Ronkend geluid

Lees meer
27-01-2008 16:54 #50613 door Bas Jansen (GAST)
Ronkend geluid is gemaakt door Bas Jansen (GAST)
de laatste tijd als ik in zijn 4 of 3 rij en ik blijf op de zelfde snelheid rijden gaat de auto een ronkend geluid maken. als ik dan weer extra gas bijgeeft bijvoorbeeld bij het optrekken dan verdwijnt het geluid en als ik afrem door gas lostelaten ook. ik denk dat het of mijn differentiaal is of mijn cardanas kruiskoppelingen zijn. en hoeveel mag ik de aandrijfas van het differentieel kunnen verdraaien of helemaal niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2008 04:57 #88126 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Ronkend geluid
Een ronkend geluid kan ook uit de uitlaat komen. Geluiden beoordelen blijft zonder het te horen lastig.
Cardan kruiskoppeling en het schuifstuk mag geen voelbare speling opzitten. Dit kun je zien (of beter gezegd voelen) door de as aan weerszijden van een kruisstukje vast te pakken en tegengesteld te draaien. Voel je speling dan is het niet goed. Dit is ook een afkeurpunt bij de apk.
Voor de achteras zijn er bij mij weten geen normen. Ik kan bij mijn ama een wiel ca een achtste slag draaien voor de andere beweegt. Ik denk dat dit normaal is. Versleten tandwielen in de achteras maken doorgaans een wat "zingend" geluid dat van toonhoogte verandert met de snelheid. Als laatste mogelijkheid kun je ook nog ergens in de as een versleten lager hebben. Kun je een monteur of zo niet eens een stukje mee laten rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2008 19:16 #88125 door Bas Jansen (GAST)
Beantwoord door Bas Jansen (GAST) in topic Ronkend geluid
Dank je wel voor het antwoord. Bij mij zit er wel speling op de kruiskoppelingen dus daar zal ik als eerste naar gaan kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.