M40 bak wil er niet onderuit

• Marcel Brounne
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2025 09:15 #1478234 door Marcel Brounne
M40 bak wil er niet onderuit is gemaakt door Marcel Brounne
Ik ben bezig aan mijn Amazon (1966, M40/B18A) om de versnellingsbak te verwijderen om zo de koppeling te vervangen. Ik heb reeds een poging gedaan, maar ik krijg de bak niet ver genoeg naar achteren om hem eruit te halen. Het koppelingshuis komt tegen de transmissietunnel aan en de motor kan ik niet verder kantelen. Ik heb hem op een brug staan en de bak met een steun ondersteund. Moet ik de motorsteunen losmaken of zijn er nog andere trucs? De bak van het koppelingshuis losmaken lijkt me geen oplossing want die moet er juist af om de koppeling te vervangen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2025 09:42 #1478235 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic M40 bak wil er niet onderuit
Hoi Marcel, dat is inderdaad een klus met weinig speling.  Maar zo wat opmerkingen...

# zit er iets tussen de kop en het schutbord waardoor hij niet verder kan kantelen? Kachels langen o.i.d., die je weg kunt halen

# Bout(en) startmotor zitten niet in de weg?

# motorsteunen cm-tje oplossen zodat je wat ruimte krijgt om het blok iets meer te kantelen helpt.

Succes!

• Marcel Brounne
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2025 09:46 #1478236 door Marcel Brounne
Beantwoord door Marcel Brounne in topic M40 bak wil er niet onderuit
Bedankt voor de tips. De startmotor heb ik verwijderd, en er lijkt niets tussen de motor en schutbord te zitten. Motorsteunen heb ik nog niet los gemaakt. Zou de uitlaat of de bovenste koelslang nog los moeten?

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2025 09:52 #1478237 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic M40 bak wil er niet onderuit
Beste Marcel,
 Uiteraard moet de steun achter de bak eraf zijn, anders te weinig ruimt.
 Truck zet een klosje hout van ca 4-5 cm dik tussen de achterzijde van de cyl.kop en het schutbord en laat de steun onder de versnellingsbak verder zakken.
 Als ik het doe, haal ik altijd eerst de versnellingsbak van het koppelinghuis los. Maar wel  met een 3/8" zeskant! en geen afgeslepen 10 mm zeskant!!

Succes Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2025 10:37 #1478238 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic M40 bak wil er niet onderuit

Bedankt voor de tips. De startmotor heb ik verwijderd, en er lijkt niets tussen de motor en schutbord te zitten. Motorsteunen heb ik nog niet los gemaakt. Zou de uitlaat of de bovenste koelslang nog los moeten?

Als ze drie moeren van de uitlaat flens makkelijk los willen geef dat zeker meer spelingruimte en de bovenste radiateurslang zou ik er niet afhalen die is flexibel genoeg. Anders dan Fred laat ik het huis altijd vast zitten aan de versnellingsbak. 

Ik neem aan dat je de achtersteun los hebt van de tunnel en als je hem ook bij de versnellingsbak los maakt heb je gewoon wat meer bewegingsruimte maar verder maakt dat het niet uit.

• Marcel Brounne
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2025 10:48 #1478239 door Marcel Brounne
Beantwoord door Marcel Brounne in topic M40 bak wil er niet onderuit
Dank allen voor de tips. De steun van de bak is uiteraard los. Ik ga de motorsteunen wat lossen, eens kijken of dat genoeg ruimte geeft. Ik laat weten of het gelukt is zaterdag. 

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2025 11:32 #1478240 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic M40 bak wil er niet onderuit
Marcel, er zijn twee manieren om de bak met er uit te halen.
1) Bak en koppelingshuis samen er uit halen, dit heb ik in de afgelopen 60 jaar altijd zo gedaan, als alles bouten los kun je het koppelingshuis iets naar acteren trekken en dan een slag draaien, ik weet niet meer of het rechts of links om is, kwestie van proberen.
2) De bak eerst verwijderen en dan het koppelingshuis. Dan ben je ook bij de koppeling voor reparatie.
   Denk er om dat de 4 bouten van bak aan het koppelingshuis erg vast kunnen zitten, je heb er ook een speciale inbussleutel voor nodig die goed past zoals Fred Kok zegt (3/8 ")
Succes

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2025 14:29 #1478242 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic M40 bak wil er niet onderuit
Heren,
 Als jullie het handiger vinden om bak + koppeling huis er samen uit te halen, zou ik zeggen, succes met je rug en gewriemel en gewicht.
Mvg Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-08-2025 00:35 #1478248 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic M40 bak wil er niet onderuit
Als je op de grond moet werken of oprij steuen is het handiger om eerst de bak en dan het huis te verwiijderen.

succes

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD