Geluid versnellingsbak bij koud optrekken

• Mark Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-11-2007 10:20 #50752 door Mark Prins
Geluid versnellingsbak bij koud optrekken is gemaakt door Mark Prins
<p>Hallo,</p><p>Ik heb een Volvo 164E uit 1973 met een 4-bak zonder overdrive. Mijn aandrijflijn maakt op twee momenten een schrapend geluid:</p><p>1: Als ik optrek met een koude motor (en dus ook versnellingsbak), dan maakt de auto een schrapend geluid. Dit doet hij bij elke versnelling, maar alleen bij bepaalde toeren. Zowel hogere als lagere, er tussenin niet zo veel. Als ik even gereden heb (paar kilometer hooguit) dan is het geluid helemaal over.
2: Als ik stil sta en de auto in z'n vrij heb staan met het koppelingspedaal niet ingetrapt. </p><p>Ik heb er zelf al enkele theorien op los gelaten of het nou de versnellingsbak of het druklager is. Maar ik ben benieuwd wat jullie denken. Of zou de oorzaak iets anders kunnen zijn? Misschien zijn het ook wel twee losstaande geluidjes, hoewel ze (nagenoeg) hetzelfde klinken.</p><p>Groeten en alvast bedankt,</p><p>Mark Prins</p>

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Soetens (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-11-2007 11:32 #87463 door Jan Soetens (GAST)
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic Geluid versnellingsbak bij koud optrekken
<p>Het is in het algemeen erg lastig om te zeggen waar nu precies een bijgeluid vandaan komt. Vaak toch ergens anders dan je verwacht. Bij jouw probleem denk ik eerder aan bv een hitteschild of uitlaatdeel wat resoneert. </p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>

Groetjes,
Jan

• Mark Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-11-2007 12:15 #87462 door Mark Prins
Beantwoord door Mark Prins in topic Geluid versnellingsbak bij koud optrekken
<p>Ik weet bijna zeker dat het geen resonerend geluid is. Het is duidelijk schrapend, dus niet trillend. Zou het niet kunnen dat een versleten druklager alleen (veel) lawaai maakt als hij nog koud is?</p><p>Groeten,</p><p>Mark Prins</p>

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2007 13:59 #87461 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Geluid versnellingsbak bij koud optrekken
<p>Kijk eens of het ophangrubber van de bak wel goed vast zit? En ook (de ophanging van) de uitlaat. Dat zijn typisch dingen die kunt je horen rammelen als de motor stationair draait.</p>

• Mark Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-11-2007 20:52 #87460 door Mark Prins
Beantwoord door Mark Prins in topic Geluid versnellingsbak bij koud optrekken
Ik heb het nog niet gevonden. Ik rij er mee door, aangezien het alleen de eerste paar kilometers voorkomt. Zodra het erger wordt haal ik de bak er weer onder vandaan om het op te lossen....

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD