Resonantie

  • Martin Gaasenbeek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2008 17:15 #50501 door Martin Gaasenbeek (GAST)
Resonantie is gemaakt door Martin Gaasenbeek (GAST)
<p>Beste medeclubleden,</p><p>Hoewel er al best veel over is geschreven op het forum kom ik er toch niet geheel uit. Wat is het geval....</p><p>Ik bezit een 122s uit 1963 met dubbele su's. Rond de 60 tot 65 mls begint de aandrijflijn te brommen. Niet verschrikkelijk, maar wel zo dat ik er wat aan wil doen. Tegen de 70 mls en harder en tot de 60 mls loopt alles, voor zover ik dat kan beoordelen, lekker. In snel genomen korte bochten hoor ik de bekende kloink. Ook dit is niet heftig, maar het is er wel. Als ik aan de achterwielen trek voel ik dat er ergens ruimte zit, Daar komt volgens mij ook die kloink vandaan. Mijn vraag is nu, heeft het een met het ander te maken? zo ja, Wat is dan de manier om de speling te verhelpen. Ik heb iets gelezen over shimmen, weet iemand hoe dat werkt? </p><p>Als deze twee niet met elkaar te maken hebben, waar zou dan die resonantie vandaan kunnen komen? Ik hoor het graag van jullie.</p><p>Nog even wat achtergrond informatie: Ik rijd vanaf sept. 2007 met heel veel plezier volvo amazon. Begin de auto al wel te ontdekken/kennen. Daarvoor heb ik 15 jaar luchtgekoeld gereden. Ik heb dus wel een redelijke ervaring wat het sleutelen aan oude auto's betreft.</p><p>groeten,</p><p>Martin</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martin Gaasenbeek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2008 17:18 #88662 door Martin Gaasenbeek (GAST)
Beantwoord door Martin Gaasenbeek (GAST) in topic Resonantie
Alvast bedankt voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2008 18:50 #88661 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Resonantie
<p>Hallo Martin,</p><p>De resonantie op een bepaald toerental komt volgens mij van een slechte kruiskoppeling af of kan versleten tussenas rubber (s) zijn. Dit kun je eigenlijk vrij simpel voelen door tijdens het rijden je hand op de tunnel tussen de voorstoelen te leggen. Je moet dan de resonantie vlak bij je had sterk kunnen voelen.</p><p>De klon is hoogst waarschijnlijk je remtrommel die niet goed vast zit of die op een spie zit die aan de zijkanten is uitgeslagen zodat er ruimte komt tussen spie en spiebaan in de trommel.</p><p>Succes., Dries Bakkenes.</p><p>Als je bij mij in de buurt woont dan kunnen we op de brug wel even kijken of je tussenas met rubbers helemaal ok is en eventueel gelijk even de trommel eraf trekken.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martin Gaasenbeek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-03-2008 19:16 #88660 door Martin Gaasenbeek (GAST)
Beantwoord door Martin Gaasenbeek (GAST) in topic Resonantie
<p>Beste Dries,</p><p>Bedankt voor je reactie. Ik zal mijn hand nog eens op de tunnel leggen (had ik al gedaan, maar eigenlijk niks gevoeld) om nog eens goed te voelen. De aandrijflijn heeft nog veel geheimen voor me. E.e.a. wijkt namelijk nogal af van de door mij gereden VW's (kever en bus). Wat jij zegt klink aannemelijk. Ik kwam echter op het forum ook iets tegen over onbalans van de cardan. Zegt dat je ook iets? </p><p>Wat de kloink betreft, als je de auto aan de achterwielen zijwaarts trekt voel je speling, net als bij versleten lagers, maar dan anders. Jij denkt dus niet aan de vulplaatjes? </p><p>Je aanbod waardeer ik zeer en is dan ook heel aanlokkelijk. Ik woon in Houten (vlakbij Utrecht).</p><p>groeten,</p><p>Martin</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2008 20:15 #88659 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Resonantie
<p>Even vooropgesteld dat een diagnose stellen op afstand altijd moeilijk is kan het natuurlijk best je lager zijn maar dan zou je die eigenlijk ook moeten horen.</p><p>Als de trommel niet helemaal vast zit (kun je heel snel zien als je de dop van het wiel afhaalt en de kroonmoer met de hand kunt bewegen) dan heb je ook die klonk. Maar goed het is een kwestie van open maken en kijken.</p><p>Een tussenas heeft altijd wel iets onbelans, maar dat moet opgevangen worden door de tussenas rubbers als die slap worden krijg je ook eerder trillingen en dat geldt ook voor de kruiskoppelingen. Het kan ook zijn dat er een kruiskoppeling vast zit, dan krijg je ook een hele rare resonantie/brom onder de auto.</p><p>succes.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martin Gaasenbeek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-03-2008 20:22 #88658 door Martin Gaasenbeek (GAST)
Beantwoord door Martin Gaasenbeek (GAST) in topic Resonantie
<p>Okay , bedankt. </p><p>Ik denk dat ik maar eens het een en ander los moet halen. Laatste vraag hoe controleer je of er een kruiskoppeling vast zit?</p><p>gr.</p><p>Martin</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2008 20:43 #88657 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Resonantie
<p>Dat kun je eigenlijk alleen goed voelen als de koppelingsflensen los zitten</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martin Gaasenbeek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-03-2008 17:20 #88656 door Martin Gaasenbeek (GAST)
Beantwoord door Martin Gaasenbeek (GAST) in topic Resonantie
<p>Beste Dries,</p><p>Vandaag met mijn hand op de tunnel gevoeld. Ik kon niets bijzonders constateren. Wel leek het alsof het vanmorgen een stuk minder was dan vanmiddag. Kan de buiten temperatuur er iets mee te maken hebben? Hij had de hele nacht buiten gestaan (ca. 3 gr.), Verder op mijn werk de hele dag in de garage gestaan (ca. 15 gr.). Als het koud is dus minder resonantie!!!!!!! Heb jij er een verklaring voor? Ik had al wel vaker het idee dat het de eene keer erger is dan de andere.</p><p>gr.</p><p>Martin</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2008 17:55 #88655 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Resonantie
<p>Martin,</p><p>
werken aan cardanas begint met deze los te maken. Om daarmee problemen te
vermijden - of dit te vergemakkelijken - heb ik bij "Vervangen
ophangrubbers tussenas lager" (03-06-2007, Michiel Helsloot) een tip
gevoegd, en volgens Michiel is het dan "een fluitje van een cent [met de
juiste ring/steek sleutels]" [en met de juiste plaatsing van deze].</p><p>
Succes met werken aan cardanas.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2008 22:12 #88654 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Resonantie
<p>Beste Martin,</p><p>Als je in de gelegenheid bent kun je het beste vrijdag of zaterdag even langskomen, ik ben er dan de hele dag en dan kan ik even een rondje met je rijden en het geluid misschien terplekke voor je traceren.</p><p>Succes en misschien tot ziens.</p><p>Groet, Dries Bakkenes</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.