FIVA Identity card en Velgen Amazon
- Jaap Gerkes
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-12-2007 20:32 #50697
door Jaap Gerkes
FIVA Identity card en Velgen Amazon is gemaakt door Jaap Gerkes
Ik ben bezig met de verdere preparatie van een Amazon voor historische rallies en nu aangekomen bij de keuze voor velgen en banden. De FIVA reglementen zijn niet echt duidelijk op dit gebied. Vraag is: hoe breed kan je gaan? Vanwege de verkrijgbaarheid van (stalen) velgen en (winter- dan wel all season-) banden gaat mijn voorkeur uit naar 6 inch (stalen) velgen in combinatie met 195/65 banden. Heeft iemand deze combinatie goedgekeurd gekregen voor de indentity card? Of iemans juist problemen ondervonden? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-12-2007 23:03 #87713
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic FIVA Identity card en Velgen Amazon
<p>Hmmm, ik heb een (belgische) 444 gezien bij grote internationale evenementen die voorzien was van een 164E onderstel icm moderne lichtmetaal velgen (brrrr...). Ik zou denken dat dit niet "period" is, maar blijkbaar heeft hij een FIVA of vergelijkbare card verkregen. Indertijd reden Amazons vaak met velgen van amerikaanse makelij, Ford, Dodge, Cragar, American Racing. Je kunt natuurlijk ook overwegen om het onderstel te monteren van een 1800E, voordeel is dat je dan vier schijfremmen hebt, veel sterkere steekassen en eventueel een grotere keus aan velgen (200 / 700 series). Dit is door Volvo AB gehomologeerd in 1970. Wil je in die configuratie in stijl blijven, dan verklap ik dat er 5,5 inch velgen waren voor de vroege 140 die uiterlijk niet te onderscheiden waren van de Amazonvelgen. Vergeet je niet om draagarmen door te lassen en de bovenste schokbreker bevestigingspunten te versterken?</p><p>Weet Pieter meer te vertellen over de papieren regeltjes?</p>
- Ton van Spanje
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-12-2007 23:22 #87712
door Ton van Spanje
Beantwoord door Ton van Spanje in topic FIVA Identity card en Velgen Amazon
<p>Jaap</p><p>Heb je hier iets aan?
www.fiva.nu/pages/velgen.htm
</p><p>alles te lezen op
www.fiva.nu/pages/fiva.htm
</p><p> </p><p>groeten</p><p>Ton</p>
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-12-2007 23:57 #87711
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic FIVA Identity card en Velgen Amazon
<p>in principe moeten modificaties "period conform" zijn, dwz het moeten veranderingen zijn die in de tijd dat de auto op de weg kwam ook konden worden toegepast; gerekend met een marge van een jaar of 8 vanaf bouwjaar (de "lifetime period"). Dus heb je een Amazon uit 1961 dan mag je zaken veranderen die in die tijd, 1961 tot ca. 1969 ook konden worden veranderd. er zijn wel grenzen:</p><p>Banden mogen 25 mm breder zijn dan origineel, dus was je auto origineel uitgerust met 165R 15 dan mag je tot 190 mm gaan, die zijn er niet dus wordt het een 185/70R15; een uitstekende maat voor de Amazon overigens.</p><p>Velgen mogen 1 inch breder zijn dan origineel, dus in principe voor de Amazon 5 inch, die zijn er ook niet dus accepteert men ook een 5,5 inch velg, mede omdat onder de combi al 4,5 inch werd gemonteerd en Volvo zelf als optie een 5,5 inch velg leverde. Ik dacht dat de 123 GT standaard op 5,5 inch werd afgeleverd, dus dan zou je tot 6,5 kunnen gaan</p><p>In praktijk zie je veel 5,5 inch met 185/70R15 en dat is een goede combinatie, zo staat het ook op de FIVA IC van mijn Amazon uit 1961. Een precieze IC keurmeester zal een 6 inch velg afkeuren als het een Amazon betreft die standaard op 4 of 4,5 inch is afgeleverd (vrijwel alle Amazons dus).</p><p>Maar: zelfs als de auto met 6 inch velgen een IC zou krijgen, dan kan je bij sommige internatonale rally's problemen krijgen bij de technische keuring als een strenge keurmeester de 6 inch niet accepteert.</p>
