cardanas Volvo 164

• John den Turck (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-02-2008 19:37 #50571 door John den Turck (GAST)
cardanas Volvo 164 is gemaakt door John den Turck (GAST)
<p>Wie weet of het mogelijk is om een dunne (oude model) cardanas onder een later model (bj'74) te monteren.</p><p>Technisch is het mogelijk, flens op bak en as vervangen voor het kleine model en monteren maar.</p><p>Maar is het vermogentechnisch ook mogelijk, latere model heeft 170 Pk en houden de kleinere kruiskoppelingen en as het?</p><p>Is het hogere vermogen de reden geweest om een dikkere cardanas te monteren of was er een andere reden?</p><p>Alvast dank voor alle reacties.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2008 20:17 #88336 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic cardanas Volvo 164
<p>Hoi John! </p><p>Zoals je al aangeeft: alles past misschien wel, maar verstandig is het niet. Op de latere versies 140 werkt het al niet optimaal.</p><p>Weet ik, want ik heb een (oudere-) achteras met bijbehorende dunne aandrijfas onder mijn 1972 - 144 zitten. </p><p>Komt nog bij dat ik daardoor ook de zwakkere overdrive onder de auto heb..</p><p>Gewoon origineel houden zou ik zeggen. Waarom wil je die dunne as trouwens?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• John den Turck (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-02-2008 23:00 #88335 door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic cardanas Volvo 164
<p>De reden waarom ik die dunne as wil hebben is omdat die bij de M410 bak zit, anders moet ik mijn dikke as in laten korten.</p><p>Heb nu nl een 4 bak (M400) onder mijn Volvo 164E uit '74 zitten.</p><p>Je merkt op dat het niet optimaal is, maar kan je ook aangeven waarom niet?</p><p>Wat betreft de zwakkere OD heb je gelijk voor een M41 bak die met een D en een J overdrive zijn gemaakt.</p><p>Zover ik weet geldt dit niet voor een M410 bak, volgens mij zit hier altijd een J versie onder.</p><p>Mocht iemand dit kunnen ontkennen of bevestigen dan hoor ik dit graag.</p><p> </p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 10:38 #88334 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic cardanas Volvo 164
Volgens mij is de D-overdrive t/m ong. '65 gebruikt. De M410 is maar kort geproduceert in '70 en '71 (uit mijn hoofd) en die is alleen gebruikt in combinatie met de J-overdrive. De M410, dat is een versterkte M41, is dus vrij zeldzaam. Zat alleen onder de 1800E en 164(E?)

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-02-2008 17:15 #88333 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic cardanas Volvo 164
<p>Even exact het tegenovergestelde, maar misschien toch interessant. Ik heb dus onder mijn '69 144 een J-type overdrive ingebouwd en mijn dunne as vervangen door een gereviseerde dikke as met de bijbehorende grote flensen (achteras dus ook grote flens gezet). Deze moest vervolgens achter 2 cm ingekort worden, vanwege de verlengde wielbasis vanaf modeljaar '71.</p><p>Het enige waarom het niet goed zou kunnen werken, wat ik me zou kunnen bedenken is misschien wat meer schokkend gedrag. De dikke as is wat zwaarder uiteraard, maar of dit nu meteen veel effect heeft op kruiskoppelingen etc...? Het is uiteraard niet voor niets zwaarder gemaakt destijds. Toch zou ik het gerust proberen, als je de bijbehorende kleine flens hebt voor je achteras.</p><p>Is die D-type overdrive echt maar tot '65 gemaakt trouwens? Dat is wel raar, want de eerste 144's werden er ook optioneel mee uitgerust... Lijkt me sterk dat ze een grote voorraad aan hebben gelegd hiervoor en in '65 ineens zijn gestopt. De 144 is pas in '66/ '67 echt goed in productie gekomen. Groeten!</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD