Achteras oud ijzer? - lager uitgelopen

Lees meer
29-05-2008 11:14 #50345 door Victor Broos
Achteras oud ijzer? - lager uitgelopen is gemaakt door Victor Broos
<p>Bij het monteren van een OD (zie andere mailing onder mijn naam), wilde ik direct het lekken van de inkomende as (cardanas zijde) van de achteras oplossen (geringe lekkage maar toch). Nieuwe keerring gekocht en met een grote schroevendraaier was de oude keerring er zo uit. Even de nieuwe keerring met wat olie ingesmeerd om de montage te vereeenvoudigen en ......shit; wat een speling in die ingaande as! Blijkt bij nadere bestudering het lager los te liggen in de as. De buitenring/schaal van het lager heeft meegedraaid met de as (ik had het tussenlager van de cardanas vervangen omdat ik al vond dat er wat teveel groink-geluiden in de aandrijflijn zaten - is nu duidelijk dit lager geweest). <strong>Vraag;</strong> Iemand met dezelfde ervaring? Kan ik de achteras zonder gewetenswroeging laten scrappen/oud ijzer of is er nog redding mogelijk voor dit industrieel erfgoed?</p><p>Ik heb nog wel een as liggen, maar Holly Molly moet weer alles eraf (veren/schokbrekers/remmen etc) en ik weet niet of die reserveas wel goed is! Moet ook nog naar Spanje op vakantie; dus eigenlijk maar goed dat ik het defecte lager - met wat geluk want ik was er niet naar op zoek - nu heb gevonden. Ondanks de tegenslag ben ik dus toch wel weer blij ook.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2008 14:25 #89273 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Achteras oud ijzer? - lager uitgelopen
Hangt een beetje van de speling af. Loctite heeft een goedje dat lagers centrisch borgt op een as. Dit kan spelingen tot 1 mm opvullen. Je vijlt en schuurt de ergste bramen er wat af, brengt het spul aan, schuift het lager er met een draaiende beweging op, even laten drogen en klaar. Een bus draaien die over de as past en daar weer een nieuw lager over kan ook, maar dan heb je wel een draaibank nodig. Nordrive in Drachten heeft misschien nog betere adviezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel van Genderen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-05-2008 21:00 #89272 door Marcel van Genderen (GAST)
Beantwoord door Marcel van Genderen (GAST) in topic Achteras oud ijzer? - lager uitgelopen
<p>Hallo, ik heb eventueel ook nog een goede achteras liggen , ik heb hier zelf ongeveer 20000 km mee gereden en had verder geen bijgeluiden of andere problemen, hij hoeft niet de hoofdprijs te kosten en misschien heb je nog wat te ruil? ik ga hem weg doen omdat ik een as van het nieuwere type nodig heb1968+</p><p>succes Marcel</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2008 22:21 #89271 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Achteras oud ijzer? - lager uitgelopen
<p>Om de keering te kunnen vervangen heb je de flens van de as gehaald. Deze flens zorgt er tevens voor dat de conische lager van de pignonas vast komen. Zonder de flens kan die as dus inderdaad een cm ofzo heen en weer. Dat hoort zo. Met het vastzetten van de flens is alles weer in orde gok ik zo.</p><p> </p><p>Ben Flierman</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2008 21:40 #89270 door Victor Broos
Beantwoord door Victor Broos in topic Achteras oud ijzer? - lager uitgelopen
Oh Ben! You saved my Sunday. Ik kwam op zondag, keek en overwon - allemaal op dezelfde dag! Ook een beetje dom en niet goed gekeken achteraf; Maar achteraf - koe enzo. Aan het lager mankeert niets; gewoon nieuwe keerring erin en flens met moer terugplaatsen. Bedankt! PS; Marcel; ik rijd nog niet, dus misschien maak ik alsnoggebruik van je aanbod als het onverhoopt mocht gaan rammelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2008 16:37 #89269 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Achteras oud ijzer? - lager uitgelopen
<p><em></em></p><p><em>"Oh Ben! You saved my Sunday."</em></p><p> </p><p>Never hurts to help....</p><p> </p><p>Ben</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2008 17:28 #89268 door Jan Mulder
Beantwoord door Jan Mulder in topic Achteras oud ijzer? - lager uitgelopen
Marcel, heb je die achteras nog?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.