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-12-2007 00:56 #87710
door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic FIVA Identity card en Velgen Amazon
<p>Op het risico af pedant genoemd te worden: de gesloten velg (- 1965) was 4 inch, de opvolgende gaatjesvelg 4.5 inch, op de latere 220 werden 5 inch velgen gemonteerd. 123GT weet ik niet zeker, ik vermoed gewoon 4.5 inch. De Kronprinz en Lemmerz 5.5 inch velgen waren door de fabriek goedgekeurde opties.</p><p>Neemt niet weg dat er in de begin jaren -60 geraced en gerallied werd met de bredere amerikaanse velgen. Die zijn dus "period conform" , alhoewel niet fabrieksorigineel. De precieze keurmeester mag dus ook over de landsgrenzen kijken.</p>
- Jaap Gerkes
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-12-2007 09:43 #87709
door Jaap Gerkes
Beantwoord door Jaap Gerkes in topic FIVA Identity card en Velgen Amazon
Bedankt voor de tips. De regels zoals Pieter aangeeft waren ook precies de reden voor mijn vraag omdat ik regelmatig bredere combinaties dan 5.5 en 185/70 tegenkom. Ik vermoed dat dat te maken heeft met de tweede opmerking van Siang. Ik heb overigens het idee dat er met de regels en eisen niet al te zorgvuldig wordt omgegaan. Ik ken iemand met Alfa Guilia Super met 2 liter motor, wat niet is toegestaan, maar kennelijk wordt "gedoogd". Maar het is misschien voorzichtiger om uit te gaan 5.5 inch (minilites). Maar er misschien is er iemand die een combinatie van 6 inch en 195/65 goedgekeurd heeft gekregen?
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2007 18:32 #87708
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic FIVA Identity card en Velgen Amazon
<p>nog even voor alle duidelijkheid: modificaties moeten periodconform zijn EN aan bepaalde afmetingen voldoen, dus als men indertijd met 8 inch velgen reed is dat leuk en aardig, maar voor de FIVA IC is en blijft 1 inch boven origineel de regel; er is overigens ook een originaliteitsgradatie in IC's, dwz van super authentiek/ongerestaureerd en ongemodificeerd (mijn Dodge uit 48 bijvoorbeeld) tot de "X" klasse, en dat zijn nagebouwde auto's volgens klassiek recept, en daar zitten ook wel eens gevallen in die discutabel zijn, bijvoorbeeld mijn 58er Lancia Appia die een rembekrachtiger heeft die er in die tijd echt niet op gemonteerd kon worden; er zijn dan rallies die geen X categorie auto's toelaten, of juist wel; </p><p>dan zijn er ook mensen van de FEHAC die de auto schouwen alvorens de IC af te geven, en die zullen individueel bepaalde modificaties echt niet altijd uniform beoordelen, dus het is zeer goed mogelijk dat je een IC krijgt op 6 inch velgen met 195/65R15 (een maat die toen overigens nog niet bestond); als je in Nederland rijdt, kom je weinig rally's tegen die een IC eisen, en als ze de IC eisen wordt er weinig ook daadwerkelijk voor de start gekeurd; in het buitenland is men wat strenger en er is dan een zeer kleine kans dat men niet accoord gaat met de nederlandse IC interpretatie</p><p>nu rijdt een 185 vaak wat minder zoekerig en zwaar dan een 195 en heeft een 185 minder last van aquaplaning, maar het voordeel van de 195 is dat er veel meer betaalbaar aanbod is, ook van goede slijtvaste M+S profielen, en, een brede band toont wat meer macho.....toch?</p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-12-2007 15:27 #87707
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic FIVA Identity card en Velgen Amazon
De meeste amazon ""gaatjesvelgen" zijn 4inch.Er zijn er voor de combi geleverd met 4,5 inch.Ik heb ze nooit in 5 inch gezien.Wel natuurlijk in 5.5 inch.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-12-2007 15:27 #87706
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic FIVA Identity card en Velgen Amazon
De meeste amazon ""gaatjesvelgen" zijn 4inch.Er zijn er voor de combi geleverd met 4,5 inch.Ik heb ze nooit in 5 inch gezien.Wel natuurlijk in 5.5 inch.