Na aanleiding van het milieuvraagstuk versus oldtimers.

• D. Spieard (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2008 11:53 #50582 door D. Spieard (GAST)
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><o:p><font face="Calibri" size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><em style="mso-bidi-font-style: normal"><u><font size="3"><font face="Calibri">Na aanleiding van het milieuvraagstuk versus oldtimers.<o:p></o:p></font></font></u></em></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><font face="Calibri" size="3">Wie heeft ervaring met een G3- <span style="mso-spacerun: yes"> </span>lpg/lpi installatie in een amazon of in een van de andere modellen met een B18/b20 motor.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><font face="Calibri" size="3">En dan bedoel ik een kompleet geregelde systeem, met of zonder kat. /lambda sonde in de uitlaat.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><font face="Calibri" size="3">Wat zijn de mogelijkheden, <span style="mso-spacerun: yes"> </span>en welk systeem zou redelijk zelf in te bouwen zijn.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><font face="Calibri" size="3">Even voor de puristen&hellip;&hellip;&hellip;. er zijn ook mensen die er anders overdenken.</font></p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2008 20:59 #88293 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Na aanleiding van het milieuvraagstuk versus oldtimers.
Ik heb geen ervaring met gas, kook electrisch, maar weet wel dat het voor een Volvo 940 uit de eind jaren '90 al niet mogelijk is om een G3 installatie op kenteken te krijgen. Inbouw is geen probleem, het gaat om de papieren goedkeuring. Als inbouw van lpg en kat de enige mogelijkheid zou zijn om Amazon te blijven rijden, dan wordt ook mijn wagen aangepast, tot die tijd blijf ik gewoon op benzine rijden voor die luttele duizenden kilometers per jaar.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2008 05:59 #88292 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Na aanleiding van het milieuvraagstuk versus oldtimers.
Een G3 installatiee maakt gebruik van de motormanagementcomputer van de benzineinstallatie. Zou je dit in een B18 willen, moet je dus injectoren en een heel computersysteem installeren, met de bijbehorende software. Alles kan natuurlijk maar ik denk dat het wel erg prijzig wordt. Ik heb ooit eens nagedacht over het inbouwen van een supercharger voor mijn P1800E. In dit verband kwam ik wel motormanagementsystemen tegen ter vervanging van de oude D-jet computer die niet met overdrukken kan werken. Je kunt misschien wat in die richting zoeken. Verder sluit ik me aan bij Siang Phoa met dien verstande dat ik op gas kook.
Als laatste denk ik dat de aandacht voor auto's in het milieuvraagstuk ondertussen al weinig meer met de uitstoot te maken heeft omdat auto's de laatste decennia enorm veel schoner zijn geworden. Stel dat je erin slaagt auto's op bloemkoolgas te laten rijden zullen de autohaters onmiddelijk hun aandacht richten op bijvoorbeeld het ruimtegebruik van de auto. De hele milieudiscussie wordt voornamelijk gevoerd op basis van emoties en dan moeten rationele argumenten meestal het veld ruimen.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2008 14:17 #88291 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Na aanleiding van het milieuvraagstuk versus oldtimers.
I.v.m. het milieu : bedenk eens wat het produceren van een nieuwe auto aan vervuiling opleverd....

• Jeroen Mekenkamp
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-02-2008 18:12 #88290 door Jeroen Mekenkamp
Beantwoord door Jeroen Mekenkamp in topic Na aanleiding van het milieuvraagstuk versus oldtimers.
<p>Over emoties gesproken.. </p><p>Ik vind dat we als klassiekerrijders met privileges (laten we onze zegeningen tellen: belastingvrijstelling en ook nog eigen APK-regime, naast het genot van rijden in een klassieker) op z'n minst mogen nadenken over het vrijwillig plaatsen van een kathalysator (zeker als de wagen dagelijks gebruikt wordt), zonder meteen in de verdediging te schieten. Het is nou eenmaal zo dat onze auto's meer vervuilen, hoewel ze minder gebruikt worden. Het is een mooi gebaar en zou het imago van klassiekerrijders alleen maar goed doen. Als we (de club?) die dingen in massa inkopen, valt de prijs misschien ook wel mee.</p><p>De luchtvervuilingsmaatregelen (in Duitsland en A'dam) zijn bedacht voor de binnencentra van grote steden, plekken waar je naar mijn mening met een auto niks te zoeken hebt tenzij je er woont. Parkeer je auto in een transferium of bij een station en ga met het OV verder. Nieuwe auto's zijn inderdaad veel schoner geworden, maar er zijn er veel meer van en ze worden te weinig selectief gebruikt. Hier moet de winst vandaan komen. De niet-emotionele harde luchtvervuilingscijfers van onze steden zijn echt niet best. Mijn gezondheid en die van anderen is me wel wat waard. Bovendien geniet ik ook van het onderhand klassiek geworden materieel van de NS.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD