Koppeling afstellen
- Teun Hoogeveen
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-02-2026 21:19 #1479855
door Teun Hoogeveen
Koppeling afstellen is gemaakt door Teun Hoogeveen
Beste allemaal,
Mijn PV544 1958 staat met de wielen van de vloer in de garage. Ik heb vandaag de motor even gestart in de vrijloop en ik heb geconstateerd dat de achterwielen licht draaien. Als ik de handrem aantrek stopt het. Dit lijkt me niet juist en ik heb bedacht om de afstelling van de koppeling te controleren, evt. bij te stellen. Ik heb de vrije slag gecontroleerd door het koppelingspedaal helemaal in te trappen. Deze blijkt 30 mm te zijn, terwijl dit volgens de documentatie 10-15 mm moet zijn. Ik heb nu bedacht om de stelbout nr 8 (zie afbeelding), na lossing van de borgbout, zover terug te draaien dat de speling 10-15 mm is. Dan kan ik meteen zien of de achterwielen nog steeds meedraaien. Graag jullie advies. Bedankt vast.
Teun Hoogeveen lidnr 16535.
Mijn PV544 1958 staat met de wielen van de vloer in de garage. Ik heb vandaag de motor even gestart in de vrijloop en ik heb geconstateerd dat de achterwielen licht draaien. Als ik de handrem aantrek stopt het. Dit lijkt me niet juist en ik heb bedacht om de afstelling van de koppeling te controleren, evt. bij te stellen. Ik heb de vrije slag gecontroleerd door het koppelingspedaal helemaal in te trappen. Deze blijkt 30 mm te zijn, terwijl dit volgens de documentatie 10-15 mm moet zijn. Ik heb nu bedacht om de stelbout nr 8 (zie afbeelding), na lossing van de borgbout, zover terug te draaien dat de speling 10-15 mm is. Dan kan ik meteen zien of de achterwielen nog steeds meedraaien. Graag jullie advies. Bedankt vast.
Teun Hoogeveen lidnr 16535.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
06-02-2026 00:20 #1479856
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Koppeling afstellen
Volgens mij is dit normaal.
Johan Geers
Johan Geers
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
06-02-2026 12:46 #1479858
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Koppeling afstellen
Hoi Teun, start de motor schakel in eerste versnelling en terwijl je de koppeling langzaam op laat komen bedien je tegelijkertijd de handrem en hoor je de motor in toerental zakken. Je veroorzaakt een slippende koppeling waardoor verontreinigingen zoals roest dan verdwijnt. Zorg dat je een paar millimeter speling bij de koppelingshevel hebt. Dat de koppelingsplaat op de splines blijft haken is ook een mogelijkheid. Groeten Albert
- Teun Hoogeveen
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-02-2026 15:26 #1479870
door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic Koppeling afstellen
Bedankt zover. Ik heb nog een vraag in dit verband.
In het instructieboekje van de auto staat aangegeven dat de vrije slag van het koppelingspedaal 13 mm moet zijn. In de garagehandleiding staat dat de vrije slag 10-15 mm moet zijn, in te stellen met stelmoer 8 (zie plaatje hierboven). Het is mij echter niet duidelijk waar ik de vrije slag moet meten: op het rubber van het pedaal of bij de stelmoer. Dat maakt nogal wat uit heb ik ontdekt.
Vast bedankt voor het meedenken.
Teun Hoogeveen.
In het instructieboekje van de auto staat aangegeven dat de vrije slag van het koppelingspedaal 13 mm moet zijn. In de garagehandleiding staat dat de vrije slag 10-15 mm moet zijn, in te stellen met stelmoer 8 (zie plaatje hierboven). Het is mij echter niet duidelijk waar ik de vrije slag moet meten: op het rubber van het pedaal of bij de stelmoer. Dat maakt nogal wat uit heb ik ontdekt.
Vast bedankt voor het meedenken.
Teun Hoogeveen.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-02-2026 20:34 #1479874
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Koppeling afstellen
Bij de gaffel onder de auto bij de stelmoer 2mm speling aanhouden, dan zit je goed.
PS bij de PV zitten nogal wat scharnierpunt die in de loop der jaren veel slijtage gaan vertonen waardoor je erg veel vrije slag krijgt op het koppelingspedaal zelf.
Als dat het geval is moet dat hersteld worden. Bijvoorbeeld door metaal op te lassen o.i.d.
PS bij de PV zitten nogal wat scharnierpunt die in de loop der jaren veel slijtage gaan vertonen waardoor je erg veel vrije slag krijgt op het koppelingspedaal zelf.
Als dat het geval is moet dat hersteld worden. Bijvoorbeeld door metaal op te lassen o.i.d.
- Teun Hoogeveen
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-02-2026 08:51 #1479879
door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic Koppeling afstellen
Beste allemaal,,
Ik heb de afstelling verandert, maar nu het blijkt dat je de afstelling van het koppelingspedaal meet bij het pedaal en dat je de afstelling instelt met de stelmoer bij het koppelingshuis. Ik ga alles weer terugzetten zoals het was en ik heb mij onnodig zorgen gemaakt. Bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet.
Teun Hoogeveen. Lidnr 16535.
Ik heb de afstelling verandert, maar nu het blijkt dat je de afstelling van het koppelingspedaal meet bij het pedaal en dat je de afstelling instelt met de stelmoer bij het koppelingshuis. Ik ga alles weer terugzetten zoals het was en ik heb mij onnodig zorgen gemaakt. Bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet.
Teun Hoogeveen. Lidnr 16535.