Tijgerballen geplaatst

  • Gerritjan van Riet (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-06-2007 16:08 #51154 door Gerritjan van Riet (GAST)
Tijgerballen geplaatst is gemaakt door Gerritjan van Riet (GAST)
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Mijn Amazon &rsquo;65 met LPG vond ik bij aanschaf nogal laag hangen en doorveren aan de achterzijde. Te laag eigenlijk; geen drempel zonder uitlaatje schrapen. Sowieso bij Kwikfit even de uitlaat een stukje omhoog laten buigen (wel 10cm), uitlaat hing gewoon ook te laag. Degene die dat uitvoerde kende de Amazon wel, zijn vader had er ook een gehad. Zo&rsquo;n bezoek verloopt gelijk heel soepel. Verder heb ik de eerder in dit forum genoemde &ldquo;tijgerballen&rdquo; (officieel &ldquo;Autoballans&rdquo;, dubbel &ldquo;l&rdquo; van wege de ballen) gekocht. Volgens de leverancier had ik er dan twee per achterveer nodig. Vier ballen totaal dus. Moesten wel de stootrubbers eruit. Zie die maar eens tussen de veer door te krijgen. Hele veren eraf gehaald dus; hoef je gelijk niet meer zo onder de auto te wurmen om die ballen tussen de veren te krijgen. Auto stond uiteindelijk vrij hoog achter dus nogal wat lucht er weer uit laten lopen. Auto staat nu helemaal recht en zakt ook nauwelijks door bij wat extra bagage. Wegligging is geweldig verbeterd, drempels gaan goed (auto komt wel wat hard neer, maar schrapen doen we echt niet meer). Dus ik ben helemaal tevreden. Met dank aan Niek de Boer voor alle hulp.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Bij aanschaf van de tijgerballen kreeg ik van de leverancier als &ldquo;goodie&rdquo; een chipje (niet als computer-chip maar als een metaalsplinter; een plaatje uiterst corrosief materiaal van2x2mm). Deze moet ik op m&rsquo;n oliepeilstok solderen waarna ik kan zien of/wanneer de olie &ldquo;af&rdquo; is. &rsquo;t Leuke hiervan is dat er bij beweerd en beargumenteerd wordt dat je de olie nooit meer hoeft te verwisselen (wel bijvullen bij verbruik). Dit alles vooropgesteld dat de carterventilatie naar behoren is. Ik moet het chipje nog aanbrengen en zal na verloop van tijd nog wel verslag doen.</font></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2007 12:13 #85646 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Tijgerballen geplaatst
<p>k heb hetzelfde als jij gedaan en op mijn Amazon Kombi ook 4 "Tijgerballen" geplaatst, samen met verzwaarde veren en gasschokdempers achter. Hij ligt inderdaad een stuk beter en stuurt strakker. Moet nu nog de opvuldempers in mijn voorveven plaatsen, waardoor hij voren ook straffer wordt .</p><p>Wat betreft dei Olie chip, die heb ik ook gekregen maar gebruik ik zeker niet, gewoon rgelmarig olie verversen zal je de kop niet kosten en blijf je lekker met je auto bezig. Tenslotte moet je het filter wel regelmatig vernieuwen.</p>

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-06-2007 13:09 #85645 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Tijgerballen geplaatst
Dat vastsolderen lijkt me nou niet zo geweldig. Mocht het loslaten van de peilstok dan heb je die chip los in je carter liggen. Gewoon regelmatig (2x per jaar) olieverversen en (1x p.j.) oliefltervervangen lijkt me veel verstandiger zoals Frans al meldde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerritjan van Riet (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2007 12:18 #85644 door Gerritjan van Riet (GAST)
Beantwoord door Gerritjan van Riet (GAST) in topic Tijgerballen geplaatst
<p>Frans, meld je hier het resultaat van de opvuldempers te zijner tijd?</p><p>Ik wil geen goed advies in de wind slaan, (welk nut zou het lezen van dit forum anders ook hebben he) maar ik ben wel nieuwschierig. Ik weet niet hoe heet de olie wordt, maar dat komt toch zeker niet boven de smelttemperatuur van de soldeertin?</p><p>Wat is eigenlijk het gevaar zijn als je je olie niet ververst? (Wel op peil houden natuurlijk.. ). Ik vind het verhaal dat olie met een beetje sludge prima smeert op zich niet ongeloofwaardig klinken.... </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2007 12:52 #85643 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Tijgerballen geplaatst
Olie vervuild en na een tijd veranderd het ook van structuur (polymeerstrengen breken ofzoiets)waardoor de smering minder wordt. Ook komen er slijtagedeeltjes van de motor in de olie hetgeen de motor ook weer sneller doet slijten. Ook verzuurd de olie door verbrande benzine waardoor ook nog eens corrosie ontstaat...... Gewoon je olie/filter nu en dan vervangen lijkt mij het veiligste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2007 18:02 #85642 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Tijgerballen geplaatst
<p>"Frans, meld je hier het resultaat van de opvuldempers te zijner tijd?"</p><p>Zal ik zeker doen, maar moet eerst tijd hebben om ze te plaatsen, gaat nog wel enkele weken duren.</p><p>Wat betreft de chip: Olie zal niet heter worden dan soldeertin, maar zoals Eugen al aangaf . olie is aan veroudering onderhevig: lange moleculen worden afgebroken, wat de smering niet ten goede komt, Olie raakt verzadigd voor opname van water, zuren en andere ongewenste delen, deze blijven dus ongewenst zweven in de olie. </p><p>Mijn advies lekker regelmatig olie verversen, dat zullen de kosten niet zijn zelfs niet inclusief vervanging oliefilter.</p>

