Vulplaatjes in achteras/differentieel of revisie achteras

Lees meer
26-01-2008 18:12 #50615 door Han Kops
<p>Hi, </p><p>Ik heb een 1800E uit '72 waarin ik bij gasloslaten veel gerommel hoor in de auto. Er is eerder gekeken naar de as ophanging (centrale lagering en rubbers, ook van de kruiskoppelingen). Dat was allemaal in orde. Volgens de garage ligt het aan de achteras (het differentieel) en gezien de verhalen op het forum is dat ook wel aannemelijk (ik herken de klachten van anderen met achteras problemen zeg maar). </p><p>Nu schijnt het zo te zijn dat je "vulplaatjes" in de achteras zou kunnen zetten, waarmee je speling kunt reduceren. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat en of daar een goed adres voor is? </p><p>Alternatief: als iemand een goed adres weet voor een gereviseerde/goede tweedehandse/nieuwe(???) achteras is dat ook welkom. </p><p>grtjs, Han</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2008 19:11 #88119 door Rico van Smeerdijk
Beantwoord door Rico van Smeerdijk in topic Vulplaatjes in achteras/differentieel of revisie achteras
<p>Han,</p><p>Met vulplaatjes kun je inderdaad het een en ander uitshimmen. Niet alleen de steekassen kunnen uitgeshimd worden om de axiale speling op te nemen , maar ook het kroonwiel en het pignon kan met behulp van shims afgesteld worden. Dit is echter een werkje dat veel geduld en precisie vergt. Wanneer jou as de genoemde verschijnselen redelijk plotseling ter gehore bracht zal dat niet liggen aan de shims. Dan denk ik dat je eerder aan een lager moet denken. Wanneer je al het andere al uitgesloten hebt zal de as eronder vandaan moeten om deze vervolgens te reviceren. Een tweedehands goede as er onder zetten is voor mij geen optie. Ook die as zou ik eerst demonteren om nieuwe lagers te plaatsen en opnieuw af te stellen. Je achteras eronder vandaan halen doe je immers niet voor de lol.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2008 13:59 #88118 door Carel van Nievelt
Beantwoord door Carel van Nievelt in topic Vulplaatjes in achteras/differentieel of revisie achteras
<p>Han, Probeer Flok Boer van Nordrive ( www.nordrive.com ) in Drachten (tel. 512514960) eens. Hij heeft in de jaren negentig de achteras van mijn katterug uit 1964 gereviseerd. Ik heb goede ervaringen met hem en kan hem van harte aanbevelen.</p><p>Groet, Carel van Nievelt</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.