NOGMAALS CARDANAS
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2008 11:14 #50538
door Ad Bruijns (GAST)
NOGMAALS CARDANAS is gemaakt door Ad Bruijns (GAST)
<p>Beste sleutelaars,</p><p>Ik snap er niets meer van. Alle manuals en iedereen die me al eerder antwoord heeft gegeven betreffend mijn vragen over de cardan en mij raad heeft gegeven beweren dat er in de cardan 1.3 liter olie moet. Bij het aftappen kwam er ongeveer ca 0,7 liter uit. Er is me toen aangeraden de keerringen te vervangen daar ik waarschijnlijk een lek zou hebben. Welnu de keerringen zijn vervangen en de as is weer onder de auto gemonteerd. Vervolgens de cardanas gevuld met hipoid olie SAE 90 , maar wat ik ook probeer bij ca 0,7 a 0,8 liter loopt hij over. RaRA.... wie weet er raad?</p><p>bvd en vr gr,</p><p>Ad</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2008 11:46 #88496
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic NOGMAALS CARDANAS
op (horizontaal, van achter naar voor) los staande AM-achteras meet ik
ongeveer 90mm tussen onderkant van as en onderkant van vuldop. Bij as onder
auto kan die afstand hoogstens enkele mm daarvan afwijken, maar kan niet
corresponderen met verschil van +-1/2 liter inhoud. Verder: in zowel
onderhoudsboekjes van PV544, AM, als 144 staat 1.3 liter voor achteras
inhoud.
ongeveer 90mm tussen onderkant van as en onderkant van vuldop. Bij as onder
auto kan die afstand hoogstens enkele mm daarvan afwijken, maar kan niet
corresponderen met verschil van +-1/2 liter inhoud. Verder: in zowel
onderhoudsboekjes van PV544, AM, als 144 staat 1.3 liter voor achteras
inhoud.
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2008 11:56 #88495
door Ad Bruijns (GAST)
Beantwoord door Ad Bruijns (GAST) in topic NOGMAALS CARDANAS
<p>Willy,</p><p>Dat laatste klopt dat heb ik ook gelezen in de onderhoudsmanuals. Ik zal tussen de middag even die afstand 90mm nameten en laat dat na de middag even weten. Maar wat er ook gebeurd ik kan toch niet meer bijvullen want vol = toch vol? Het gaat overigens over een spicer 27. achteras.</p><p>groetjes </p><p>Ad</p>
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2008 12:35 #88494
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic NOGMAALS CARDANAS
Ik weet niet of het kan... maar heb je der deksel er niet ondersteboven opgeschroefd??
suc6
suc6
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2008 12:46 #88493
door Willy De Baere
@Eugen: bij afstand van 90mm staat vuldop ruim onder de helft van deksel achteras, dus bij omkeren (ik weet ook niet of dat mogelijk is) zou er wel 2 tot 3liter olie ingaan ipv 1.3 of 0.8liter.
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2008 15:06 #88492
door Ad Bruijns (GAST)
<p>Willy en Eugen, ik heb de afstand nagemeten en die 90mm klopt wel en zou je het deksel om kunnen draaien dan zou de vulopening links van het midden komen te zitten en dat heb ik eerlijk gezegd nog op geen enkele foto gezien. Dus m.a.w. lijkt alles juist te zitten alleen de inhoud klopt niet en wat kan daar nou de reden van zijn. Moet ik me overigens ergens zorgen om maken als de c ardan gewoon afgevuld is?</p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2008 15:24 #88491
door Willy De Baere
<p>Ad,</p><p> </p><p>je hebt toch niet in kubieke inch gemeten?: de omzetfactor van cc naar cu.in is nl 0.061 (zie cdrom pag6015 waar versch.eenheden vergeleken worden), en als je 1.3 vermenigvuldigt met bvb. 0.61 dan kom je rond het cijfer 0.8. Op de maatbekers van mijn vrouw staan ook zo van die maten voor "meel", "suiker" etc, en soms staan die aanduidingen "meel" etc. onderaan ipv zichtbaarder bovenaan.</p><p> </p><p>Groeten, Willy</p>
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2008 15:53 #88490
door Ad Bruijns (GAST)
<p>Willy,</p><p>Wat ik gedaan heb: Ik ben naar een garage gegaan en heb gevraagd om 1.3 liter cardanolie de goede man had deze olie alleen in drum en heeft voor mij ongeveer 1,5 liter overgepomt in twee literbusjes vervolgens ben ik gaan vullen en ben begonnen met de halve bus vervolgens doorgegaan met de volle bus ,maar daar was ik goed en wel mee doende en hij liep over. Nou kan die halve bus wel wat meer dan 0,5 liter zijn geweest maar 1.3 liter zit er zeker niet in en zelfs niet 1 liter. Dus...........Die as die jij hebt gemeten en waarvan de vulopening op 90mm zit is dat ook een spicer en heb je daar zelf al eens 1,3 liter ingekapt.</p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2008 16:31 #88489
door Willy De Baere
<p>Ad, </p><p> </p><p>op plat koperen type-plaatje van as staat partnr: 255490, dit is dus een Spicer as (zie ook pag1944 cdrom). Ik heb daar nog geen olie in gedaan, of erin zittende olie er uit laten lopen. Misschien doe ik dit binnenkort nog wel eens. Iemand anders moet op deze vraag toch kunnen antwoorden? Het blijft in elk geval vreemd dat met voorschrift van 1.3liter er maar max 0.8 liter in zou kunnen. Maar anders: vol tot aan vulopening moet toch genoeg vol zijn?, is ook 1 vd voorschriften. Je zou ook eens kunnen proberen auto langs achter bvb. 15 cm op te krikken, en zien hoeveel er dan nog bijkan (bijvullen doe ik steeds op die manier).</p>
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2008 16:36 #88488
door Ad Bruijns (GAST)
krik onder de cardan ?