Welk pignon/tandwiel moet ik hebben? (Speedo)
- Thom Thom (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2025 23:32 #1478987
door Thom Thom (GAST)
Welk pignon/tandwiel moet ik hebben? (Speedo) is gemaakt door Thom Thom (GAST)
Goedenavond allemaal,
Ik ben momenteel een volvo 444 uit 1957 aan het opbouwen met (volgensmij) een m40 bak?
Hij heeft in iedergeval 4 versnellingen.
Bij het aansluiten van de kilometerteller kabel kwam ik tot de conclusie dat ik geen pignon wieltje heb in de versnellingsbak... Nu heb ik er een gekocht en dus past dus niet. (Te lang)
Ik heb een foto als bijlage erbij gedaan van de kilometerteller kabel (die past goed in de bak)
En het verkeerde pignon wiel.
Na mijn idee moet het een kort pignon wieltje zijn
Ik ben momenteel een volvo 444 uit 1957 aan het opbouwen met (volgensmij) een m40 bak?
Hij heeft in iedergeval 4 versnellingen.
Bij het aansluiten van de kilometerteller kabel kwam ik tot de conclusie dat ik geen pignon wieltje heb in de versnellingsbak... Nu heb ik er een gekocht en dus past dus niet. (Te lang)
Ik heb een foto als bijlage erbij gedaan van de kilometerteller kabel (die past goed in de bak)
En het verkeerde pignon wiel.
Na mijn idee moet het een kort pignon wieltje zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2025 14:30 #1478994
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Welk pignon/tandwiel moet ik hebben? (Speedo)
Hallo Thom,
ik had dit eens andersom voor een M40: tandwieltje te kort ipv te lang. De kilometerkabel op je foto is niet van een M40, naar mijn weten van een M4 (kan ook van een andere ouder dan een M40 zijnde bak zijn, daar heb ik niet genoeg kennis van), dus het tandwieltje van een M40 past daarin niet. Waarschijnlijk moet je 658097 (17 tanden) of 655715 (18 tanden) hebben, of nog een ander als je een andere bak hebt. Zit er geen typeplaatje op de bak waarmee men in de onderdelenboeken kan kijken?
succes,
Rudi
ik had dit eens andersom voor een M40: tandwieltje te kort ipv te lang. De kilometerkabel op je foto is niet van een M40, naar mijn weten van een M4 (kan ook van een andere ouder dan een M40 zijnde bak zijn, daar heb ik niet genoeg kennis van), dus het tandwieltje van een M40 past daarin niet. Waarschijnlijk moet je 658097 (17 tanden) of 655715 (18 tanden) hebben, of nog een ander als je een andere bak hebt. Zit er geen typeplaatje op de bak waarmee men in de onderdelenboeken kan kijken?
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-11-2025 08:02 #1478997
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Welk pignon/tandwiel moet ik hebben? (Speedo)
Goedemorgen!
Ik zou eerst zeker stellen welk type versnellingsbak je hebt (typeplaatje op bak of ander foto maken). Vanuit daar kan je starten met het verzamelen van de juiste onderdelen. Volvo heeft versnellingsbakken steeds doorontwikkeld dus de ene M40 is niet gelijk aan de andere M40..!
Gr, Justus
Ik zou eerst zeker stellen welk type versnellingsbak je hebt (typeplaatje op bak of ander foto maken). Vanuit daar kan je starten met het verzamelen van de juiste onderdelen. Volvo heeft versnellingsbakken steeds doorontwikkeld dus de ene M40 is niet gelijk aan de andere M40..!
Gr, Justus