Verhouding differentieel veranderen 760

• Sander Westdorp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2026 18:51 - 04-08-2026 18:58 #1481516 door Sander Westdorp
Verhouding differentieel veranderen 760 is gemaakt door Sander Westdorp
Mijn vraag is of de eindoverbrenging van een  differentieel van een 760 uit 87 te veranderen is ? Het betreft een dana 1031 as met 3.54.
het liefst zou ik als het mogelijk is om onder de 3 te komen. Ik weet dat er ook een 3 3 as is en heeeel zeldzaam een 3.15  maar met de 3.54 kom ik na mijn motor en versnellingsbak wissel op de snelweg met 120kmh 3100rpm  en met 3.3 iets van 2800rpm wat veel te hoog is voor een 6cil diesel  die in de orginele auto 2050rpm draait  bij 120kmh 

Ik ben vandaag bij Hartman motorsport  geweest en die zeiden dat het niet mogelijk was omdat het een starre as is en de differentieel niet van de as af kan en dan is hij te groot voor de pers ofz en kunnen ze hem niet zorgvuldig afstellen.  Een ander vertelde me weer dat het  wel mogelijk is . Wie kan mij hierbij helpen of heeft eventueel een adres voor mij
Laatst bewerkt 04-08-2026 18:58 door Sander Westdorp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-08-2026 09:21 #1481530 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Verhouding differentieel veranderen 760
Ik denk dat een andere klok in de achteras zetten een forse uitdaging is. Misschien kun je dan beter kijken naar een andere bak, bijvoorbeeld een T9? Daar is ontzettend veel voor te krijgen om overbrengingen aan te passen, en ze zijn sterk. 

• Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-08-2026 15:50 #1481534 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Verhouding differentieel veranderen 760
Hoi!

De 1031 is geleverd met verschillende overbrengingsverhoudingen variërend van 3.15 - 3.31 - 3.54 - 3.73 - 3.91 - 4.10 en 4.30. Lager dan 3 is niet leverbaar en weet niet wat de verkrijgbaarheid is van de verhoudingen 3.15 en 3.31. 

Of een as star is (of niet), heeft niets te maken met de overbrengingsverhouding in het differentieel; het gaat om het differentieel zelf. Als het goed is, is de 3.15 nog leverbaar, dan inbouwen en afstellen in je as (uiteraard incl. lagers etc) en dan ws ook je steekaslagers...

Bij vragen, stuur een pb.

Beste groet van Justus 

• Sander Westdorp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2026 19:22 #1481537 door Sander Westdorp
Beantwoord door Sander Westdorp in topic Verhouding differentieel veranderen 760
Wat moet er gebeuren om de t9 passende re maken op een M57 motor uit 2005?  En kan hij het best wel hoge koppel van bijna 500nm aan?
Want als dat lukt en hij kan het aan  zou dit top zijn.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-08-2026 21:15 #1481539 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Verhouding differentieel veranderen 760
Een T9 wordt gebruikt voor heel veel motor wissels, tot en met V8 en hoge vermogens/koppel, Google maar eens. En een adapter plaat is wellicht ook wel te maken. 

Ik ken hem niet persoonlijk maar op MP staat vaak iemand die er veel verstand van heeft( heb ik mij laten vertellen toen we bezig waren met een B234 ombouw). Hij staat er op onder de naam BST uit Winkel

• Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-08-2026 21:51 #1481540 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Verhouding differentieel veranderen 760
Ben (Tinus Tuning) heeft ook adapterplaten voor de T9 van Ford. Als ik zoek op T9 dan zie ik limieten staat tot 270 nm; dat is de helft van het koppel dat jij noemt. Dus ik zou dat echt goed onderzoeken, naast dat wat je nodig hebt om het geheel overal op passend te krijgen.
Alles is mogelijk, goed nadenken wat je echt belangrijk vindt in termen van rustig of juist snel rijden, acceleratie, etc... En dan wat je er voor over hebt want sommige oplossingen zijn niet echt goedkoop!
Succes!

• Sander Westdorp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2026 22:38 #1481542 door Sander Westdorp
Beantwoord door Sander Westdorp in topic Verhouding differentieel veranderen 760
Dit is eigenlijk waar ik een beetje tegenaan loop, enerzijds hoor ik bijvoorbeeld de t9 kan hele hoge v8 vermogens aan, en aan de andere kant hoor en lees ik weer dat je moet oppassen met vermogens boven 270mn. De motor die ik heb heeft 486 nm .
Waar ik naar opzoek ben is geen racemonster, waarom de keuze voor deze motor? Dat is simpel namelijk dat ik op zoek was naar een hele betrouwbare 6cilinder lijn turbo diesel die relatief stil en veel zuiniger en vlotter is dan mijn d24tic, als ik voor jongere dan deze ga is de swap ingewikkelder door de elektronica , deze is nog redelijk eenvoudig. Ook motorslopende systemen als EGR DPF Adblue en swirlkleppen zijn eenvoudig ongedaan te maken. En er zijn kant en klare motorsteunen baksteunen ecu en kabelboom voor tekoop.
En dat alles een prijs heeft weet ik, deze motor en versnellingsbak waren ook niet goedkoop. Maar als het project af is hoop ik een hele nette zeldzame 760 te bezitten met alle moderne comfort waar ik nog jaren plezier van kan hebben.

• Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-08-2026 09:28 #1481544 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Mooie ombouw met goede ingrediënten..! Waarom past de bak niet die aan de motor zit?

• Sander Westdorp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2026 10:48 #1481546 door Sander Westdorp
Ik weet niet of het mogelijk is om zomaar een versnellingsbak aan te passen? Als dat kan ben ik spekkoper natuurlijk.

• Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-08-2026 14:36 #1481548 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Hoi Sander,

een versnellingsbak intern aanpassen lukt niet maar past de bak niet op het geheel of wil je het niet omdat de overbrengingsverhouding van de hoogste versnelling niet goed is. Dan moet je een afweging maken tussen aanpassen van de versnellingsbak (andere bak met de hoogste versnelling een vorm van overdrive) of de achteras aanpassen. Gezien het koppel van je motor zou ik gaan voor een lange eindoverbrenging in de achteras waarbij de 1031 de meeste robuuste is van beide.