- Berichten: 115
de achteras, the continuing story
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-12-2007 10:16 #50683
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
de achteras, the continuing story is gemaakt door Henry van Leusden
Er ais al veel over gezegd en geschreven. Toch wil ik het navolgende nog eens voorleggen. Wij rijden een '69-er combi met een redelijk 'stille' achteras waar, van buitenaf gevoeld, maar weinig speling op zit ( wielen tov elkaar). Tot zo ver een goede zaak,. Echter, als er met een warm gereden achteras op de motor wordt afgeremd, begint het achterin flink te rommelen. Komt dit bekend voor en zijn dit tekenen van een snel naderend einde of behoort dit gewoon tot onvermijdelijke oudedag kwaaltjes waar we oud mee kunnen worden?
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
24-12-2007 16:36 #87775
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic de achteras, the continuing story
<p>Misschien hoor je de aandrijfas. Als je op de motor remt veranderd de hoek waaronder as onder de auto hangt radicaal. Hierdoor werken de kruiskoppelingen van de aandrijfas onder een andere hoek, zeker de achterste twee. En de belasting gaat ook precies de andere kant op.</p><p>Om ze te controleren pak je de as aan weerskanten vd koppeling en probeert hem uit te wringen. Moet compleet spelingsvrij zijn.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 131
24-12-2007 17:38 #87774
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic de achteras, the continuing story
Wat ook nog kan, is speling op de torsie stangen die vanaf de achteras naar voor lopen.
Het gebeurd dus ook dat de bussen van die stangen uitgelubberd zijn.
Het gebeurd dus ook dat de bussen van die stangen uitgelubberd zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1918
24-12-2007 23:31 #87773
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic de achteras, the continuing story
Dus bij gas los laten op de snelweg ontstaat het geluid bij dunne olie.Naar mijn mening :ruimte op lagers in de achteras.Geluid kan heel lang gelijk blijven,dus als het niet al te storend is zo laten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1918
24-12-2007 23:31 #87772
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic de achteras, the continuing story
Dus bij gas los laten op de snelweg ontstaat het geluid bij dunne olie.Naar mijn mening :ruimte op lagers in de achteras.Geluid kan heel lang gelijk blijven,dus als het niet al te storend is zo laten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 445
25-12-2007 10:27 #87771
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic de achteras, the continuing story
Wat je ook niet moet vergeten is dat tandwielen opelkaar inslijten. Als je vooruit rijdt raken de tanden elkaar op een andere plaats dan wanneer je afremt op de motor. Dan gaat de auto de motor aandrijven in plaats van andersom. Dit heeft een verandering in het geluid tot gevolg. Mijn motor(fiets) met beduidend minder kilometers dan de auto's doet precies hetzelfde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rico van Smeerdijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
26-12-2007 21:10 #87770
door Rico van Smeerdijk
Beantwoord door Rico van Smeerdijk in topic de achteras, the continuing story
<p>Ruimte in de lagers zoals niek beschrijft zou heel goed kunnen. Met name de Conische pignon lagers zouden weleens de boosdoener kunnen zijn. Om dit te controleren , zal je je aandrijfas van de achteras moeten halen. Op zich niet zo'n grote klus. Trek dan de Pignon as heen en weer. Hier mag dus absoluut geen speling in zitten. Tevens zou ik de backlash controleren. Dit laatste is niet zou gemakkelijk wanneer de as onder de auto zit, maar door het draaien aan de pignon as kun je al snel opmaken of hier een overmatige speling aanwezig is. Wanneer je aan de pignon as draaid zal je slechts een kleine speling moeten kunnen waarnemen voordat hij het kroonwiel meepakt.</p><p>Als genoemde spelingen groot zijn zit er niets anders op dan de as onder de auto te halen en het kroonwiel en pignon opnieuw uit te shimmen.</p><p>Succes, en laat even weten hoe dit afloopt.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





