Veren/ schokdempers
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-08-2007 15:56 #50988
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Veren/ schokdempers is gemaakt door Timo Van de Kasteele (GAST)
<p>Volvovrienden,</p><p>Heb mijn Volvo 144 uit 1968, vandaag uitgerust met twee Bilstein B4 Gas schokdempers op de achteras. Resultaat; de carrosserie helt veel minder over en de hele auto is een stuk stugger. Naar mijn zin eigenlijk te stug. Drempels nemen gaat beroerd. De achterkant springt als het ware omhoog. Zou dit te verklaren kunnen zijn door de combinatie van verzwaarde veren en gasschokdempers? De rode Koni's die er voorheen onder zaten waren veel soepeler gedempt. Herkent iemand dit of moet ik gewoon wennen aan een veel stuggere auto?</p><p>Groeten,</p><p>Timo</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-08-2007 16:32 #86316
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Veren/ schokdempers
<p>Timo, doordat er gas in de dempers zit, is er extra vering bij gekomen. Als je standaard veren nu gaat gebruiken zul je merken dat het beter zal gaan. De standaard gewone Bilsteins zijn soepeler. Wellicht kan je ze nog ruilen?</p><p>Waarom bevielen de Koni's niet? Er zit toch ook levenslange garantie op? De Koni's kan je ook stugger zetten met een makkelijke draaibeweging. Er zitten volgens mij vijf standen op.</p>
Amazon Combi '66
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-08-2007 17:12 #86315
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic Veren/ schokdempers
<p>De B4 gasschokdemper is integenstelling tot de B6 sport een normale OEM vervangingsschokdemper. Wat wil zeggen dat ze te boek staan als 'soepelere' variant dan de sportuitvoering. Heb daarom bewust voor deze gekozen. </p><p>Geen Koni voor mij meer. Heb al eerder Koni's terug gestuurd en de service is ronduit bagger. Nog maar te zwijgen over het resultaat. Daarom besloten om voor de Bilsteins te gaan. Moet wel zeggen dat ie nu vlijmscherp de bocht om gaat. Wellicht helpt het wanneer ik de veren nog eens vervang, alleen een beetje jammer dat deze exemplaren nog 'maar' anderhalf jaar oud zijn... </p><p>Met een volle tank benzine en gas op de achteras rijd het overigens al een stuk aangenamer. </p><p> </p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-08-2007 18:15 #86314
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Veren/ schokdempers
@Marcel;
de rode Koni schokbrekers zijn niet instelbaar. De zwarte Koni classic zijn instelbaar. Voor zover ik zijn de rode Koni's niet meer leverbaar voor onze Volvo's. De zwarte Koni's zijn op hun zachtste stand al zo'n 25% stugger als de rode. Dit om ze aantepassen aan de moderne eisen van de rijders. Vroeger hield men meer van een comfortablere vering.
@Timo;
De Bilsteins zijn, zeker met de zwaardere veren, te stug op de achteras. Voor voldoen ze prima. Zelfs Bilstein zelf erkent dit probleem. Je kan ze laten revalven bij Bilstein, maar dat kost aardig wat. Ik heb onder mijn ES de zwarte Koni's rondom. Voor een slag zwaarder gezet als achter en dat bevalt erg goed. Eigenlijk is de mooiste combinatie om achter Koni te plaatsen en voor Bilstein. Ik denk dat je al een stuk comfortabeler rijd als je standaard veren achter monteert, dat is denk ik de minst kostbare oplossing. De Bilsteins zullen ervoor zorgen dat hij niet te ver doorzakt met de gastank achterin.
de rode Koni schokbrekers zijn niet instelbaar. De zwarte Koni classic zijn instelbaar. Voor zover ik zijn de rode Koni's niet meer leverbaar voor onze Volvo's. De zwarte Koni's zijn op hun zachtste stand al zo'n 25% stugger als de rode. Dit om ze aantepassen aan de moderne eisen van de rijders. Vroeger hield men meer van een comfortablere vering.
@Timo;
De Bilsteins zijn, zeker met de zwaardere veren, te stug op de achteras. Voor voldoen ze prima. Zelfs Bilstein zelf erkent dit probleem. Je kan ze laten revalven bij Bilstein, maar dat kost aardig wat. Ik heb onder mijn ES de zwarte Koni's rondom. Voor een slag zwaarder gezet als achter en dat bevalt erg goed. Eigenlijk is de mooiste combinatie om achter Koni te plaatsen en voor Bilstein. Ik denk dat je al een stuk comfortabeler rijd als je standaard veren achter monteert, dat is denk ik de minst kostbare oplossing. De Bilsteins zullen ervoor zorgen dat hij niet te ver doorzakt met de gastank achterin.
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-09-2007 16:55 #86313
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic Veren/ schokdempers
Ik wil de schokbrekers bij mijn auot (volvo 164E) vervangen aangezien ze hun beste tijd wel gehad hebben. Auto deint beetje na enzo. Veel mensen zweren het bij Bilsteins of Koni's, maar je hebt ook gewone dempers bij scandcar, zijn die een beetje wat of toch maar misschien meteen voor het betere spul gaan? Op zich is er een best prijsverschil kleine 40€, (bilsteins van tinustechniek). Vorige eigenaar heeft dacht ik wel verzwaarde veren gemonteerd als ik me goed herinner.
Groeten Vincent
Groeten Vincent
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-09-2007 18:09 #86312
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Veren/ schokdempers
<p>Hallo Vincent,</p><p>Uiteraard ieder zijn voorkeur voor bepaalde vering. Ik rijd (Volvo 144) ook met een gastank, maar heb nog de originele veren die op blokjes zijn gezet. Daarbij in combinatie met gewone blauwe (Monroe?) schokdempers. Ik heb ze een keer vervangen door exact dezelfde ,die ik op de beurs tegenkwam bij iemand voor € 15,-. Deze kerel zweerde bij hoog en laag dat ze goed waren, en idd. ze waren goed
Een van de oude lekte namelijk iets (geen APK-afkeur). Maar met deze was er duidelijk verschil merkbaar. Ik vind die originele zachte vering erg fijn, hoort helemaal bij de auto en de manier van rijden vind ik. </p><p>Enige nadeel t.o.v. een combinatie met zware veren is wel dat ik een keer helemaal volgeladen; 4 volwassenen + berg zeilspullen, etc. + volle benzinetank + volle lpg-tank naar Friesland ben gereden (+- 200 km) en dat ik toen wel merkte dat ik vrij diep lag. In de bochten lagen de spatlappen aan één kant weleens net op de grond. Maar ja, dat is geen normale kost zeg maar. Normaal lig ik zelf gewoon hoog, geen doorzakken etc.</p><p>Maar als je van strakker en minder veren houdt (als ook meer zwaar laden), dan zijn de door jou genoemde varianten erg goed begreep ik o.a. van Timo.</p><p>Ik dacht ik geef even een andere variant met normale vering en standaard schokdempers door, want daar lees je minder over.. Ieder zijn keus/ smaak. Er valt best veel zelf te bepalen, zonder echt afbreuk te doen aan de wagen, zoals je merkt. Suc6!</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p><p> </p>