overdrive D vervangen door een J overdrive

• Tinus Gruijters
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2025 20:15 #1479553 door Tinus Gruijters
overdrive D vervangen door een J overdrive is gemaakt door Tinus Gruijters
Ik ben helemaal nieuw hier en heb mijn Volvo pas een maand en nu heb ik een vraag;
Mijn Volvo is een P210 uit 1968 waarin een overdrive type D is gezet. (vermoedelijk is die tegelijk met bak en motor erin gezet omdat het een B20 motor is)
Nu zou ik deze overdrive willen vervangen voor een J type als dat mogelijk is; waar moet ik rekening mee houden en past de uitgaande asflens van het D type ook in een J type overdrive omdat de  J overdrive die ik kan kopen geen flens heeft ( en ik ook begrepen heb dat de flens zelf verschild in grote van beide typen.)
En als er nu dus een type D in mijn Duett zit, kan de J overdrive dan zonder problemen tegen de huidige versnellingsbak worden gezet; zijn beide hetzelfde als het over de as gaat van de bak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2025 23:51 #1479555 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic overdrive D vervangen door een J overdrive
Hallo Tinus,
vragen mag altijd, pas nieuw erbij (trouwens hartelijk welkom) of al lang erbij.
Ten eerste (naar mijn mening ook de eerste keuze, zie "Ten tweede"): ik zou gewoon de D-OD erin laten als die werkt. De D-OD kan goed zelfs een B20B aan dus er is geen reden te vervangen als er niet toch al vervangen moet worden (of heb je een B20E dus met injectie in je Amazon en ga je heel veel rijden?). Tevens geeft de D-OD iets meer reductie dan de J-OD.
Ten tweede: een D-OD unit is niet gewoon te vervangen door een J-OD unit zonder bijbehorende bak, daarvoor moet men ook de lange uitgaande as voor de J-OD met nok etc. in de bak plaatsen (op die van de D past de J niet), heb je de J-OD verbindingsflens nodig (past niet van de D), moet je een J-OD met de kleine kardanasflens hebben (past niet van de D) en je moet hoogstwaarschijnlijk het kilometertellertandwieltje vervangen (meestal voor een 4.3:1 achteras, ik neem trouwens aan dat je een J-OD met kilometertelleruitgang hebt, anders heb je nog een probleem). De J-OD is trouwens dikker dan de D-OD, past bij de Amazon maar of dat ook bij de Duett lukt kan ik niet zeggen. Een J-OD unit zonder passende flensen is trouwens relatief goedkoop van een 240-bak (M46) te verkrijgen, zeker als hij geen kilometertelleruitgang heeft, helaas zijn geen delen van de M46 bak zelf voor een M41 te gebruiken (zoals lange as en verbindingsflens).
Succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.