- Berichten: 10
Versnellingsbak swap
- Finn van der Velden
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2026 21:15 - 25-04-2026 21:15 #1480651
door Finn van der Velden
Versnellingsbak swap is gemaakt door Finn van der Velden
Beste kenners,
Ik zou graag een 5-bak of 4-bak + overdrive in mijn 244 DL '86 willen swappen, er ligt op dit moment een B200K + M45 in.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, en dit eventueel samen zouden willen/kunnen doen? De volvo garage in de buurt kan dit ook, maar die vragen een absurde prijs, wellicht logisch voor zo'n lastige klus, maar ik steek er liever zelf ook iets van op naast dat ik graag een hobbyist goed betaal!
Hoor graag wat jullie aanraden en eventueel aanbieden,
Alvast bedankt!
Finn
Ik zou graag een 5-bak of 4-bak + overdrive in mijn 244 DL '86 willen swappen, er ligt op dit moment een B200K + M45 in.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, en dit eventueel samen zouden willen/kunnen doen? De volvo garage in de buurt kan dit ook, maar die vragen een absurde prijs, wellicht logisch voor zo'n lastige klus, maar ik steek er liever zelf ook iets van op naast dat ik graag een hobbyist goed betaal!
Hoor graag wat jullie aanraden en eventueel aanbieden,
Alvast bedankt!
Finn
Laatst bewerkt 25-04-2026 21:15 door Finn van der Velden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 387
25-04-2026 21:48 #1480652
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Versnellingsbak swap
Hoi Finn,
Het wisselen van een bak is niet echt een lastig klusje hoor. Prima zelf te doen voor een beetje handig persoon. Moeilijkste is vaak alle juiste onderdelen bij elkaar te zoeken. Je auto is van 1986 dus kans dat die al een elektrisch aangedreven kilometer teller heeft, dat maakt het iets makkelijker een geschikte m47 te vinden. Die heeft dan geen teller aansluiting nodig. Het vinden van de juiste tussen as is nog weleens lastig. Ik zou dus eerst alles bij elkaar zoeken, als je toch de bak er onderuit heb zou ik ook de koppeling plaat controleren en zo nodig vervangen.
Groet,
Mathieu.
Het wisselen van een bak is niet echt een lastig klusje hoor. Prima zelf te doen voor een beetje handig persoon. Moeilijkste is vaak alle juiste onderdelen bij elkaar te zoeken. Je auto is van 1986 dus kans dat die al een elektrisch aangedreven kilometer teller heeft, dat maakt het iets makkelijker een geschikte m47 te vinden. Die heeft dan geen teller aansluiting nodig. Het vinden van de juiste tussen as is nog weleens lastig. Ik zou dus eerst alles bij elkaar zoeken, als je toch de bak er onderuit heb zou ik ook de koppeling plaat controleren en zo nodig vervangen.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Finn van der Velden
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
25-04-2026 21:52 #1480653
door Finn van der Velden
Beantwoord door Finn van der Velden in topic Versnellingsbak swap
Dank Mathieu!
Ik ga eens kijken of mijn bak een mechanische teller aansluiting heeft, ik dacht dat ik ergens had gelezen dat de m45 vrijwel altijd mechanisch is.
Qua onderdelen zal het dan de bak + evt overdrive, bijpassende cardan assen, koppelingsplaat en bak steun zijn?
Ik ga eens kijken of mijn bak een mechanische teller aansluiting heeft, ik dacht dat ik ergens had gelezen dat de m45 vrijwel altijd mechanisch is.
Qua onderdelen zal het dan de bak + evt overdrive, bijpassende cardan assen, koppelingsplaat en bak steun zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 387
27-04-2026 14:26 #1480659
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Versnellingsbak swap
Hoi Finn,
Als je auto een mechanische snelheid meter heeft moet je ook een langer aandrijfkabel hebben bij de M46, bij de M47 weet ik niet zeker of je de oude zou kunnen gebruiken. Baksteun kun je bij een M46 aanpassen. Volgens mij bij de M47 is die zo te gebruiken die er nu onder zit.
Als je auto een mechanische snelheid meter heeft moet je ook een langer aandrijfkabel hebben bij de M46, bij de M47 weet ik niet zeker of je de oude zou kunnen gebruiken. Baksteun kun je bij een M46 aanpassen. Volgens mij bij de M47 is die zo te gebruiken die er nu onder zit.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-04-2026 19:30 #1480660
door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Versnellingsbak swap
Ik heb zo'n 20 jaar geleden mijn M45 verwisseld met een M46 en de oude "korte" tellerkabel laten zitten. Zit iets strakker maar gaat nog steeds goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 67
27-04-2026 19:58 #1480661
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Versnellingsbak swap
Uiteraard kan je ook een M46 erin leggen, dan aandrijfas en schakelpook met schakelaar voor OD aanpassen... M46 zijn nog wel tegen redelijke prijzen te vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 422
27-04-2026 20:21 #1480662
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Versnellingsbak swap
Eerst even een wat minder elevant stukje:
Bijna 20 jaar geleden de automaatbak van m iojn 245 uit 1976 laten wisselen, BW55 naar AW71 (3 naar 3+OD).
Wat de geroutineerde klussers toen tegenviel BIJ UITVOERING:
- de tunnel van een 1976er is nog wat smaller, moest iets bijgewerkt
- de baksteun-gaten onder de auto liepen in 1976 niet ver genoeg door voor de langere bak, dus ook wat creatiefs voor moeten bedenken
- de juiste lengte kickdown kabel was niet te vinden, dus ook opgelost met creativiteit.
Meetse dus niet zo relevant, maar ik wil het wel noemen, omdat er (destijds) doro velen werd beweerd dat het allemaal uitwisselbaar is, plug-and-play etc. Dat kan dus tegenvallen...
Maar het goede nieuws is: het is wel gelukt, en dit geldt voor jou wrs allemaal niet want:
- in 1986 was een grote bak als AW71 in de 240 al wel voorzien (tunnel is iets langer breder, bakgaten lopen verder door)
- de handbakken zijn sowieso al minder lijvig dan die automaten
- kickdown is sowieso nvt
Overall: De extra reductie in toeren door een OD is al erg prettig, dus ik kan het wel aanraden!
Bijna 20 jaar geleden de automaatbak van m iojn 245 uit 1976 laten wisselen, BW55 naar AW71 (3 naar 3+OD).
Wat de geroutineerde klussers toen tegenviel BIJ UITVOERING:
- de tunnel van een 1976er is nog wat smaller, moest iets bijgewerkt
- de baksteun-gaten onder de auto liepen in 1976 niet ver genoeg door voor de langere bak, dus ook wat creatiefs voor moeten bedenken
- de juiste lengte kickdown kabel was niet te vinden, dus ook opgelost met creativiteit.
Meetse dus niet zo relevant, maar ik wil het wel noemen, omdat er (destijds) doro velen werd beweerd dat het allemaal uitwisselbaar is, plug-and-play etc. Dat kan dus tegenvallen...
Maar het goede nieuws is: het is wel gelukt, en dit geldt voor jou wrs allemaal niet want:
- in 1986 was een grote bak als AW71 in de 240 al wel voorzien (tunnel is iets langer breder, bakgaten lopen verder door)
- de handbakken zijn sowieso al minder lijvig dan die automaten
- kickdown is sowieso nvt
Overall: De extra reductie in toeren door een OD is al erg prettig, dus ik kan het wel aanraden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yvonne Oosterman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 14
12-05-2026 15:31 #1480837
door Yvonne Oosterman
Beantwoord door Yvonne Oosterman in topic Versnellingsbak swap
Beste Finn,
Een kennis van mij heeft nog een M46 bak liggen met een P-Type overdrive. Als je hier interesse in hebt, dan wil ik je wel met hem in contact brengen.
Zie ook de foto's.
Groet,
Ernst
Een kennis van mij heeft nog een M46 bak liggen met een P-Type overdrive. Als je hier interesse in hebt, dan wil ik je wel met hem in contact brengen.
Zie ook de foto's.
Groet,
Ernst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-05-2026 15:26 #1480851
door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic Versnellingsbak swap
Hallo Finn,
Als je nog op zoek bent naar een M46 wisselbak en onderdelen voor de ombouw neem dan via een PB contact op met mij.
Mvg.
Henk Platvoet
Hengelo
Als je nog op zoek bent naar een M46 wisselbak en onderdelen voor de ombouw neem dan via een PB contact op met mij.
Mvg.
Henk Platvoet
Hengelo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.


