pakkingen overdrive vervangen

• Ger Derksen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 14:16 #50240 door Ger Derksen (GAST)
pakkingen overdrive vervangen is gemaakt door Ger Derksen (GAST)
<p>Volvovrienden,</p><p>Na het opknappen van de motor ben ik begonnen aan de versnellingsbak met overdrive. Deze combinatie is door Fred Klok tijdens de technische avond in oktober 2007 gebruikt om de werking van de overdrive uit te leggen en te demonstreerd. Gelukkig bleek alles perfect te werken. Reden genoeg om niet alles los te draaien.</p><p>Toch is er een klein probleempje dat ik graag wil verhelpen. Tussen de versnellingsbak en de overdrive lek er wat olie. Niet veel, maar te veel om het zo te laten zitten. Nu las is in een van de vragen dat "de acht boutjes" losgedraaid konden worden om de overdrive van de versnellingsbalk te scheiden. Zelf heb ik "de vier boutjes" waarmee de overdrive aan de versnellingbak vast zit, losgedraaid. De versnellingsbak komt dan inderdaad los van de overdrive. Een lange as steekt in de overdrive. Ik durf de as er niet helemaal uit te trekken, bang dat er wat losse onderdelen achterblijven zodat montage een hele lastige klus gaat worden.</p><p>Mijn vraag is: Wat mag ik ongestraft losdraaien om de overdrive te demonteren. Zoals aangegeven wil ik de overdrive en de versnellingsbak in takt laten en wil ik alleen de pakkingen vervangen. Wat is wijs?</p><p>Groet, Ger Derksen</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2008 22:57 #89674 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic pakkingen overdrive vervangen
<p>Dag Ger,</p><p>
ik lig ook met een set nieuwe pakkingen om olielekken bij D-type OD te
dichten. Ik was destijds ook in Bergen-op-Zoom bij uitleg over OD door Frek
Klok. Ik wacht dus ook op iemand's uitleg over hoe dit best gedaan wordt. </p><p>
Op zoek naar info in forum archief over vervangen van pakkingen bij OD kwam
ik vanavond een interessante tip tegen van Ben Flierman bij onderwerp
"veersluitring in versnellingsbak" (Jacco, 16-04-2005):</p><p> </p><p>"<em>Feitelijk had je de OD niet eens helmaal los hoeven te halen. Ik heb hem
ook wel eens een stukje los gehaald en vervolgens de nieuwe pakking aan de
bovenkant even doorgeknipt en hem er zo dus gewoon tussen gedaan,..."</em></p><p>
Tijdens de pauze had ik ook kort onderhoud met Fred, en noteerde daarbij
zijn raad bij vervanging van pakkingen bij OD: "...smeer deze vooraf in met
'Loctite 475' (oranje)".</p><p>
Hopelijk helpt dit wat.</p><p>
Groeten, Willy DB</p><p> </p>

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-08-2008 14:05 #89673 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic pakkingen overdrive vervangen
Ik ben ook bezig met het reviseren van een overdrive met versnellingsbak.
Als je de overdrive los wil nemen van de bak, is dit het beste te doen op de naad van de tussenflens en de overdrive.
Dus niet op de naad van de tussenflens en de versnellingsbak. Ga je dan trekken is er grote kans dat de rollagers van de versnellingsbak er uit vallen.

Mijn advies blijft als je 1 pakking moet vervangen, neem er de tijd voor en vervang alle pakkingen.
Je bent er dan zeker van dat hierna niet de volgende pakking gaat lekken.

In september zal Fred Kok wederom een technische avond verzorgen bij Regio West over de Overdrive.
Meld je voor deze avond wel aan, vanwege de lokatie. (Den Haag)

Regio West
joan.tacx [at] casema.nl

• Ger Derksen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-08-2008 16:49 #89672 door Ger Derksen (GAST)
Beantwoord door Ger Derksen (GAST) in topic pakkingen overdrive vervangen
<p>Willy en Joan,</p><p>Bedankt voor jullie reactie. Het advies van de loctite zal ik zeker opvolgen. Al eerder heb ik de raad gekregen om pakkingen in te smeren met koperpasta. Wat het verschil is tussen de loctite en de koperpasta laat ik me graag uitleggen.</p><p>Joan, jij adviseert mij om de overdrive los te maken op de naad van de tussenflens en de OD. (de eerder genoemde "acht moertjes". De "vier boutjes", waarmee de tussenflens vast zit aan de versnellingsbak, heb ik al los gehad. De OD heb ik yoen een endje ( een centimeter of 10) losgetrokken van de versnellingsbak. Verder durfde ik toen niet te gaan. Als ik het toen goed gezien heb trek ik de as die in de versnellingsbak vast zit uit de OD. Is deze as een losse as. Je schreef dat het gevaar bestaat dat de rollagers van de versnellingbak er uit vallen, maar er gebeurde in de versnallingbak helemaal niets. Ik heb het spul weer in elkaar geschoven en alles werkte weer al van ouds.</p><p> Groet, Ger Derksen</p>

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-08-2008 17:14 #89671 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic pakkingen overdrive vervangen
Als je de 4 boutjes losneemt, ligt ook het achterste lager van de versnellingsbak los. die wordt door een metalen plaat met deze 4 boutjes ook vast gehouden.
Als je gaat trekken kan het gebeuren dat je het lager mee trekt.

Daar de as van de versnellingsbak uit twee delen bestaat, met daar tussen in een aantal rollagertjes.
Als je gaat trekken en de as trek je ook een stukje uit de versnellingsbak.
Is de kans aanwezig dat 1 van deze rollagertjes "omvalt" je krijgt het lager met as dan niet meer op zijn plek.
Als dat dan gebeurd moet de bak uit elkaar. Moeilijk is dat niet, maar wel tijd rovend.

Indien je de acht moertjes los draait blijft het lager van de versnellingsbak op zijn plek.
Met voorzichtig trekken is het mogelijk om de as uit de overdrive te trekken, het kan zijn dat hij her en der een beetje blijft steken. Het terug plaatsen van de as in de overdrive heeft mij veel werk gekost, omdat in de overdrive alles goed op
1 lijn moet staan.

Groeten
Joan

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2008 17:54 #89670 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic pakkingen overdrive vervangen
Luister goed naar de raad van joan tacx.Je hebt geluk gehad,dat de hele boel niet uit elkaar is gedonderd en dan kun je je hele bak uit elkaar halen.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2009 00:08 #89669 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic pakkingen overdrive vervangen
<span style="font-style: italic;">Luister goed naar de raad van joan tacx.Je hebt geluk gehad,dat de hele boel niet uit elkaar is gedonderd en dan kun je je hele bak uit elkaar halen.

</span>Van elkaar halen dus op het tussenstuk en de OD (8 boutjes) en niet op het tussenstuk en de bak (4 boutjes). Allemaal goed, maar wat als nu net daar olie (een pakking?) lekt<span style="font-style: italic;">?
</span>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD