cardan

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2008 16:37 #50552 door Ad Bruijns (GAST)
cardan is gemaakt door Ad Bruijns (GAST)
<p>Beste kenners,</p><p>Ik zit verlegen om goede raad. Ik heb namelijk mijn achteras gedemonteerd om alles te vervangen wat niet goed meer was zoals veren rubbers schokbrekers etc... Nu heb ik gisterenavond de achteras afgetapt en daar kwam ongeveer 0,6 liter olie uit welke er m.i. nog redelijk goed uitzag(bruin,maar wel troebel). Nu moet ik bekennen dat ik niet weet hoe de nieuwe olie er uit ziet, want die heb ik nog niet aangeschaft. Wat ik echter wel heb gelezen in de garage-manuals is dat er ca 1.3 liter in zou gaan. Nu wil ik graag weten wat er in dit geval allemaal gebeurd kan zijn. Is er olieverbruik mogelijk in de cardan?Kan er egens een lekkage zijn en zoja hoe kom ik daarachter ? Of vul ik de cardan gewoon af en ga verder met de montage? Wat raden jullie me aan te doen?</p><p>Bij voorbaat dank voor de hulp,</p><p>Ad </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2008 16:38 #88423 door Ad Bruijns (GAST)
Beantwoord door Ad Bruijns (GAST) in topic cardan
Sorry , ik vergeet te vermelden dat het om een spicer achteras gaat onder een Amazon 121 uit 1965.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2008 18:56 #88422 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic cardan
Beste ad,

Er moet inderdaad 1,3 liter hypoid olie in de as.De olie kan niet worden verbruikt,wel kan er lekkage optreden.Die treedt vaak op aan de keerring waar de aandrijfas is aangesloten op de achteras (flens).Ook is er nogal eens lekkage aan de steekaskeerringen.Natuurlijk moet het deksel aan de achterzijde van de spiceras goed afsluiten.Ik raad je aan deze keerringen voor montage te vervangen.,vooral nu er te weinig olie in zat en er dus lekkage is geweest.Wanneer de olie weer op niveau is zal er zeker lekkage optreden.
niek de boer.

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2008 19:05 #88421 door Ad Bruijns (GAST)
<p>Beste Niek,</p><p>Zijn deze keerringen eenvoudig te vervangen of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig.</p><p> </p>

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-02-2008 08:33 #88420 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic cardan
Vaak is inderdaad de keering van de ingaande as de boosdoener. Die zou ik in ieder geval vervangen. Dat is relatief eenvoudig als je de flens verwijderd hebt. De keerringen op de steekas, zijn wat moeilijker te vervangen, daar voor is demontage van de steekas nodig. Op zich ook niet zo moeilijk, maar wel wat meer werk. Als de steekas gedemonteerd is, kan je de keering eenvoudig vervangen. Alle keerringen kunnen overigens worden vervangen als de as onder de auto zit, dus dat kan altijd later nog. Alleen voor het gemak, zou ik die bij de flens in ieder geval vervangen. N.b.: lekkage bij de (uitgang van de) aandrijfas geeft een vette boel bij de remtrommels. Een lekke keering bij de flens, veroorzaakt een vet cardan(er van uit gaande dat de pakking van het deksel aan de achterzijde niet lekt)..

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2008 11:24 #88419 door Ad Bruijns (GAST)
<p>Beste Henry, </p><p>Bedankt voor de informatie, ik denk dat ik nu weet waar de lekkage zit, nl rechtsachter , want bij demontage zat daar wel wat vettigheid. Maar ja hoe demonteer ik die steekas? Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?</p>

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-02-2008 12:22 #88418 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic cardan
Demontage kan goed zonder speciaal gereedschap. Remankerplaat verwijderen en dan de steekas er uit zien te trekken. Als je eenmaal wat (axiale) ruimte hebt, krijg je de as er wel uit gejutterd. Overigens: 'wat vettigheid' is weinig indicatief. Als je bijna een liter kwijt bent, dan is het heeeel vettig. "Wat vettigheid', kan ook van een lekke remcylinder komen. Nogmaals het advies om in ieder geval (ook) de keerring van de ingaande as te vervangen. Succes.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2008 18:01 #88417 door Ad Bruijns (GAST)
<p>bedankt Henry en Niek,</p><p>Ik kan weer door.</p><p>groetjes,</p><p>Ad</p>

• Terwindt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-10-2010 00:19 #97220 door Terwindt
Beantwoord door Terwindt in topic cardan
Ik ben bezig mijn keerringen te vervangen.
Aangezien mijn haynes nog altijd niet binnen is was mijn vraag waar de keerring nu precies zit bij de remtrommel zijde.
Zit die achter het wiellager? En hoe kom ik hier het gemakkelijkste bij?

Alvast bedankt

• Bart Dirven (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2010 22:57 #97380 door Bart Dirven (GAST)
Beantwoord door Bart Dirven (GAST) in topic cardan
De oliekering zit achter het wiellager!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD