Voorstellen en meteen een voorstel
- C. Bronwasser (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-08-2007 21:00 #51024
door C. Bronwasser (GAST)
Voorstellen en meteen een voorstel is gemaakt door C. Bronwasser (GAST)
Ook ik, Cas Bronwasser, ben al een tijdje een Volvofiel en sinds een tijdje eigenaar van een bruine 144GLE Automatic uit 1974.Met veel plezier rijd ik, onder begeleiding van bijpassende foute jaren 70 muziek, heel wat kilometers door het Friese landschap. En zou dat de komende tijd nog wel willen doen. Maar, o jee, het zit niet mee. De injectie is erg gevoelig en op gas wil het ook niet vlotten.Nu gaat al deze techniek mij net iets te ver boven de pet en heb ik een garage opgezocht.Maar, 2e x o jee, dit was niet een alledaagse oldtimer. En heb ik ondertussen flink wat Dagobert Duck zakken naar de garagemannen gebracht.Nu, ten einde raad, zoek ik iemand die mij zou willen helpen mijn "ongewone" oldtimer weer rijdende te krijgen. Iemand die weet hoe de mijne werkt en hoe die te repareren is.Help!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-08-2007 12:25 #86149
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Voorstellen en meteen een voorstel
ff zwart wit gezegd de injectie d'raf vervangen voor een carburator is veel sleutelvriendelijker, zijn nog genoeg onderdelen voor te krijgen en voor injectie niet heb ik ooit is gehoord.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-08-2007 15:58 #86148
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Voorstellen en meteen een voorstel
Zoals rene zegt is een carburatuer sleutelvriendelijker. Aan de andere kant is er geen reden waarom een injectie niet goed zou willen lopen. Onderdelen zijn er doorgaans nog wel, maar duur. De meeste problemen bij de "E" motoren worden onterecht aan de injectie toegeschreven, terwijl de boosdoener vaak de ontsteking is. Het feit dat je opmerkt dat het zowel op gas als benzine niet wil vlotten, geeft dit al aan. De ontsteking werkt onafhankelijk van het injectie systeem. Kijk dat eerst eens goed na. Met wat geduld en sleutelkennis zijn een boel problemen op te lossen. Aanraders hierbij van Haynes: P120/1800 manual en de "Bosch fuel injection manual", dat een goede beschrijving geeft van de D-jet. Maar alles begint met de ontsteking.
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-08-2007 23:03 #86147
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Voorstellen en meteen een voorstel
<p>Beste Cas, ik ga er van uit dat je een D jectronic injectie systeem in je 144 heb en geen K jectronic (mechanisch injectie).</p><p>In dat geval zijn er diverse sites op internet te vinden die je verder kunnen helpen, mits je zelf een beetje handig bent.</p><p>Je geeft zelf al aan dat deze techniek je iets te ver boven je pet gaat maar op zich is het injectie systeem redelijk simpel.</p><p>Misschien kan je wat meer informatie geven want erg gevoelig is wel een heel ruim begrip.</p><p>Wat doet de motor nog wel of helemaal niet en waarom heb je problemen met op gas rijden wand dit staat helemaal los van de injectie.</p><p>Kortom graag meer informatie zodat we je met raad en daad bij kunnen staan.</p><p>Wel je graag helpen maar Arnhem ligt niet echt in de buurt van friesland en misschien is het via dit forum of mail op te lossen.</p><p>succes, John</p><p> </p>
- C. Bronwasser (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-08-2007 23:33 #86146
door C. Bronwasser (GAST)
Beantwoord door C. Bronwasser (GAST) in topic Voorstellen en meteen een voorstel
Beste Rene, Piek en John,Dank voor jullie snelle reacties.Aan renees' voorstel ben ik bijna toe, maar wil de optie van de ontsteking, die nog niet is aangepakt, uitproberen.Qua electra zit er een pas gereviseerde dynamo en een nieuwe accu in en een tweede hands bobine die goed werkt, de verdeler is ws de boosdoener in het geheel.Er zit nogal wat speling op de as wat me niet goed lijkt, hmmm.Is zo'n verdeler nog te krijgen, welk type zou dat moeten zijn en wat zijn zoal de prijzen?En, ook niet onbelangrijk, is die gemakkelijk te monteren?En John, dank voor je aangeboden hulp maar Arnhem is idd niet in de buurt helaas.Het betreft hier trouwens wel een K jetronic met zo'n mechanische klep.Het idee dat de injectie gevoelig is komt door de hoeveelheid werk/onderzoek en onderdelen die vervangen zijn; Benzinepomp (oude gaf verkeerde druk), vacuum BRC (was afgebroken) div vacuumslangen enz.Ook komt er een geratel onder de motorkap vandaan zodra hij op benzine loopt en ik het gaspedaal flink indruk.Of dat nu pingelen is (zou me iemand toch eens moeten laten horen) of dat het de verdeler is, ik weet het niet.Verder vraag je je af of ik handig ben, euhm...Ik ben redelijk handig, maar heb een broertje dood aan handboeken.Ben meer een praktijkmens en van het type meester en knecht.Leer op die manier veel sneller en het blijft bij mij beter hangen.Zoek dus iemand waar ik het van zou kunnen leren (-;Alvast weer hartelijk dank