Overdrive electrisch aansluiten

• Victor Broos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2008 10:58 #50346 door Victor Broos
Overdrive electrisch aansluiten is gemaakt door Victor Broos
<p>Ik heb een Zweedse OD/M41 combinatie gekocht met onbekende historie - ik hou wel van een beetje spanning in het leven zullen we maar zeggen en ik wil er nog mee op vakantie ook. Na het op de rolbeugels zetten van mijn 122S (dat werkt makkelijk!), het vervangen van allerhande onderdelen (koppeling+lagers+kruiskoppelingen cardan etc) is de overdrive klaar voor montage. Electrisch aansluiten is niet moeilijk met alle beschrijvingen op het www, MAAR....de solenoid had fff geen draden meer om aan te sluiten. Dus het witte plastic kapje eraf gehaald en eens zeer interessant een half uur naar de onderliggende draden en schakelaar gekeken. De aansluitingen waren ooit gesoldeerd maar het was niet meer herkenbaar waar draden voor externe aansluiting op hadden gezeten. Nog wat gemeten etc...</p><p><strong>Conclusie en vragen;</strong> ik snap niet hoe de draden op de solenoid aangesloten moeten worden. Ik begrijp dat er een aansluiting op massa moet (<strong>Vraag1</strong>; komt de massa (-) via het chassis op de solenoid of moet deze apart aangesloten worden) Als dit een aparte aansluiting is, welk punt moet ik dan nemen. Makkelijker wordt het al als ik weet of er een of twee draden uit de solenoid komen - als het er een is moet dat de plusdraad zijn. <strong>Vraag2:</strong> De plus draad; waar aan te sluiten op het inwendige van de solenoid? Er zijn drie mogelijkheden. Kan ik de solenoid testen als deze niet op de auto zit. Er verschijnen steeds meer vreemde storingsverhalen in het forum die uiteindelijk richting solenoid wijzen; ik test de basisfunctie liever voor zover mogelijk op de werkbank dan straks onder de auto....</p><p>Als jullie mij kunnen helpen zal ik nog berichten of ik ooit in Spanje ben aangekomen.....en hoe. Leedvermaak is vaak ook een deel van onze hobby denk ik maar.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-05-2008 16:37 #89267 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Overdrive electrisch aansluiten
<p>Hallo Victor, Er komt maar 1 draad uit de spoel naar buiten, de andere zijde van de spoel ligt normaal inwendig aan massa. Er zit echter nog een addertje onder het gras. De spoel heeft 2 windingen, waarvan er een wordt uitgeschakeld zodra de plunjer in de spoel geheel is aangetrokken. Die ene spoel houdt dan de plunjer in de spoel aangetrokken. Dit is gedaan om het grote stroomgebruik, nodig om genoeg kracht te hebben, terug te brengen. De in en uitschakeling van de tweede spoel word bewerkstelligt door een contact achter in de spoel en wordt bediend door de kern wanneer deze geheel achterin getrokken is. Of dit gemakkelijk te zien en te controleren is welke draad aan massa moet liggen en welke de schakeldraden zijn die inwendig de spoelen schakelen zou ik echt niet weten. </p><p>De spoel word aangeslotewn via een krachtrelais om de grote stroomsterkte aan te kunnen.</p><p>Succes H.v.Roekel</p><p> </p><p> </p>

• Victor Broos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2008 21:45 #89266 door Victor Broos
Beantwoord door Victor Broos in topic Overdrive electrisch aansluiten
Herman bedankt voor de feedback; nu begrijp ik waar al die draadjes vandaan komen! Er zijn twee spoelen om logische reden (als je het uitgelegd krijgt) De schakelaar die jij noemt is na afname van de kunststof beschermkapjes goed te zien (normaal doe je dat natuurlijk niet) en ik kon, nu ik wist dat maar &eacute;&eacute;n draad uit de solenoid kwam, ook "duidelijk" zien waar die ene draad op-gesoldeerd moest worden. Ik rijd nog niet maar het probleem solenoid is definitief getackeld.

• Victor Broos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 19:28 #89265 door Victor Broos
Beantwoord door Victor Broos in topic Overdrive electrisch aansluiten
Ik ben wel in Spanje aangekomen, maar niet met mijn Ama. Je gelooft het niet, maar de OD werkte perfect. Alleen is de - aangepaste M40 naar de Filisteinen! Na de vakantie daar maar een oplossing voor verzinnen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD