olie versnellingsbak (en koppeling?) hoe bijvullen?

• Vincent Oldenbroek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-03-2008 21:43 #50497 door Vincent Oldenbroek (GAST)
olie versnellingsbak (en koppeling?) hoe bijvullen? is gemaakt door Vincent Oldenbroek (GAST)
Hallo!

Het gaat over een volvo 164E van 1972.

Kort maar krachtig:

Hoe vul je de olie van de versnellingsbak bij en met welke olie? Heb de auto op de brug gehad maar is mij niet duidelijk waar bij te vullen.

Ik lees dat men de versnellingsbak met motorolie bijvult als het om een volvo 164E met overdrive gaat? maar weer andere olie als het om ALLEEN een versnellingsbak gaat, dus zonder overdrive.

Groeten Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2008 09:49 #88674 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic olie versnellingsbak (en koppeling?) hoe bijvullen?
Ik heb geen 164, maar een P1800E. Ik ga er gemakshalve van uit dat de bak hetzelfde is.
De versnellingsbak, ongeacht of er een overdrive achter hangt, mag gevuld worden met motorolie 20W50. (geen synthetische). Versnellingsbakolie mag ook. Ik gebruik Castrol 75 W 90, maar andere merken kunnen natuurlijk ook. Je hoeft het dan minder vaak te vervangen.
Bijvullen zou ik alleen doen met het type olie dat er al in zit. Er zitten 2 pluggen aan de rechterkant in de bak. De onderste om af te tappen, de bovenste om te vullen.(best wel logisch eigenlijk)
Het vullen is een beetje lastig. Sommige merken leveren olie in een fles met een uittrekbare tuit die je in de bak steekt en dan hoef je alleen maar te knijpen. Een andere mogelijkheid is de aanschaf van een oliespuit. Dit is een soort grote injectiespuit met een inhoud van een halve liter.(niet duur, ca. 10-15 euro)Als laatste raad ik aan om een goed handboek te kopen. Haynes als er een is voor de 164. Dit soort dingen staat er, met foto's, netjes in uitgelegd.

• Vincent Oldenbroek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-02-2014 23:14 #137630 door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic olie versnellingsbak (en koppeling?) hoe bijvullen?
Bedankt voor de goede uitleg! Destijds goed gelukt (ben weer opnieuw aan het sleutelen en actief!)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD