Differentieel probleem / Lagers?
- Bas Scholte in 't Hoff
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-06-2026 17:26 - 08-06-2026 17:26 #1481040
door Bas Scholte in 't Hoff
Differentieel probleem / Lagers? is gemaakt door Bas Scholte in 't Hoff
Halllo allemaal,
ik heb al even last van 2 dingen in mijn 1800s '67:
bij het opschakelen hoor ik af en toe een 'bonk' en in de vrijloop kllinkt het achterin de auto (differentieel) als de bekende knikkerbak... mooi regelmatig, maar toch![:) :)]()
Is er zo op afstand te zeggen wat er mogelijk aan de hand is?
Groeten
Bas
ik heb al even last van 2 dingen in mijn 1800s '67:
bij het opschakelen hoor ik af en toe een 'bonk' en in de vrijloop kllinkt het achterin de auto (differentieel) als de bekende knikkerbak... mooi regelmatig, maar toch
Is er zo op afstand te zeggen wat er mogelijk aan de hand is?
Groeten
Bas
Laatst bewerkt 08-06-2026 17:26 door Bas Scholte in 't Hoff.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
09-06-2026 11:30 #1481044
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Differentieel probleem / Lagers?
Hoi Bas, je zult alle rubbers van motorophanging, versnellingsbak, uitlaat en wielophanging het best kunnen controleren om de "bonk" op te sporen. De "knikkerbak" geluiden bij gas los zou de pignonmoer kunnen zijn die de aandrijfflens op zijn plek houdt en los zit. Aanhaalmoment uit mijn hoofd 28kg/m. Dit uit eigen ervaring bij een net aangekochte Amazon. De oliekeerring was voorzien van een stalen ring die tussen pignonlager en aandrijfflens terecht was gekomen en zodoende de moer loskwam en het pignon niet op het voorgeschreven aanhaalmoment zat. Er kunnen meer oorzaken zijn van geluid uit het differentieel, op dit forum al vaak beschreven. Olieniveau schecken is ook niet verkeerd. Groeten Albert.
.
.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
-
Minder
Meer
09-06-2026 20:42 - 09-06-2026 20:43 #1481047
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Differentieel probleem / Lagers?
Hoi!
De zogenoemde 'knikkerbakgeluiden' uit de achteras zijn doorgaans goed te verklaren en wijzen meestal op slijtage of schade in het differentieel. Veelal gaat het om versleten lagers (pignon of differentieel) of licht beschadigde tandwielen (kroonwiel/pignon) waardoor een rammelend of rollend geluid ontstaat dat kan veranderen bij gas geven of juist bij het loslaten van het gas. In sommige gevallen zijn de satelliet tandwielen in het differentieel versleten, vooral merkbaar in bochten of bij lage snelheid. Ook kan vervuilde olie met metaaldeeltjes dit effect veroorzaken. Aanrader om de achteras snel en goed te controleren op olie, de staat van de olie en kijken of de pignon nog voldoende strak in de lagers zit. Als dat niet iets oplevert, dan er serieus naar laten kijken.
De stalen ring (er hoort een olieslingerplaat tussen voorste pignonlager en flens te zitten kan niet oorzakelijk zijn van losraken moer. De moer op de flens behoort een borgmoer te zijn die idd met 28 kg/m aangedraaid behoort te zitten. Die gaat niet zomaar los.
Beste groet van Justus
De zogenoemde 'knikkerbakgeluiden' uit de achteras zijn doorgaans goed te verklaren en wijzen meestal op slijtage of schade in het differentieel. Veelal gaat het om versleten lagers (pignon of differentieel) of licht beschadigde tandwielen (kroonwiel/pignon) waardoor een rammelend of rollend geluid ontstaat dat kan veranderen bij gas geven of juist bij het loslaten van het gas. In sommige gevallen zijn de satelliet tandwielen in het differentieel versleten, vooral merkbaar in bochten of bij lage snelheid. Ook kan vervuilde olie met metaaldeeltjes dit effect veroorzaken. Aanrader om de achteras snel en goed te controleren op olie, de staat van de olie en kijken of de pignon nog voldoende strak in de lagers zit. Als dat niet iets oplevert, dan er serieus naar laten kijken.
De stalen ring (er hoort een olieslingerplaat tussen voorste pignonlager en flens te zitten kan niet oorzakelijk zijn van losraken moer. De moer op de flens behoort een borgmoer te zijn die idd met 28 kg/m aangedraaid behoort te zitten. Die gaat niet zomaar los.
Beste groet van Justus
Laatst bewerkt 09-06-2026 20:43 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen.