P1800E 1970 - gaat soms uit versnelling

• K Scheer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2026 12:51 #1480307 door K Scheer (GAST)
P1800E 1970 - gaat soms uit versnelling is gemaakt door K Scheer (GAST)
Beste forumleden,

Ik bezit een P1800E 1970, M41 + overdrive. De auto schakelt prima, alle versnellingen worden gepakt maar soms blijft hij niet in zijn versnelling. Dus stel ik rij in zijn 3, dan ineens merk je dat je alleen gas geeft maar de auto niet op snelheid blijft (dus in zijn vrij komt te staan?) Als ik hem terug in zijn versnelling doe dan gaat het weer prima maar kan hij weer terug vallen. Als ik de pook vast houd in de versnelling dan gaat het ook goed.

Het zelfde met achteruit. Ik kan de auto prima in zijn achteruit zetten maar als ik hem wil laten rijden dan "pakt" de auto dat soms niet zo goed op. Alsof er iets "weg slipt", Ik kan er wat beweging in krijgen maar het klinkt en loopt niet goed. Wat wel weer opmerkelijk is, is dat bij een koude motor lijkt er niets aan de hand te zijn. Soms pakt ie hem wel, soms niet.

Wat zou het kunnen zijn, en wie kan mij verder helpen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2026 15:21 - 22-03-2026 15:22 #1480309 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic P1800E 1970 - gaat soms uit versnelling
Hoi, je hebt een grote kans dat er één of twee motorrubbers versleten zijn. En een wat kleinere kans dat het achterste versnellingsbak rubber gescheurd is.  Het rubber kan losgescheurd zijn van de bevestigingsplaat waar het draadeind aan zit. Ik zou die als eerste controleren. Is relatief eenvoudig te doen door bijvoorbeeld met een bandenlepel de motor iets proberen op te tillen. En omdat het in zijn achteruit en drie is zou ik beginnen met het motorrubber aan de kant waar ook het stuurhuis zit..

Laatst bewerkt 22-03-2026 15:22 door Hansw.

• K Scheer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2026 19:33 #1480312 door K Scheer (GAST)
Beantwoord door K Scheer (GAST) in topic P1800E 1970 - gaat soms uit versnelling

Hoi, je hebt een grote kans dat er één of twee motorrubbers versleten zijn. En een wat kleinere kans dat het achterste versnellingsbak rubber gescheurd is.  Het rubber kan losgescheurd zijn van de bevestigingsplaat waar het draadeind aan zit. Ik zou die als eerste controleren. Is relatief eenvoudig te doen door bijvoorbeeld met een bandenlepel de motor iets proberen op te tillen. En omdat het in zijn achteruit en drie is zou ik beginnen met het motorrubber aan de kant waar ook het stuurhuis zit..

Hallo Hans, bedankt voor je bericht. Wij gaan er hier eens induiken. Ik heb al even rond gekeken op internet en zag onder andere voorbij komen dat bij het gene wat jij zojuist benoemd deze symptomen ook kunnen spelen:
  • Bonk bij gas geven of loslaten
  • Klap bij schakelen
  • Trilling bij optrekken
  • Pook die beweegt (heen en weer)
  • Geluid onder de auto (metaal/klap)
Bonkjes bij het gas geven of loslaten merk ik ook soms. Zou mooi zijn als ik dit meteen hiermee ook kan oplossen. De auto rijdt verder prima, schakelt goed, dus iets ergers als dit hoop ik te kunnen uitsluiten.

• Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-04-2026 10:08 #1480514 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic P1800E 1970 - gaat soms uit versnelling
Hoi!
De bak heeft kogeltjes - die onder veerdruk gehouden worden - om in een versnelling te blijven. Als de bak uit de versnelling schiet kan het zijn dat die veertjes niet hun werk doen. Ook kan het zo zijn dat de speling van de tandwielen op de as te groot is geworden en daardoor wat gaat kantelen; door dat kantelen wordt het uit de versnelling getrokken. Aangezien het een P1800 is, ligt het niet aan de lange pook (soms door een te zware pookknop) kan de bak ook uit een versnelling schieten.
ik zou het die kant op onderzoeken; als de auto stil staat en warm is; kan je dan makkelijk in- en uitschakelen? Gaat dat makkelijk of voel je echt dat je inschakelt (zoals het hoort)?

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2026 19:12 #1480531 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic P1800E 1970 - gaat soms uit versnelling
Beste Justus,
 Een P1800, heeft standaard geen "lange pook", de kam en de uitsparingen in het aluminium huis hebben daar door een langer leven.
 Ik geloof meer in de motor rubber en met name het 3e ophangrubber onder de versnellingsbak.
 Mvg Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• K Scheer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2026 11:28 #1480534 door K Scheer (GAST)
Beantwoord door K Scheer (GAST) in topic P1800E 1970 - gaat soms uit versnelling
Goedemorgen, bedankt voor de reacties. Ik zal binnenkort eens kijken wat ik kan vinden en er hier op terug komen.