achteras uit het midden?

• Edgar Beekhuyzen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-08-2008 11:23 #50215 door Edgar Beekhuyzen
achteras uit het midden? is gemaakt door Edgar Beekhuyzen
<p>ha "volvofreaks".</p><p>Er is mij tijdens de apk gezegd dat de achteras van mijn katterug iets uit het midden staat ,naar links toe. Was verder geen probleem.Dit is alleen zichtbaar als je onder de auto staat en naar de schokbrekers kijkt. (links minder ruimte)Is het zo dat als de auto inveerd de as naar links komt i v m de schuinlopende stang achter de as (stabilisatorstang?)kan dit komen door versleten veren?</p><p>groeten edgar</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Huib Wassink (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-08-2008 23:55 #89764 door Huib Wassink (GAST)
Beantwoord door Huib Wassink (GAST) in topic achteras uit het midden?
<p>Ik ken de katterug niet, maar met een van mijn Amazons is dat ook het geval.</p><p>Volgens mij komt dat inderdaad doordat de reactiestang de as iets uit het midden drukt.</p><p>Ik heb dat vooral bij zware belading in combinatie met mijn gastank.</p><p>Huib</p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2008 19:28 #89763 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic achteras uit het midden?
Dat de achteras iets uit het midden staat kan eigenlijk niet anders als je de originele veren er nog onder hebt zitten. Na 40 - 45 jaar of meer trouwe dienst zullen de veren toch een beetje hun veerkracht verloren hebben, en wat korter geworden zijn. Dan krijg je hetzelfde effect als Huib Wassink noemt met zijn gastank. De Panhard-stang, de reactiestang waar hij het over heeft, drukt de carrosserie bij het inveren iets opzij.
Deze constructie werd nog tot en met de 700 serie toegepast. Bij de 200 serie was het zo erg, dat ik eens iemand achterin heb gehad die zeeziek werd van de bewegingen die de carrosserie maakte! Die auto had dan ook de nodige kilometertjes achter de kiezen, ik meen zo'n 320.000, dus de veren waren echt een eind heen, en de schokdempers waren ook niet nieuw meer.
Overigens is het probleem, als het dat zou zijn, prima op te lossen met een set progessieve veren. Ook zijn er verzwaarde veren te koop speciaal bedacht voor autos met gastank achterin.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD