Achteras 240 gebruiken?
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-09-2008 14:02 #50193
door Sven Hakbijl (GAST)
Achteras 240 gebruiken? is gemaakt door Sven Hakbijl (GAST)
Ik las in een artikel dat er ama-bezitters zijn die een achteras van een 240 serie onder een amazone gebouwd hebben. Nu zijn er ook PV bezitters, die een ama-achteras onder de PV hebben gebouwd. Kwam bij mij de vraag op: Zou een 240-as onder een PV passen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-09-2008 21:39 #89890
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Achteras 240 gebruiken?
Weet wel dat een 140 as met een kleine aanpassing past maar dan zou ik als een 240 ook past de vooras ook overnemen, staat zo raar met verschillende velgen rijden (steekmaat).
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-09-2008 13:12 #89889
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Achteras 240 gebruiken?
Dat zal niet gaan omdat die mcPherson poten nooit onder de PV gaan passen. Maar ik ben vanzelfsprekend wel aan het speuren naar een mogelijkheid om wielen met dezelfde steek ( En schijfremmen ) te monteren.
07-09-2008 13:38 #89888
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Achteras 240 gebruiken?
Volgens mij is voor de voorkant de makkelijkste route om naven van een 1800 E of ES te gebruiken.Het nadeel is alleen dat deze wat lastiger te vinden zijn en duurder zijn.Verder zou je nog kunnen kijken of je hetzelfde model velgen met verschillende steek kunt vinden.Dit lukt misschien met origineel 5,5J brede Lemmers of Kronrinz velgen.Of anders misschien met Wolfrace of Minilite (GB).Succes,Groeten Lars
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
08-09-2008 11:35 #89887
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Achteras 240 gebruiken?
<p>Als je ook de vooras aanpakt, zou je daar de complete vootrein van een 140 onder kunnen bouwen. Is vrij goed te doen. De 140-serie heeft dezelfde wielsteek als de 200-serie, dus dat matcht mooi. Vooras van de 200-serie met zijn veerpoten is niet echt haalbaar... Overigens: je kunt voor de achter natuurlijk ook gewoon de 140-achteras pakken. Dan heb je tevens dezelfe spoorbreedte en hoef je niet te werken met velgen met verschillende offset. Zou ook niet weten waarom de 200-as een voorkeur zou moeten hebben. </p><p>Dus: misschien een volledig rotte 140 met overdrive kopen: beide assen gebruiken, eventueel de B20 gebruiken samen met de overdrive... Volgens mij heb je dan een super lekkere PV!</p><p>Ben</p>
tinustuning.nl
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-09-2008 12:31 #89886
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Achteras 240 gebruiken?
Dat opperde ik dus ook al, 140 past beter dan de 2 serie.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-09-2008 21:36 #89885
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Achteras 240 gebruiken?
Ik had stiekum naar Ben Flierman zijn zakelijke adres ook een mailtje geschreven waarin ik o.a. het volgende had genoemd:
Vanaf +/- 1981 zijn voor de 240 zgn. M45 Wide Range versnellingsbakken gemonteer in combinatie met de type 1031 achteras. Deze assen hadden andere overbrengingen. I.c.m. de B19K motor was dit 3,31:1; i.c.m. de B21A motor was dit zelfs 3,15:1. Ter vergelijking: Bij een PV was dit 4,56:1 en 4,10:1. Zo'n combinatie is mooi om het toerental bij lange (snelweg-) ritten te reduceren. Dat was dan ook de reden dat ze voor de 200 serie ontwikkeld zijn. Natuurlijk is het ook mogelijk de M47 5-bak te monteren, maar als je die niet kunt vinden is dit een mooi alternatief.
Bovendien is zo'n as weer van een jonger ontwerp, ook zal het gebruikte materiaal weer een beetje beter zijn zodat je mag verwachten van zo'n ingreep heel lang plezier te hebben.
Ben schrjft terecht over velgen met een verschillende offset; de spoorbreedte van een PV-as is 1315 mm; die van een 240/740 as is 1350 mm. Moeten er dus 35 mm weggewerkt worden in de velgen. En dat is best veel. Als dit soort velgen al te vinden zijn.
Zo zijn er nog wel één of twee probleempjes te verzinnen die Ben's voorstel om een "volledig rotte 140" te zoeken aantrekkelijk te maken.
Overigens, heer Minnebo, had ik al geantwoord op de hoogte te zijn dat een vooras van een 200-serie niet ging passen. Was m.a.w. ook nooit een optie. Maar misschien heeft voorgaande duidelijk gemaakt waarom ik aan de type 1031 <span style="font-weight: bold;">achter</span>assen van de 200/700 serie gedacht heb.
Nu ben ik niet zo bekend met de 140 serie; had deze achter schijven? Hoe zit de naaf op de as; ook met een tapse passing met spie of al op een modernere manier?
Tot zover bedankt voor jullie reacties, en ik hoop op meer!
Vanaf +/- 1981 zijn voor de 240 zgn. M45 Wide Range versnellingsbakken gemonteer in combinatie met de type 1031 achteras. Deze assen hadden andere overbrengingen. I.c.m. de B19K motor was dit 3,31:1; i.c.m. de B21A motor was dit zelfs 3,15:1. Ter vergelijking: Bij een PV was dit 4,56:1 en 4,10:1. Zo'n combinatie is mooi om het toerental bij lange (snelweg-) ritten te reduceren. Dat was dan ook de reden dat ze voor de 200 serie ontwikkeld zijn. Natuurlijk is het ook mogelijk de M47 5-bak te monteren, maar als je die niet kunt vinden is dit een mooi alternatief.
Bovendien is zo'n as weer van een jonger ontwerp, ook zal het gebruikte materiaal weer een beetje beter zijn zodat je mag verwachten van zo'n ingreep heel lang plezier te hebben.
Ben schrjft terecht over velgen met een verschillende offset; de spoorbreedte van een PV-as is 1315 mm; die van een 240/740 as is 1350 mm. Moeten er dus 35 mm weggewerkt worden in de velgen. En dat is best veel. Als dit soort velgen al te vinden zijn.
Zo zijn er nog wel één of twee probleempjes te verzinnen die Ben's voorstel om een "volledig rotte 140" te zoeken aantrekkelijk te maken.
Overigens, heer Minnebo, had ik al geantwoord op de hoogte te zijn dat een vooras van een 200-serie niet ging passen. Was m.a.w. ook nooit een optie. Maar misschien heeft voorgaande duidelijk gemaakt waarom ik aan de type 1031 <span style="font-weight: bold;">achter</span>assen van de 200/700 serie gedacht heb.
Nu ben ik niet zo bekend met de 140 serie; had deze achter schijven? Hoe zit de naaf op de as; ook met een tapse passing met spie of al op een modernere manier?
Tot zover bedankt voor jullie reacties, en ik hoop op meer!
- S. Oord
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2009 14:29 #89884
door S. Oord
Beantwoord door S. Oord in topic Achteras 240 gebruiken?
<p>inderdaad, genoeg argumenten voor de 140 serie achteras met schijfremmen, ofschoon die door hun leeftijd ook kunnen zingen. 'k verwoog ook eens een 200 serie eronder te schroeven, edoch steek en extra gewicht. het ding werd oud ijzer.</p><p>ik rijdt al zo'n 20 jaar met, nu mn 2e, 140 achteras onder een amazon combi met overdrive. de achtervelgen (ook) wat naar binnen verbreed en 205 sloffen eronder.</p><p>wat ik aan bovenstaand nog wil toevoegen is de remdrukregeling voor de achteras. in ieder geval de combi heeft relatief meer gewicht achterin en schijfremmen hebben iets meer druk nodig dan trommel voor. theoretisch kun je de remdruk inregelen(wanneer het stelmechanisme het nog doet. een alternatief is de remdrukregelaar van de 140 serie te gebruiken.</p><p>bytheway, wiebren de jong was zo'n beetje de voorloper van de 140 as onder een amazon.</p><p>greetzz, Siemen</p>