Trillingen
- Martijn Vonk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 16:00 #50395
door Martijn Vonk (GAST)
Trillingen is gemaakt door Martijn Vonk (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Net bekend met de Amazon en ben er helemaal gek van, alleen...</p><p>Begon de auto ron de 90 km/hr te resoneren, of iig zo te trillen dat er resonatie ontstond.</p><p>Nu trilt de auto ook bij het optrekken, bij gas los of constant rijden niet.</p><p>Ik heb de steun van de schakelbak al vervangen en merkte zoen ik van de week gesleept werd, dat er dan geen trilling was (het zijn dus niet de banden).</p><p>Kruiskoppelingen hebben geen speling.</p><p>Wie kan mij helpen? Er is dus niet aan de aandrijf lijn gesleuteld, waardoor het euvel ontstond.</p><p> </p><p>Tevens zou ik hierbij willen vragen of iemand belkend is met een soor 'gierend' geluid (bij mij in z'n 2 en 3). Het geluid wat je ook wel hoord als er op de motor wordt afgeremd.</p><p> </p><p>Ik wil de wagen graag gaan opknappen, maar wil hem eerst technisch in orde hebben.</p><p>Dank,</p><p>Martijn</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-05-2008 16:49 #89072
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Trillingen
<p>Hallo Martijn,</p><p>Wat is het bouwjaar van je Amazon?</p><p>Mijn eerste reactie is toch de aandrijflijn. Als je zegt dat de kruiskoppelingen goed zijn zou ik het volgende zeggen: Of hij zit verkeerd in elkaar geschoven (maar je geeft aan dat het spontaan ontstaan zonder eraan te sleutelen) of de midden ophanging.</p><p>Dus dan zou ik zeggen midden ophanging.</p><p>Bij het nieuwe type (vanaf ik meen 1967) is het een rubber dat rondom de as zit. Deze zal dan gescheurd zijn waardoor de as niet meer in balans gehouden wordt.</p><p>Bij het oudere type (dus tot ca 1967) zijn het twee rubbers met pennen. Dan zouden die rubbers versleten zijn of is wellicht zelfs een van de pennen gescheurd waardoor er geen goede demping meer is van de as.</p><p>Succes,</p><p>Groeten Lars</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 20:32 #89071
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Trillingen
<p>Wat de trillingen betreft sluit ik me aan bij Lars. Het gierende geluid dat je bedoelt, is deels versnellingsbak (doen ze allemaal) en deels de achteras vermoed ik (doen ze ook allemaal!). Als alles gereviseerd is, is het minder of weg, maar dat geluidje wat jij bedoelt hoort er echt bij. Ik heb het van en bij meerdere mensen gehoord. Is geen enkel punt, de bakken en assen kunnen echt mega lang mee. </p><p>Groeten en have fun with your Volvo! Marijn </p><p> </p><p> </p>
- Martijn Vonk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 21:10 #89070
door Martijn Vonk (GAST)
Beantwoord door Martijn Vonk (GAST) in topic Trillingen
<p>Allereerst hartelijk dank voor de reacties!</p><p>Het gaat om een amazon, op gas, uit 65.</p><p>Ga vanavond nog naar de as kijken. </p><p>Wat het gieren betreft: het is later pas ontstaan en is erg hard. Is ook alleen in z'n 2 en nog harder in z'n 3.</p><p>Begrijp dat er geluiden zijn die ik 'voor lief' moet nemen tov een moderne auto, maar dit klopt niet. </p><p>Dus mocht er nog iemand meer over weten...? Ik hoor het graag.</p><p> </p><p>Groet,</p><p>Martijn</p>
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 21:40 #89069
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Trillingen
zit er genoeg olie in je versnellingsbak?
07-05-2008 22:48 #89068
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Trillingen
<p>Een geluid is natuurlijk altijd lastig te beoordelen op een forum. Een hard gierend geluid hoort natuurlijk niet, wat bijgeluiden (die ik misschien inmiddels normaal vind) wel. Voor mijn gevoel maakt mijn Amazon geen gierend geluid.</p><p> </p><p>Is dat gieren ook als je gewoon rijdt of juist alleen als je de koppeling intrapt?</p><p>In dat laatste geval zou het je druklager kunnen zijn, maar dan moet het onafhankelijk van de versnelling en alleen tijdens het tijden optreden.</p>
- Martijn Vonk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2008 11:01 #89067
door Martijn Vonk (GAST)
<p>Geluid wordt erger als ik de kopeling los laat, dus hoe meer hij 'echt' in z'n (met name) 3 staat, hoe harder het gieren.</p><p>Het geluid is er ook opeens in gekomen en daarna wel erger geworden. Maar ik weet dus zeker dat het niet hoort.</p>
08-05-2008 13:27 #89066
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Trillingen
<p>Je zou zeggen dat de bak een kapot uitgaand lager heeft (de 2de en 3e zitteen meen ik op verschillende assen). </p><p>Zoals al eerder is gesteld, is het moeilijk op afstand een diagnose te geven voor zoiets, maar toch. </p><p>De trillingen kunnen daar ook mee te maken hebben, maar ook kan het zijn dat er een kruiskoppeling vast zit, dan gaat de as slingeren. Echter, ik vrees met grote vrees dat de bak de boosdoener is. </p><p>Gelukkig zijn er genoeg tweedehands bakken in omloop!.</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Martijn Vonk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2008 09:33 #89065
door Martijn Vonk (GAST)
<p>Allen hartelijk dank voor jullie reactie(s)!</p><p>Heb hier 2 liter 'Gearoil 80W-90' staan om de olie in de schakelbak te vervangen.</p><p>Verder heb ik besloten binnenkort de cardanas goed te inspecteren en, in ieder geval, waar nodig te reviceren. Misschien wel helemaal, is dat ook maar gebeurd.</p><p>Toch nog een vraag:</p><p>Wat zijn de kosten voor een totale rivisie van de as, voor onderdelen. Schat mezelf handig genoeg in het zelf te doen.</p><p>Wanneer je wat met de as doet, moet deze altijd opnieuw uitgelijnd/gebalanceerd worden?</p><p>En weet iemand een adres (goedkoop, natuurlijk) waar dat kan in de omgeving van Amersfoort?</p><p> </p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
10-05-2008 20:37 #89064
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Trillingen
<p>Oei! Nee, dat klinkt idd. als een geluid dat niet hoort! Ik heb ook net mijn cardanas laten reviseren. Je moet ongeveer op het volgende rekenen: 3x keer kruiskoppeling= +- € 90,- (als je ze er zelf inzet), balanceren: +- € 80,- . Ik heb hele leuke en goede ervaringen met Cardanas uit Apeldoorn (
www.cardanas.com
), na veel mindere ervaringen met Rietveld uit Oosterhout.... (daar zal ik het bij laten...!).</p><p>Kijk wel even heel goed naar je bak en koppeling, want dat geluid hoor je dus ook meer of minder als je je koppeling intrapt. Remt je wagen ook meer af op dat geluid, denk je?</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p><p> </p>