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2009 16:09 #85641 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Tijgerballen geplaatst
<p>Hallo Gerritjan,ik heb nu 2jaar die ballen in mijn achterveren (2per veer) en bij mij ook een harde knal en een bal kapot.Kontact op genomen met de leverancier,en ik kreeg zonder pardon een nieuwe toegestuurd.Daarvoor met verzwaarde veren gereden en wat betreft wegligging , niet te vergelijken met autobalans.Ik heb ook kunstof ringen in de voor veren geplaatst.Dit bij elkaar komt de wegligging overeen met mijn 850 T5.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2009 20:33 #85640 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Tijgerballen geplaatst
Over olie: Beroepsmatg heb ik veel met smering en olie te maken gehad. Olie "veroudert" echt aantoonbaar. Bij industi&euml;le installaties zoals energiecentrales, generatoren, grote tandwieloverbrengingen e.d. wordt regelmatig een oliemonster genomen om aan de hand van een analyse het juiste moment van verversen te bepalen. Dit wordt gedaan omdat het verversen van het smeermiddel in zulke installaties vaak sowieso duur is en mede door stilstand tijdens verversen veel geld kost.
Uit die analyses blijkt, dat de olie inderdaad verzuurt, en dit is bij verbrandingsmotoren erger dan bij bijvoorbeeld grote vertragingskasten.Maar ook daar treedt verzuring op.
Daarnaast is het zo dat de lange moleculeketens, die bij motorolie bijvoorbeeld voor de "multigrade" zorgen, inderdaad afgebroken worden.

Het verzuren is ongewenst omdat hierdoor lagers in krukas en big-end e.d. aangetast worden, maar ook een cilinderwand zal door corrosie sneller slijten. Dit is proefondervindelijk vastgesteld door verschillende onafhankelijke onderzoekers.

Het afbreken van de moleculestrengen heeft tot gevolg dat bij hogere temperaturen de juiste viscositeit, en dus een voldoende dikke smeerfilm op de plaatsen waar je het nodig hebt, niet meer gegarandeerd kan worden. Gevolg: hogerre slijtage.

Onderschat ook inderdaad het effect van het meenemen van neergeslagen vuildeeltjes in een verbrandingsmotor niet; als je het carter leeg laat lopen, komt er een heleboel mee. Ook bij de versnellingsbak en het differentieel heeft het dus zin om de olie regelmatig te verversen.

Met name bij het gebruik dat de meeste van ons van de autos maken is het effect van het steeds weer opwarmen en weer afkoelen van de olie er een oorzaak van dat de olie snel verzuurt en relatief veel water bevat.

Mijn advies zou zijn: Laat dat chipje en de verhalen voor wat ze zijn, ververs lekker de olie, liever een keer meer dan een keer minder!

Groet, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerritjan van Riet (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2009 09:15 #85639 door Gerritjan van Riet (GAST)
Beantwoord door Gerritjan van Riet (GAST) in topic Tijgerballen geplaatst
Jan, als je zegt dat de zwaardere veren "niet te vergelijken zijn met autoballans" kan ik dat op twee manieren uitleggen. Maar omdat je nu met de ballen rijdt neem ik aan dat je deze beter vindt. Zou je over dat verschil wat kunnen uitweiden? Ik had overigens ook wat last van stuiteren als ik alle 4 de ballen op de voorgeschreven 1,2 bar had, dus deed ik ze maar zachter. Jij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerritjan van Riet (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2009 09:44 #85638 door Gerritjan van Riet (GAST)
Beantwoord door Gerritjan van Riet (GAST) in topic Tijgerballen geplaatst
Oh ja over de olie. De nieuwsgierigheid won 2 jaar geleden en ik heb toch de chip geplaatst. Ik had nog niet besloten of ik het verhaal wilde volgen, ik wilde eerst zien of ik inderdaad wat kon aflezen aan die chip. Verder WIL ik het verhaal heel graag geloven uit milieu-overwegingen. Je moet je eens voorstellen....!! Uiteindelijk had Peter Grapendaal gelijk. Nog voor ik wat heb kunnen zien issie , inmiddels ook alweer een jaar geleden ofzo, van mijn peilstok verdwenen. Ligt waarschijnlijk aan mijn soldeerkunsten.. Hopelijk tijdens onderhoud eraf gestoten maar voor hetzelfde geld ligt-ie onder in m'n blok. Nou ja het blok moet toch spoedig voor revisie. Ik vervang nog steeds regelmatig olie en oliefilter, en ik denk dat maar blijf doen ook :-). Groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.