moeilijk is en dat niet kunnen proberen een groot risico is.
Ernst-Jan
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-08-2007 17:20 #86055
door Bernard Piek
Ik heb een gereviseerde compleet met bak bij nordrive gehaald. Bepaald geen koopje, maar je bent wel zeker van de kwaliteit. De prijs van een tweedehands die niet blijkt te deugen samen met de daarna nodige revisie kost uiteindelijk hetzelfde of zelfs meer. Denk ereaan: Je hebt ook een andere bak nodig. Een overdrive kan niet achter de standaard M40.
Zelf inbouwen is goed te doen.
Zelf inbouwen is goed te doen.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-08-2007 22:22 #86054
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Een geschikte combi
Ik ben al 10 maal naar spanje gereden met amazon combi b18 en smv caravan.De caravan heb ik de dag van vertrek een keer laten wegen en deze woog toen 1300 kg.Dit is voor de auto 100 kg te veel en voor de caravan 400 kg te veel!Ondanks dit heb ik nooit problemen gehad.Zorg er wel voor dat op het kentekenbewijs het maximaal trekgewicht van de auto wordt vermeld