K aanduiding op versnellingsbak

• Frank van Oosterhout
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2025 23:36 #1478753 door Frank van Oosterhout
K aanduiding op versnellingsbak is gemaakt door Frank van Oosterhout
Goedenavond,

Wat zou de betekenis van de ingegoten K aanduiding op de M40 bak zijn. Er zijn M40 bakken met alleen maar 'K', maar ook K1, K2, K3 en K4. De aanduiding staat aan de rechter zijde, net boven de schuine ribbel in het huis. In de onderdelenboeken kom ik er niets over tegen, een relatie met de onderdeelnummers heb ik (nog) niet kunnen vinden. En zijn er dan ook M40 bakken met een nog hoger K nummer? Ik bekeek twee M4 bakken en daar staat geen K nummer op.

Benieuwd of er een verklaring is.

Groet, Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2025 15:50 #1478759 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic K aanduiding op versnellingsbak
Tja Frank,
 In die Zweden hebben altijd ondefinieerbare oplossingen  en niet alleen in aanduidingen.
In de afgelopen 35 jaar zijn er veel versnellingsbakken via mijn werkbank bij tevreden eigenaren terug gekomen.
 Maar die letter wel gezien maar eerlijks halve geen aandacht aan geschonken.

Zoek de Logica

Succes fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Frank van Oosterhout
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2025 20:39 #1478764 door Frank van Oosterhout
Beantwoord door Frank van Oosterhout in topic K aanduiding op versnellingsbak
Hoi Fred,

Dank voor je antwoord  met mooie foto's.
Ter toelichting, ik probeer uit een flink aantal bakken, bijna allemaal M40, de juiste te selecteren om toe te passen bij mijn PV 544 B Special II met B16 motor. Volgens de tabel in het voorwoord van het onderdelen boek uit juli 1960 is er een M4 of een M40 gemonteerd geweest. In het betreffende boek worden deze bakken apart behandeld, in voornoemde tabel wordt gesuggereerd dat het slechts om een naamsverandering zou gaan, M4 werd M40 zoals PV 554 ook P110 werd.
Ook een vorm van Zweedse logica die ik als Hollander maar matig kan volgen.

Groet
Frank

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD