- Berichten: 115
smeernipppels aandrijfas
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-05-2008 11:10 #50365
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
smeernipppels aandrijfas is gemaakt door Henry van Leusden
Bij de nieuwe kruisstukjes voor de aandrijfas, zitten (zeer) lange smeernippels. Ik heb de indruk dat deze nippel(s), in ieder geval de achterste die het meest te verduren heeft, een probleemloze werking van de kruisstukjes belemmeren omdat ze worden afgekneld bij het verdraaien van de kruisstukjes oftewel bij draaiing van de aandrijfas onder een hoek. Klopt dit? Is het de bedoeling dat de lange smeernippels na het smeren, worden verwijderd en worden vervangen door de schroef die er ook bij zit?
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joan Tacx
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 138
22-05-2008 18:09 #89184
door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic smeernipppels aandrijfas
Beste Henry,
Dat er bij de kruisstukjes een aparte schroef geleverd wordt is mij nog niet bekend.
De lange smeernippel zou weinig problemen moeten geven, omdat de aandrijfas bijna altijd recht loopt.
Alleen bij inveren van de achterveren, onstaat er een hele kleine hoek.
Daar zou de smeernippel geen problemen mee moeten hebben lijkt mij.
Dat er bij de kruisstukjes een aparte schroef geleverd wordt is mij nog niet bekend.
De lange smeernippel zou weinig problemen moeten geven, omdat de aandrijfas bijna altijd recht loopt.
Alleen bij inveren van de achterveren, onstaat er een hele kleine hoek.
Daar zou de smeernippel geen problemen mee moeten hebben lijkt mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
22-05-2008 19:24 #89183
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic smeernipppels aandrijfas
<p>Henry,</p><p> </p><p>ik heb ooit ook eens met dit probleem te maken gehad. Heb toen gevonden dat
er een mogelijke plaatsing van het kruisstukje of kruiskoppeling bestaat
waarbij de nippel geen last heeft - dus geen "afknelling" - wanneer de
verschillende delen van de aandrijfas tov mekaar bewegen, bvb wanneer
achterveren ingedrukt worden. Maak dus eens wat tijd vrij om de juiste plaatsing
te vinden.</p><p> </p><p>
Succes en groeten
</p>
er een mogelijke plaatsing van het kruisstukje of kruiskoppeling bestaat
waarbij de nippel geen last heeft - dus geen "afknelling" - wanneer de
verschillende delen van de aandrijfas tov mekaar bewegen, bvb wanneer
achterveren ingedrukt worden. Maak dus eens wat tijd vrij om de juiste plaatsing
te vinden.</p><p> </p><p>
Succes en groeten
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 584
22-05-2008 20:18 #89182
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic smeernipppels aandrijfas
Let erop dat je, zoals Willy aangeeft, maar een manier hebt om de kruiskoppeling in het juk te plaatsen. Aan een kant van het juk is er een "hap"uit. Daar moet de smeernippel in komen te vallen. Plaats je de kk op de verkeerde manier dan breekt je smeernippel af tijdens het rijden. Maakt niet uit of je een lange of korte smeernippel hebt, zolang die maar in de uitsparing valt. De lange smeernippel is wat praktischer omdat je de vetspuit daar makkelijker op kunt krijgen. Bij mijn ES zit er nl op een kk een korte en op de andere kk een lange smeernippel, vandaar dat ik het kan vergelijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.