Amazon springt bij stilstand uit versnelling

• Willem van Dam
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2008 09:34 #50242 door Willem van Dam
Amazon springt bij stilstand uit versnelling is gemaakt door Willem van Dam
<p>Hallo Volvovrienden,</p><p>Een maand geleden heb ik een Amazon uit 1969 gekocht. In het vooronder ligt een B20A motor die gekoppeld is aan een versnellingsbak met overdrive. Heerlijke auto om mee te rijden.</p><p>Probleem met de versnellingsbak is dat deze bij stilstand niet in de eerste versnelling en ook niet in z'n achteruit blijft staan. V&oacute;&oacute;r het wegrijden moet je de pook dus vasthouden, het gekke is dat wanneer de auto eenmaal in beweging is je de pook los kunt laten. De bak blijft dan wel in de gekozen versnelling staan. Zoals gezegd doet het verschijnsel zich alleen voor bij &eacute;&eacute;n en achteruit.</p><p>Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn? Niet goed werkend vergrendelingssysteem met veerbelaste kogeltjes in de schakelstangen of vergaande algehele slijtage van de bak? Of is het een makkelijk te verhelpen probleem?</p><p>Het is vooral lastig bij inparkeren, omdat je met beide handen moet sturen en tegelijk de pook vast moet houden. De bak schakelt verder goed en maakt geen rare bijgeluiden.</p><p>Als jullie tips hebben hoor ik het graag.</p><p>Groetjes Willem</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-08-2008 14:18 #89662 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Amazon springt bij stilstand uit versnelling
Hallo Willem,

Ik vermoed dat de veertjes in de versnellingsbak wat slecht zijn geworden.
Helaas moet de versenllingsbak er onder uit.
Als je het deksel van de bak dan opligt zie je 3 veertjes zitten.
Onder deze veertjes zitten 3 kogeltjes.

Hoogstwaarschijnlijk hebben de veertjes hun kracht verloren.

Wat ik ook even zou controleren of de koppeling goed los komt, niet dat er krachten op de bak blijven staan,
als de koppeling is ingetrapt.

Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD