Ratelen achteras Amazon automaat
- Ton Nijhof (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-08-2008 10:29 #50199
door Ton Nijhof (GAST)
Ratelen achteras Amazon automaat is gemaakt door Ton Nijhof (GAST)
<p>Mijn Amazon van bouwjaar '68 is voorzien van een automaat. De vorige eigenaar maakte mij voor de koop attent op een bonkend/ratelend geluid vanaf de achterkant van de auto. Hij dacht zelf aan de uitlaat die ergens het plaatwerk zou raken. Na het monteren van een nieuwe uitlaat (was nodig) bleef het geluid. Mijn motor (B18A) loopt perfect en met de nieuwe uitlaat ook heel stil. Het bijgeluid valt nu nog meer op en ik begin mij er een beetje aan te ergeren. Ik heb verschillende kenners geraadpleegd. De een zegt een slag in mijn (linker)achteras, de ander denkt aan een kapot lager in de aandrijfas. Typisch aan het geratel is dat het volledig weg is wanneer ik gas geef. Zodra ik op de motor afrem komt het terug. Wat mij ook opvalt is dat de heftigheid afhankelijk is van de snelheid en dat het geratel bij het nemen van een wat scherpere bocht, bijvoorbeeld op een verkeersknooppunt, ook weg is. Ik heb twee vragen: Uiteraard de vraag wat is er aan de hand met mijn mooie Amazon? En loop ik het risico dat de hele boel achterin vastloopt met alle gevolgen van dien?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31-08-2008 13:09 #89860
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Ratelen achteras Amazon automaat
<p>Hallo Ton,</p><p>Lagergeluiden worden in een bocht eerder erger dan minder, dus ik denk niet dat dat het is.</p><p>Ik zit eerder aan je satelietwielen in de klok van je achteras te denken. Die kunnen ook een ratelend geluid veroorzaken.</p><p>Je mag wel even langskomen dan rij ik even een stukje met je mee om te luisteren.</p><p>Groet en succes,</p><p>Dries Bakkenes.</p><p> </p>
01-09-2008 18:00 #89859
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Ratelen achteras Amazon automaat
<p>Wiellager geluiden hoeven niet perse minder te worden in bochten. Zeker niet als het het lager van de binnenbocht betreft.</p><p>De satelietwielen staan bij rechtuit rijden stil (ze draaien niet afzonderlijk), dus dat lijkt me ook niet direct de oorzaak.</p><p>Als de geluiden echt 'bonkend' zijn (je geeft aan bonkend/ratelend) zou ik het eerder zoeken in versleten kruiskoppelingen van de aandrijfas en ophangrubber van de draagarmen. Ook de ophanging van het tussenlager (en lager zelf) van de aandrijfas willen nog wel eens bijgeluiden veroorzaken.</p><p>Op de vraag of je het risico loopt dat 'de hele boel achterin vast loopt' zou ik me niet zo'n zorgen maken. De achterassen zijn bij normaal gebruik behoorlijk robuust (op wat bijgeluid na dan...)</p><p>Ben</p>
tinustuning.nl