overdrive

  • Peter Frankefort (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-08-2008 23:54 #50226 door Peter Frankefort (GAST)
overdrive is gemaakt door Peter Frankefort (GAST)
<p>Ik heb een overdrive J type, maar deze slipt als je de overdrive inschakeld, ook slipt de overdrive als deze wordt uitgeschakeld . Buiten het (veel) slippen schakelt de overdrive zeer "soft " in resp uit . De oliedruk is goed 31ato .De beide voeringen op de beide conische trommels zijn voldoende dik. en schakelen dus met voldoende druk op de frictie voering. Ra ra hoe kan dit???? Weet er iemand raad. Ik zelf denk dat een of meerdere van de vier drukcilinders door slijtage aan de zuiger(s) en of geleidewand van de cilinder de zuiger(s ) "kantelt". Ik denk dat temeer omdat de overdrive slipt in beide gevallen zoals ik al verteld heb. Mede denk ik dat ,omdat ik de 4 zuigertjes akelig "kort" vind. </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bauke Akkerhof (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-08-2008 21:29 #89725 door Bauke Akkerhof (GAST)
Beantwoord door Bauke Akkerhof (GAST) in topic overdrive
<p>Hallo Peter,</p><p>Wat je schrijft zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Ik heb zelf eens een J type van een kennis uit elkaar gehaald en hier bleek ook dat van een van de cilinders de wand was ingesleten. (hier zitten 2 zuiger in). Voor mijn gevoel zou de zuiger op een keer niet meer goed in de cilinder bewegen. (overigens werkte deze OD nog wel) Ik heb hier nog wel een aantal foto's van. Als je er belang bij hebt kan ik je ze mailen. Zelf heb ik een D type die ik zelf heb gereviseerd en er nu alweer 15000 km met veel plezier mee heb gereden. Mijn mailadres is b.akkerhof@planet.nl Ik hoor het nog wel.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2008 20:54 #89724 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic overdrive
Hallo Peter,

Het is vreemd dat de overdrive ook slipt bij het uitschakelen. Bij het uitschakelen zou de olie druk direct moeten weg vallen.
Zodat door de veren de overdrive in de normale stand geduwd wordt.
Het langzaam in en uit schakelen zou kunnen komen, als er olie kanaaltjes verstopt zitten. De olie kan er dan niet snel genoeg naar toe en ook niet snel genoeg weg lopen. Het kantelen zou kunnen, maar is niet het eerste waar ik aan denk.
Het zou ook nog kunnen zijn dat de olie te dik is, de olie moet ongeveer motorolie zijn als bijv: 20W50.
Er gaat zo'n 1,6 a 1,7 liter olie in de gecombineerde versnellingsbak/overdrive.

Soms helpt het om de overdrive uit elkaar te halen en alle kanaaltjes te spoelen met benzine o.i.d.
Daarna nieuwe rubbertjes her en der. Dan zou die het weer moeten doen, denk ik.

Succes
Groeten
Joan Tacx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2008 08:27 #89723 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic overdrive
<p>Peter,</p><p> </p><p>Voordat je de hele OD loshaalt: begin eerst even met de solenoid los te halen en schoon te maken. Mogelijk loopt deze stroef waardoor het in/uitschakelen ook langzaam gebeurt.</p><p> </p><p>Ben</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.